Proiectul de memorandum a fost realizat in luna iunie a acestui an si face o trecere in revista atit a aspectelor financiare ale contractului semnat cu firma americana Bechtel, cit si a posibilelor solutii pentru iesirea din impasul financiar in care este proiectul. Autorul acestuia, Ministerul Transporturilor, cere majorarea sumelor aprobate de Guvern pentru realizarea celor doua tronsoane de autostrada aflate in lucru (aproximativ 110 kilometri) si supune atentiei Executivului efectele unei posibile rezilieri a contractului cu firma americana pentru celelalte sase tronsoane, cu o lungime de 300 de kilometri. Documentul, care are 14 pagini, poarta antetul Ministerului Transporturilor, are caseta de rigoare in care premierul Tariceanu urmeaza sa-si puna semnatura, iar in final prevede ca semnatari pe ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, pe secretarul de stat, Septimiu Buzasu etc.
La capitolul „Propuneri supuse aprobarii“, memorandumul afirma ca „ar exista solutia ca, din cele opt sectoare, doua (sectoarele 2B si 3C, la care Bechtel lucreaza in prezent – n.r.) sa ramina in executie la Bechtel, iar celelalte sase sectoare sa fie acordate prin licitatie la sase firme care sa inceapa executia la inceputul anului 2010 si sa termine tot la sfirsitul anului 2013“. Contractul initial semnat cu firma americana prevedea incheierea lucrarilor in anul 2012, insa, pentru ca 2005 a fost un an mort pentru contract, acesta fiind renegociat, termenul a fost prelungit pentru 2013. Potrivit contractului initial, partea romana este obligata strict sa construiasca cu firma americana Bechtel tronsoanele 2B si 3C, urmind ca pentru celelalte portiuni sa poata decide angajarea altor firme, dar numai dupa scurgerea unei perioade de doi ani de la notificarea acestei intentii.
Socotelile facute de autorii documentului prevad o economie de 1,017 miliarde de euro, in ipoteza in care celelalte sase tronsoane ar fi facute de alte firme decit Bechtel. Acesteia i s-ar adauga o alta rezultata ca urmare a faptului ca in noile contracte cheltuielile cu eliberarea amplasamentelor, cu dotarile si constructiile necesare autostrazii ar trece in sarcina noilor constructori. In contractul cu Bechtel, aceste cheltuieli pica in sarcina statului roman.
In pofida cresterii masive a preturilor la materialele de constructie necesare, din 2004 pina in prezent, cele sase tronsoane, daca ar fi licitate acum, ar fi mai ieftine, se arata in document. Aprecierea se bazeaza pe luarea in considerare a pretului care va fi platit de stat pentru construirea celor 19 kilometri de autostrada intre Bucuresti si Moara Vlasiei, al carei contract a fost semnat recent. Daca ar fi licitata acum, portiunea Brasov-Fagaras ar costa 504 milioane de euro, fata de 519 milioane de euro – valoarea actualizata pentru 2013 in contractul cu Bechtel -, iar Fagaras-Sighisoara, 494 milioane de euro, fata de 637 milioane de euro, tot la nivelul anului 2013. Diferentele sint si pentru celelalte tronsoane. Existenta diferentelor este explicata prin faptul ca valoarea estimata initial pentru autostrada si aprobata de Guvern, de 2,24 miliarde de euro, fara TVA, creste la 3,52 miliarde de euro, daca se iau in considerare proiectele tehnice exacte, si la 5,2 miliarde euro, daca se aplica indicii de indexare a preturilor conveniti cu Bechtel.
Sursa: Cotidianul
Orban studiază rezilierea contractului cu Bechtel
BUCUREŞTI - Un <STRONG>proiect</STRONG> de memorandum destinat premierului prezintă argumentele rezilierii contractului cu <STRONG>Bechtel</STRONG>.
Citiți principiile noastre de moderare aici!