tion.ro Web analytics

Tion

Tion

  • Ştiri
    • Ştiri Timiș
    • Lugoj
    • Știri naționale
    • Stiri internaţionale
    • Eveniment
    • Sănătate
    • Dialoguri Sănătoase
    • Sport
    • Târg imobiliar
  • Timp liber
    • Cultură
    • Cinema
    • Horoscop
  • ANGAJĂRI
  • MICA PUBLICITATE
    • IMOBILIARE
      • Imobiliare Vanzari – Garsoniere
      • Imobiliare Vanzari – o camera
      • Imobiliare Vanzari – 2 camere
      • Imobiliare Vanzari – 3 camere
      • Imobiliare Vanzari – 4 camere
      • Imobiliare Vanzari – Case
      • Imobiliare Vanzari – Terenuri
      • Imobiliare Vanzari – Spatii comerciale
      • Imobiliare Inchirieri – Garsoniere
      • Imobiliare Inchirieri – o camera
      • Imobiliare Inchirieri – 2 camere
      • Imobiliare Inchirieri – 3 camere
      • Imobiliare Inchirieri – Case
      • Imobiliare Inchirieri – Spatii comerciale
    • PRESTĂRI SERVICII
    • CONSTRUCȚII
    • AUTO
    • DIVERSE
  • UTILE
  • VIDEO
  • Azi în Timișoara
  • Cariere de Poveste
  • Agenda
  • Lugoj
Select Page


Tion
Ştiri din Timiș
A fost prezentat proiectul Magistralei Verzi. Dispar sute de locuri de parcare, dar apare o bandă pentru autobuz

A fost prezentat proiectul Magistralei Verzi. Dispar sute de locuri de parcare, dar apare o bandă pentru autobuz

De Cristian Mîrț
la 2 October 2025 12:38 Reactualizat la: 2 October 2025 12:48
30 Comentarii

A fost prezentat proiectul Magistralei Verzi. Dispar sute de locuri de parcare, dar apare o bandă pentru autobuz

2 October 2025 12:38 Reactualizat la: 2 October 2025 12:48
Miercuri, 1 octombrie, Primăria Timișoara a organizat o prezentare cu dezbatere pe tema Magistralei Verzi, drumul de peste 2 kilometri care leagă zona Sinaia de Shopping City și care cuprinde, nu integral, bulevardul 16 Decembrie și Calea Șagului. Potrivit prezentării, modificările vor fi majore, iar municipalitatea deja se așteaptă la critici vehemente, dar a venit cu câteva argumente.
Scris de Cristian Mîrț - Miercuri, 1 octombrie, Primăria Timișoara a organizat o prezentare cu dezbatere pe tema Magistralei Verzi, drumul de peste 2 kilometri care leagă zona Sinaia de Shopping City și care cuprinde, nu integral, bulevardul 16 Decembrie și Calea Șagului. Potrivit prezentării, modificările vor fi majore, iar municipalitatea deja se așteaptă la critici vehemente, dar a venit cu câteva argumente.

Trimite articolul

X

Proiectul a fost prezentat de viceprimarul Ruben Lațcău și un reprezentant la firmei FIP Consulting, cea care a realizat proiectul tehnic în ultimii ani. Detaliile generale au fost prezentate de viceprimarul Ruben Lațcău, iar cele punctuale – de arhitect.

Viceprimarul a inclus proiectul Magistralei Verzi într-un context mai larg, axându-se pe proiectele aflate în diferite stadii de completare a inelului IV de trafic. Municipalitatea ar plănui ca acesta – cu pasajul Solventul, Podul Solventul și alte intervenții finalizate – să preia o bună parte a traficului care în prezent ajunge în zona centrală a orașului.

„Pe Calea Şagului, în fiecare zi avem undeva la 20.000 de mașini. Volumul ăsta de trafic este un volum care depășește sau e aproape să depășească volumul de pe autostrada A1, deci vă dați seama că e un volum extrem de consistent de trafic care intră în fiecare zi în oraș din Calea Șagului. Foarte mult tranzitează prin centru, pe lângă Catedrala Ortodoxă, fie pe la Jiul, fie prin cartierul Cetate, și merge spre celelalte părți, Calea Aradului – Calea Torontalului sau Popa Șapcă – Calea Lugojului.

