Conform unui raport recent al Ministerului Educației, rata de participare a copiilor cu vârste între 4 și 6 ani în învățământul preșcolar din România a scăzut în 2022 la 79,1%, înregistrând o diminuare de 2,4 puncte procentuale față de anul anterior.
Această valoare plasează România sub media Uniunii Europene, care a fost de 95,1% în același an. Țări precum Portugalia, Luxemburg și Franța au atins o rată de participare de 100%. În contrast, Slovacia (84,5%), Bulgaria (83%) și România (79,1%) au înregistrat cele mai scăzute rate de participare.
În perioada 2014-2017, România a avut o creștere semnificativă a acestui indicator, de la 86,4% la 89,9%. Această creștere a fost atribuită, probabil, scăderii vârstei de debut școlar la 6 ani, ceea ce a determinat o implicare mai activă a părinților în înscrierea copiilor la grădiniță.
Este important de menționat că, începând cu septembrie 2023, grupa mijlocie la grădiniță (copii de 4-5 ani) a devenit obligatorie prin legea educației. Cu toate acestea, rata de participare rămâne sub ținta europeană de 95% stabilită pentru anul 2020.
Și cel mai recent raport al Comisiei Europene privind educația timpurie, publicat în ianuarie 2025, arată că România se află în continuare printre țările cu cele mai scăzute rate de participare a copiilor la grădiniță și la creșă.
Mai mult, România înregistrează un regres față de acum un deceniu în ceea ce privește participarea la grădiniță, în timp ce majoritatea statelor membre ale Uniunii Europene și-au îmbunătățit semnificativ acest indicator.
Țintele europene pentru educația timpurie, stabilite pentru 2030, sunt:
- Cel puțin 45% dintre copiii sub 4 ani să fie incluși în sistemul de educație timpurie
- Cel puțin 96% dintre copiii între 3 ani și vârsta de început a școlii să fie înscriși la grădiniță
Citiți principiile noastre de moderare aici!