Ministrul Daniel David a explicat că noua formă a Evaluării Naționale va include sub-teste din mai multe discipline, matematică, limbă română, istorie, geografie și științe, pentru a reflecta mai bine competențele diverse dezvoltate de elevi.
„Dacă ne propunem să formăm mai multe competențe, nu ar fi bine să vedem standardizat cum le-am format?”, a declarat ministrul.
Această reformă face parte dintr-un plan în două etape. Pe termen scurt, examenul va fi standardizat și diversificat, iar pe termen lung, de 5 până la 10 ani, acesta ar putea fi eliminat și înlocuit cu portofoliul educațional, care include nu doar performanțele din clasa a VIII-a, ci și rezultatele din clasele anterioare și alte activități relevante.
Ministrul a subliniat că examenul actual este „un test punctual”, cu o prea mare funcție de selecție, ceea ce creează presiune asupra elevilor. Portofoliul educațional, în schimb, oferă o imagine mai amplă și mai realistă a parcursului școlar, fiind considerat „mai relevant” pentru evaluarea performanțelor elevilor.
Totuși, Daniel David a explicat că în prezent există diferențe mari între școli și între modul în care profesorii acordă note, ceea ce face dificilă înlocuirea imediată a examenului cu portofoliul educațional.
„Suntem forțați să dăm acest test important, care după aceea grevează viața copilului în funcție de rezultatul la el”, a mai spus ministrul.
Potrivit ministrului, în alte țări europene precum Franța sau Italia, examenele naționale au un rol mai informativ decât de selecție pentru admiterea la liceu, elevii fiind repartizați în funcție de adresa de domiciliu sau pe baza recomandărilor profesorilor.
Legea învățământului preuniversitar prevede deja introducerea portofoliului educațional pentru generațiile care au început grupa mijlocie și clasa pregătitoare în anul școlar 2024-2025. Acesta cuprinde documente relevante precum rezultate la evaluări, planuri individualizate de învățare, diplome și recomandări de orientare școlară și profesională.
Portofoliul educațional poate fi realizat în format fizic sau digital și este menit să reflecte evoluția și performanțele elevilor pe parcursul întregii perioade de învățământ preuniversitar.
Citiți principiile noastre de moderare aici!