Intenția noastră ca municipiu este ca pe termen lung acest trafic să fie mutat din zona centrală înspre inel. Este imperativ necesar ca Timișoara să se poată dezvolta sănătos și ca aceste anomalii urbane date de lipsa infrastructurii să fie rezolvate. (…)

Obiectivul este să asigurăm acest culoar verde de transport public, adică să avem niște piste, niște trotuare, largi și moderne, dar foarte important să avem banda de autobuz până în centru”, a declarat viceprimarul Ruben Lațcău la începutul prezentării.

Practic, de la mallul din Calea Șagului și până la intersecția cu Liviu Rebreanu vor române două benzi pe sens pentru mașini, dar se adaugă benzile de autobuze suplimentar, câte una pe sens. În dreptul cimitirului vor rămâne doar 4 benzi, autobuzul urmând să intre în coloană și doar înainte de sensul de la Reșiței va reveni pe propria bandă. Foarte interesant, și această intersecție, în prezent în formă de sens giratoriu, va deveni una semaforizată. De partea cealaltă, de-a lungul bulevardului 16 Decembrie vor rămâne câte două benzi pe sens, dar una va fi dedicată autobuzului.

Cu sau fără mutarea traficului pe inelul de circulație, proiectul în sine prevede o reducere numărului de mașini. Astfel, ar urma să se îmbunătățească și transportul public, care va atrage la rându-i o creștere a numărului de călători și o reducere suplimentară a numărului de mașini.

Mai multe detalii puteți vedea în galeria de mai jos:

Prezentare Magistrala Verde

Locurile de parcare, un subiect „dureros”

La modul general, poate cea mai importantă modificare care va apărea de-a lungul Căii Șagului și celorlalte sectoare de drum cuprinse în magistrală va fi reducerea semnificativă numărului de locuri de parcare. Din cele 451 existente în prezent vor rămâne nu mai mult de 60.

În cadrul prezentării, reprezentantul proiectantului a vorbit destul de detaliat de locuri de parcare care vor fi reamenajate de-a lungul magistralei. „Aici o să fie un pic mai dureros în sensul în care o să dispară un număr rezonabil de locuri de parcare”, a spus acesta, prezentând de unde vor fi tăiate peste 85% dintre locurile de parcare existente de-a lungul bulevardului.

„Când ne gândim și punem în balanță – 20-30 de locuri de-a lungul bulevardului, raportat la contextul în care autobuzul va putea să ajungă la o oră de vârf de la Turist la catedrală în 15-20 de minute și în felul acesta să fie o alternativă reală pentru zeci de mii de oameni care fac acest drum zi de zi – cred că în acest calcul sau în acest raport de cost, uneori trebuie să prioritizăm transportul public și nevoile colective.

Asta nu înseamnă că într-adevăr nu e nevoie de locuri de parcare. Este nevoie de locuri de parcare. Sunt încă în continuare în cartierul din Calea Șagului, în Dâmbovița parcări, garaje între blocuri care trebuie demolate și în felul acesta să se creează mai multe parcări la sol. Dar e nevoie că aceste lucruri să se întâmplă în paralel”, a mai răspuns Lațcău unei întrebări de-a lungul prezentării.

Printre altele, viceprimarul a vorbit de o eventuală parcare de tip „park and ride” în dreptul mallului, una publică, dar cu plată, unde navetiștii și-ar putea lăsa mașina pentru a lua autobuzul sau tramvaiul.

Se pregătește documentația pentru cererea de finanțare

La început de septembrie, Primăria Timișoara anunță că pregătește documentația pentru atragerea de fonduri europene pentru Magistrala Verde. Comisia Tehnico-Economică a municipalității avizase studiul de fezabilitate, iar indicatorii au fost ulterior supuși aprobării în Consiliul Local Timișoara.

„Calea Șagului este astăzi una dintre cele mai aglomerate artere din Timișoara, supraîncărcată de mașini. Prin Magistrala Verde schimbăm această realitate: prioritizăm transportul public, creăm culoare dedicate pentru pietoni și biciclete și amenajăm mai mult spațiu verde de calitate. Este un pas esențial în strategia noastră de a transforma Timișoara într-un oraș mai verde și mai prietenos cu oamenii. Prin acest proiect, întregul culoar va fi reconfigurat, iar timișorenii vor câștiga spații publice moderne și sigure”, declara primarul Dominic Fritz în urmă cu o lună.

