Conform noului regulament, elevii trebuie să obțină minimum 60 de puncte pentru a se califica la etapa națională. Ministerul precizează că această modificare are scopul de a „crește relevanța competițiilor școlare”, fără a schimba numărul locurilor disponibile la nivel național.
Fostul olimpic internațional român Tamio Vesa Nakajima, doctorand la Oxford, citat de Edupedu.ro, a atras atenția că modificarea pragului de calificare ar putea „îngreuna accesul elevilor buni”, în timp ce ministerul subliniază că scopul principal este ridicarea standardului competițiilor și consolidarea transparenței în procesul de selecție.
În premieră, regulamentul prevede și dreptul elevilor de a vizualiza propria lucrare înainte de depunerea contestației, în prezența unui membru al comisiei etapei respective sau al Comisiei centrale a concursului național. De asemenea, centrele de concurs și inspectoratele școlare sunt obligate să publice subiectele și baremele după fiecare probă, măsură menită să sporească transparența.
Regulamentul clarifică și dreptul de participare al elevilor. Aceștia pot concura la o clasă superioară celei în care sunt înscriși, dar nu la una inferioară, iar elevii care învață la domiciliu sau în spital pot participa la olimpiade, cu excepția probelor practice, în locul unde se află, cu aprobarea comisiei organizatoare.
Tot în premieră, sunt excluși explicit elevii din ciclul primar, iar competițiile se adresează doar elevilor din învățământul gimnazial și liceal.
Regulile noi vizează și comportamentul participanților la olimpiade. Inspectoratele școlare vor organiza înaintea fiecărei etape naționale ședințe obligatorii cu elevii calificați, părinții acestora și profesorii însoțitori, în cadrul cărora vor fi explicate regulile de comportament și obligațiile participanților.
Părinții care aleg să-și transporte copiii pe cont propriu vor semna o declarație de asumare a răspunderii, iar elevii care încalcă regulile pot fi sancționați sau chiar excluși pentru doi ani din competiții.
Noul regulament aduce și modificări privind proiectele educaționale extrașcolare, eliminând categoria „proiecte regionale” și păstrând doar trei tipuri: județene, interjudețene și naționale.
Ministerul precizează că toate aceste modificări au ca scop asigurarea transparenței, echității și relevanței competițiilor școlare, dar și adaptarea lor la tehnologiile moderne de evaluare.
Citiți principiile noastre de moderare aici!