Mai mult, noua taxă încalcă principiul neretroactivităţii legii, aplicându-se unor activităţi petrecute înainte de apariţia sa. Deşi Executivul a recunoscut nelegalitatea încasării banilor pentru prima înmatriculare, noua ordonanţă perpetuează această anomalie.
Guvernul Tăriceanu a reuşit să stabilească un nou record în materia promovării încăpătânate a unor ilegalităţi. Taxa de primă înmatriculare, aşa cum am cunoscut-o până acum, s-a dovedit a fi ilegală, abuzivă şi contrară angajamentelor internaţionale asumate de România. Fapt recunoscut cu jumătate de gură de administraţia actuală prin înlocuirea ei cu noua formulă, zisă “antipoluare”. Persistenţa Executivului se concretizează într-o formulă care nu numai că nu face altceva decât să conserve abuzurile existente în vechea variantă legislativă, dar reuşeşte să adauge o serie de noi abateri de la normele elementare de drept. Referitor la taxa de primă înmatriculare se impune specificarea unor aspecte privind tentativa guvernamentală de ascundere sub preş a efectelor acesteia. În primul rând, aparenta bunăvoinţă a Executivului, care a “înţeles” să renunţe la taxa de primă înmatriculare prin abrogarea în baza OUG 50/2008 a articolului 214 din Codul fiscal (care instituia taxa), nu este altceva decât izvor de noi ilegalităţi. Prima ar fi aceea că cel de-al patrulea articol al Codului în cauză specifică foarte clar că “orice modificare sau completare a Codului se face numai prin lege (…) iar modificările sau completările intră în vigoare cu începerea primei zile a anului următor celui în care au fost adoptate prin lege”. OUG 50 (privitoare la noua taxa) nu a fost aprobată de Parlament prin lege. Când şi dacă acest lucru se va petrece, va fi nevoie de scurgerea unui an de zile înainte ca noua lege să producă efecte!
Executivul incalcă legile pe bandă
Pe de altă parte, din moment ce Codul Fiscal ori numai articole ale acestuia nu pot fi anulate sau modificate printr-o ordonanţă, logica juridică arată că prevederile articolului 214 sunt încă în vigoare. Taxa “de poluare” este suplimentară, nu ia locul mai vechii taxe de primă înmatriculare. În consecinţă, prevederile noii ordonanţe, care a intrat (nelegal) în vigoare zilele trecute, conform căreia cei care au plătit taxa de primă înmatriculare au dreptul la restituirea acesteia sau unei fracţiuni din ea, sunt inaplicabile. Mai mult decât atât, deşi statul recunoaşte încasarea în mod ilegal a unor bani de la cetăţeni, perpetuează ilegalitatea prin noul act normativ emis tocmai în scopul (pretins) al corijării abuzurilor instituite prin vechea normă. De altfel, insăşi noţiunea restituirii parţiale a contravalorii vechii taxe este ilegală, de vreme ce banii în cauză, în integralitatea lor, au fost incasaţi de către stat în mod ilegal. Un alt principiu elementar de drept pe care Guvernul Tăriceanu îl ignoră cu desăvârşire este acela al neretroactivităţii legilor. În speţă, Executivul are pretenţia, exprimată într-o normă emisă în 2008, de a încasa nişte bani (taxa de “poluare”) ca urmare a unor fapte (înmatricularea unor vehicule) petrecute înainte de apariţia respectivei norme.
Continuă drumul spre infrigement
Vechea taxă suferea de viciul discriminarii, în sensul că se aplică, în mod discriminatoriu, numai autoturismelor provenite din afara României. Situaţia se perpetuează şi în noua formulă adoptată de Guvern, discriminarea constând în aceea că, deşi se pretinde a fi o taxa menită să protejeze mediul, ea se aplică numai unora dintre subiecţii presupuşi a genera poluare, pentru că nu taxează toţi poluatorii, ci numai pe cei care şi-au înmatriculat o maşina după data de 01 iulie 2008. Prin urmare, nu este vorba despre altceva decât despre o nouă pălărie a mai vechii Mării, “taxa de primă înmatriculare”.
Sursă: Gardianul
Citiți principiile noastre de moderare aici!