Magistrala Verde va reconfigura, în total, o suprafață de peste 114.000 de metri pătrați de spațiu urban, din care aproape jumătate carosabil. Vor fi amenajați cinci kilometri de piste de biciclete și reamenajați aproape 20.000 de metri pătrați de trotuare. Și suprafața cu zone verzi va crește, de la circa 14.000 de metri pătrați la peste 16.000 mp.

Valoarea estimată a investiției este de peste 165 de milioane de lei, fără TVA, adică aproape 200 de milioane de lei sau 40 de milioane de euro, cu TVA. Durata de execuție va fi de 36 de luni.

Vă reamintim, proiectul Magistralei Verzi a fost sistat în anul 2023, pentru a putea fi corelat cu regenerarea urbană a Pieței Mocioni. Altfel, contractul de proiectare (DALI și PT) fusese semnat în septembrie 2022 cu firma FIP Consulting din București, care avea la dispoziție 10 luni pentru întocmirea documentației. Firma a câștigat licitația cu o ofertă de aproape 987.000 lei.

În toamna anului trecut, proiectul care va transforma Calea Șagului fusese declarat de „utilitate publică” pentru a fi mai ușor de avizat. Cel mai recent pas pentru concretizarea proiectului a fost făcut în prima parte a acestei luni, când studiul de fezabilitate a fost aprobat în comisia tehnico-economică.

Trimite articolul

X
Taguri:
calea sagului ,
magistrala verde ,
Sinaia
30 Comentarii

Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici!

  1. gigi says:
    October 2, 2025 at 12:52 pm

    bun. faceti odata

    Reply
  2. paraschiv says:
    October 2, 2025 at 1:08 pm

    Nebuni furiosi. Astia vor sa ne nenoroceasca. Dementii nu inteleg ca nu sa traverseze orasul vor majoritatea oamenilor, ci ca au treburi in zona sau ca acolo locuiesc. Si desfintarea parcarilor e cumva ce au promis in campanie? Parca vorbeau de parcari etajate. Astia mint mai rau ca Lae-vopsitu si cu Ponta la un loc.

    Reply
    • cetatean says:
      October 3, 2025 at 11:52 am

      Bine ca de 7 ani impozitul pe masina este majorat cu 50%!

      Reply
  3. anton din beton says:
    October 2, 2025 at 1:11 pm

    bataie de joc userista, nu merge nimeni cu bicicleta decat cand e vreme buna, adica vara cand oricum e vacanta si se circula bine…de ex
    Da logica usere ne omoara…

    Reply
    • Banateanu says:
      October 2, 2025 at 1:39 pm

      Poate cu mai multă infrastructură dedicată pentru biciclete se va schimba acest lucru trist, și vom avea un oraș mai puțin poluat, aglomerat și gălăgios.
      FOARTE BINE!

      Reply
      • TM says:
        October 3, 2025 at 10:07 am

        Du-te si vezi in zona pietei Crucii pe pistele nou create, cati biciclisti vezi pe zi. Ca structura rutiera cred ca avem cele mai supradimensionate si scumpe piste pentru biciclete

        Reply
    • dan says:
      October 2, 2025 at 1:49 pm

      Pe unde să meargă cu bicicleta boss, pe drumul ăla aglomerat plin de disperați care trec pe lângă el la 2cm?

      Reply
  4. cic says:
    October 2, 2025 at 1:59 pm

    Lasa ca vine politia locala la periferia orasului sa dea amenzi ca nu respecti 50m de colt. Papagali.

    Reply
    • Socrate says:
      October 2, 2025 at 4:02 pm

      Ar fi bine daca a fi aplicata regula cu 25m de intersectie.

      Reply
  5. STANCIU GEORGE says:
    October 2, 2025 at 2:32 pm

    Ce faceti cu str.Ciprian Porumbescu,portiunea dintre cimitir si prima intersectie:masini si MICROBUZE parcate pe ambele sensuri,plus circulatie pe ambele sensuri;faceti un singur sens ,cum este pe celelalte strazi

    Reply
  6. Lantzu says:
    October 2, 2025 at 2:33 pm

    “raportat la contextul în care autobuzul va putea să ajungă la o oră de vârf de la Turist la catedrală în 15-20 de minute și în felul acesta să fie o alternativă reală pentru zeci de mii de oameni care fac acest drum zi de zi – cred că în acest calcul sau în acest raport de cost, uneori trebuie să prioritizăm transportul public și nevoile colective.”

