Ministrul Educației, Daniel David, a prezentat luni, 19 mai, „Raportul de diagnostic al educației și cercetării din România. Realizările prezente și implicații pentru noi reforme în domeniu (Raportul QX)”.
Acesta evidențiază vulnerabilități reale ale sistemului, precum analfabetismul funcțional, politizarea conducerii școlare, violența în mediul educațional și infrastructura precară.
De asemenea, documentul propune reforme structurale, printre care extinderea educației timpurii, reorganizarea inspectoratelor școlare, reformarea salarizării cadrelor didactice și consolidarea consilierii școlare. Salvați Copiii salută aceste direcții, apreciind tonul autocritic și abordarea realistă a provocărilor actuale.
Totuși, organizația semnalează lipsa unor măsuri considerate esențiale pentru asigurarea accesului echitabil la educație. Printre acestea, se numără nevoia unei strategii naționale pentru programul „Masă caldă pentru toți copiii”, despre care specialiștii afirmă că are un impact demonstrat în reducerea absenteismului și abandonului școlar, mai ales în rândul copiilor din medii vulnerabile.
De asemenea, este criticată absența unor propuneri clare privind extinderea programelor de tip „Școală după Școală” și educația remedială. Organizația subliniază că un copil din doi este afectat de analfabetism funcțional și că astfel de programe, derulate deja în sute de comunități de Salvați Copiii, și-au dovedit eficiența.
Un alt punct vulnerabil este legat de transportul elevilor din zonele rurale. Deși raportul menționează reorganizarea rețelei școlare, Salvați Copiii avertizează că lipsa unui sistem funcțional și gratuit de transport școlar continuă să fie o barieră majoră în accesul la educație.
Pe lista aspectelor ignorate se regăsesc și: implementarea grupurilor anti-bullying, integrarea serviciilor de sănătate mintală în școli, creșterea numărului de consilieri școlari, educația sexuală ca parte a curriculei, finanțarea diferențiată per elev pentru școlile defavorizate și recunoașterea rolului societății civile în susținerea sistemului educațional.
Totodată, Salvați Copiii critică lipsa unor obiective bugetare clare pentru învățământul preuniversitar și subliniază necesitatea stabilirii unor ținte de finanțare multianuală. În lipsa acestora, avertizează organizația, costurile educației continuă să fie transferate către părinți, crescând inechitățile.
În ciuda recunoașterii problemei politizării, raportul QX menține actualul sistem de numire a inspectorilor școlari, aspect care, potrivit Salvați Copiii, contrazice însăși premisa „depolitizării” sistemului.
Organizația susține că este nevoie de completarea urgentă a raportului cu măsuri operaționale concrete, care să aibă la bază experiența directă din comunități și parteneriatul real cu actorii societății civile. Programele derulate de Salvați Copiii în domenii precum educația remedială, prevenirea abandonului, incluziunea copiilor refugiați sau siguranța online demonstrează că soluțiile eficiente există, dar trebuie integrate în politicile publice pentru a produce schimbări sistemice.
Salvați Copiii reamintește că reforma educației nu poate fi făcută fără participarea copiilor, părinților, profesorilor și organizațiilor care lucrează direct în comunități, și solicită ca aceste voci să fie ascultate în mod real în procesul de decizie.
Citiți principiile noastre de moderare aici!