Prag de calificare mai ridicat și evaluare digitalizată
Una dintre schimbările esențiale propuse este creșterea pragului minim de calificare la etapa națională, de la 40% la 60% din punctajul maxim. Scopul, potrivit ministerului, este „creșterea relevanței competițiilor școlare”.
Noul regulament prevede, de asemenea, posibilitatea corectării digitalizate a lucrărilor, pe o platformă dedicată Ministerului Educației. În funcție de decizia comisiei naționale a fiecărei competiții, olimpiadele se vor putea desfășura și în format online, exclusiv pe platforme aprobate oficial.
Pentru prima dată, regulamentul introduce dreptul elevilor de a-și vizualiza lucrarea înainte de depunerea contestației, la toate etapele, județeană, zonală și națională. În plus, centrele de concurs și inspectoratele școlare vor avea obligația să publice subiectele, baremele și rezultatele după fiecare probă.
Reguli privind participarea elevilor
Ministerul Educației introduce o serie de clarificări privind dreptul de participare. Elevii pot concura la o clasă superioară celei în care sunt înscriși, dar nu la una inferioară, în cadrul aceluiași ciclu de învățământ. Iar elevii care învață la domiciliu sau în spital vor putea participa la olimpiade, cu excepția probelor practice, în locul unde se află, cu aprobarea comisiei organizatoare.
În premieră, elevii din ciclul primar sunt excluși explicit din competițiile școlare. Proiectul stabilește că olimpiadele se adresează „elevilor din învățământul gimnazial și liceal”, eliminând orice referire la clasele 0–IV.
Această măsură formalizează o decizie aplicată deja în anul școlar 2024–2025, când Ministerul Educației nu a mai recunoscut olimpiadele pentru ciclul primar. Documentul motivează schimbarea prin dorința de a centra competițiile pe performanță academică și de a evita presiunea la vârste mici.
Reguli de conduită și ședințe obligatorii cu părinții
O altă serie de modificări vizează comportamentul elevilor și rolul părinților. Înaintea fiecărei etape naționale, inspectoratele școlare vor organiza întâlniri obligatorii cu elevii calificați, părinții acestora și profesorii însoțitori.
În cadrul acestor ședințe vor fi explicate regulile de conduită, obligațiile participanților și sancțiunile. Părinții care aleg să-și transporte copiii pe cont propriu la competiții vor semna o declarație de asumare a răspunderii pentru deplasare.
Articolul 104 din proiect prevede că elevii și părinții vor semna, la finalul întâlnirii, o declarație prin care confirmă că au luat cunoștință de toate regulile. Abaterile vor fi sancționate potrivit Regulamentului de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP), iar în cazurile grave, elevii pot fi eliminați din competiție și pot primi interdicție de participare timp de doi ani.
De asemenea, comisia națională poate dispune excluderea din concurs a elevilor care au încălcat regulile, situație în care părinții vor fi chemați să își preia copilul.
Simplificarea proiectelor extrașcolare și transparență sporită
În ceea ce privește proiectele educaționale extrașcolare, categoria „proiecte regionale” este eliminată, fiind inclusă în cea a proiectelor interjudețene. În noua formă, rămân doar trei categorii:
• naționale
• interjudețene
• județene (sau ale municipiului București)
Ministerul precizează că toate aceste modificări au ca scop asigurarea transparenței, echității și relevanței competițiilor școlare, dar și adaptarea lor la tehnologiile moderne de evaluare.
Proiectul de regulament se află în consultare publică până la începutul lunii noiembrie, iar Ministerul Educației invită profesorii, elevii și părinții să transmită propuneri și observații. Forma finală a documentului va fi adoptată după analiza feedbackului și avizarea în Comisia de dialog social.
În comunicatul oficial, Ministerul Educației menționează că „modificările propuse vizează atât creșterea transparenței în procesul de organizare și selecție a competițiilor, cât și creșterea relevanței acestora”.
Trimite articolul
XPe cine mai interesează așa ceva?