    Sa zicem ca sunt 4 autobuze pe ora pe fiecare sens. Sa zicem ca circula 24h/zi. Sa zicem ca sunt 50 oameni in fiecare autobuz. Rezulta 9600 calatori transportati zilnic pe aceasta ruta.
    Asadar cine vorbeste de “zeci de mii” si ia astfel de cifre pe post de justificare… ma convinge doar de faptul ca ne ia de prosti pe toti.

    Reply
    • SadPaw says:
      October 2, 2025 at 4:29 pm

      16 000 000/zi

      Reply
    • Cetatean says:
      October 2, 2025 at 5:24 pm

      Mie ce mi se pare trist e nu ca ne ia de prosti cineva… Cred ca “ei e prosti” si asa inteleg problema.

      Macar presedintele tarii e matematician, dar primarul e… ah, dar ce e de fapt? In afara de faptul ca lucrat cu maicute, vaduve si orfani… unde nici acolo nu stim daca a facut treaba buna.

      Reply
  7. ioncagula says:
    October 2, 2025 at 2:45 pm

    daca oamenii renunta la masini nu o sa faceti fata cu transportul in comun voi va bateti joc de oras si locutorii lui? borasca cu ochelari ce esti!

    Reply
  8. dap says:
    October 2, 2025 at 4:55 pm

    dap, astia care au idei cretze tot cu autobuzul si tramvaiul circula, dar doar cat sa-si faca cate o poza in campania electorala. Dar nu, ei nu sunt niste ipocriti si nici niste ingamfati care fac cu bolta pe fraieri, nuuu…

    Reply
  9. sss says:
    October 2, 2025 at 5:56 pm

    Care autobuze? Alea care vin din an in pasti?

    Reply
  10. TMEUTM says:
    October 2, 2025 at 7:26 pm

    In plina criza voi spargeti 40 de milioane de euro pe ceva absolut aiurea,fara sens.

    Reply
    • Danut says:
      October 4, 2025 at 1:04 pm

      Da, ca doar majoreaza mereu impozitele si taxele. Au de unde….😔

      Reply
  11. Iobel says:
    October 2, 2025 at 8:13 pm

    Sa faca o singura banda pe sens. Asa nu mai trebuie parcari. Suntem tot timpul in trafic. Oare ne am luat masina doar pentru deplasarea de la mall la sinaia?

    Reply
  12. Ionion says:
    October 2, 2025 at 9:11 pm

    A mai făcut unul Magistrala Albastră….

    Reply
  13. Timișorean says:
    October 2, 2025 at 11:18 pm

    36 de luni ba ratatilor un drum de 3 km. Ba lumea nu iese odată în strada sa va dea foc?

    Reply
  14. Adi Stoia says:
    October 3, 2025 at 7:56 am

    va bateți joc de acei bani! proiectul e jalnic! msi bine rămâne asa cum e, oricum e relativ nou! in plină criza e oare iresponsabilitate sa implementezi o astfel de ineptie! faceti voi ca sa distruga altii in viitorul mandat!

    Reply
  15. 1989 says:
    October 3, 2025 at 8:08 am

    Boala magistralelor : de la Magistrala Albastra a lui Ceausescu la Magistrala Verde a lui Fritz. Recunoasteti comunismul ?

    Reply
    • tepes says:
      October 3, 2025 at 10:14 am

      da ba, ca rau imi pare ca nu am votat cu Guru, sa faCA CAnalul ala pana la Marea Caspica sau unde naiba voia

      Reply
  16. Anca says:
    October 3, 2025 at 9:46 am

    Daca tot vom folosi autobuze, unde ne lasam masinile?

    Reply
  17. Rahan says:
    October 3, 2025 at 10:01 am

    Legi pro mediu si pro europene,anti masina si anti umane

    Reply
  18. TM says:
    October 3, 2025 at 10:15 am

    Ăștia ne cred pe toți proști! Dacă ai puțină răbdare și le verifici proiectul, vei observa că se desființează aproape toate parcările de pe așa-numita Magistrală Verde. Tot studiul pe care l-au făcut, cu toate sondajele prezentate, este realizat din birou, doar ca să susțină întreaga inepție pentru care cer fonduri europene.

    Reply
  19. ADI says:
    October 3, 2025 at 10:24 am

    In fata Colegiului Banatean nu este propusa zona de drop off, practic nicio imbunatatire.

    Reply
  20. milan says:
    October 3, 2025 at 10:25 am

    Seceta va rentabiliza magistrala verde.

    Reply
  21. Eu says:
    October 3, 2025 at 4:39 pm

    Si cu copacii de pe marginea bulevardului care sunt crescuti intre parcari, ce vor face? Ii baga in ghivece si ii muta in parcul Rozelor? Pai atunci pe asa zisa magistrala verde ca va mai fi verde? Coroanele din “parcul de pe Sagului”?

    Reply
  22. Cele mai citite știri

    1
    TAIFAS 2025: filme, sarmale și petreceri balcanice, la Timișoara
    2
    Criminal din Timiș, capul unei rețele de înșelăciuni prin „metoda accidentul”
    3
    Cinci stejari seculari vor fi tăiați în Parcul Poporului. Nu sunt singurele intervenții de aici
    4
    Nicușor Dan a trimis la reexaminare legea privind combaterea extremismului
    5
    PROGRAM. Festivalul SHORT revine la Timișoara. Trei zile dedicate prozei scurte, muzicii și dialogului cu autorii
    6
    Hai, veniți la Timișoara! Final frenetic al Festivalului Național Tradiții la Români, cu Liliana Laichici și Crăițele Banatului
    7
    FOTO. Horticultura a început acțiunile din Parcul Regina Maria cu toaletări și înlăturări de arbori
    8
    Accident cu mușamalizare la Deta. Un șofer a provocat un accident și a dat vina pe soție
    9
    Peste 20 de tone de textile uzate, colectate în containerele din Timișoara. Campanie și în cartiere, luna viitoare
    10
    Ziua Recoltei, sărbătorită cu bucurie de elevii de la Liceul „Nikolaus Lenau” din Timișoara

    Cele mai noi știri

    Azi în Timișoara

    Ce facem astăzi, 5 decembrie 2025, în Timișoara?

    România

    Nicușor Dan a trimis la reexaminare legea privind combaterea extremismului

    Ştiri din Timiș

    CJ Timiș și Eco Serv blochează predarea activității de tratare a levigatului și solicită oprirea ilegală a unei activități critice pentru protecția mediului

    Ştiri din Timiș

    Primăria Timișoara primește fonduri europene pentru regenerarea urbană a Pieței Mocioni

    România

    Infecțiile cu VSR, în creștere odată cu sezonul rece. Peste 10.000 de internări anual în România, jumătate fiind doar bebeluși

    Cinema

    Weekend plin la Cinema Johnny: filme, spectacole și ateliere de circ pentru toate vârstele

    Ştiri din Timiș

    Colinde și tradiții de sărbători în singurul sat rotund din țară. Charlottenburg găzduiește două evenimente de Crăciun în decembrie

    Ştiri din Timiș

    Situație tensionată la Ghizela: RETIM trebuia să returneze echipamentele de tratare a levigatului, pe fondul unui conflict cu CJT

    Ştiri din Timiș

    Îndrăgitul solist bănățean Petrică Miulescu Irimică, sărbătorit la 50 de ani de carieră muzicală

    Ştiri din Timiș

    Fritz, întrebat dacă își prezintă și el diplomele: „Nu intru în această capcană”
    • Servicii
      • Redactia
      • Folosinta Cookie-urilor
      • Termeni si conditii de utilizare
      • Politica de confidentialitate
      • Regulament postare și moderare comentarii

    Timiș Online

    ISSN 3008-2323

    ISSN-L 3008-2323

    Tion.ro logoPentru noi, confidențialitatea Dvs. este importantă

    Noi și partenerii noștri utilizăm tehnologii, cum ar fi modulele cookie, și vă procesăm datele cu caracter personal, precum adresele IP și identificatorii cookie, pentru a personaliza anunțurile publicitare și conținutul în funcție de interesele dvs., pentru a măsura eficiența anunțurilor și a conținutului și pentru a obține informații despre publicul care a văzut anunțurile și conținutul. Faceți clic mai jos pentru a vă da consimțământul privind utilizarea acestei tehnologii și procesarea datelor dvs. cu caracter personal în aceste scopuri. Vă puteți răzgândi și puteți schimba opțiunile în orice moment, revenind la acest site.

    Pentru detalii apasati aici