Expert Forum (EFOR) a publicat un nou raport cu cheltuielile făcute de partidele politice și de politicieni pe Facebook și Google în primele trei luni ale anului. Analiza se concentrează pe sumele alocate pentru campanii care sunt marcate ca electorale sau cu impact social.
Cheltuieli pe Facebook
Datele EFOR arată că partidele au cheltuit pe Facebook peste 3 milioane lei prin pagini oficiale sau ale membrilor ori candidaților de la nivel local sau central.
„Pe lângă aceste cheltuieli, prin Facebook s-au promovat de aproape încă 600.000 de lei publicații online, organizații neguvernamentale sau alte entități, prin reclame marcate ca politice/electorale/sociale”, menționează cei de la EFOR.
Peste 75% din bani au fost cheltuiți de către USR, PNL (câte 700.000 de lei), PSD (650.000 de lei) și AUR (325.000 de lei).
Cheltuielile totale însumate ale celor patru partide nu au crescut față de aceeași perioadă a anului trecut, se arată în raportul EFOR, însă cheltuielile PNL au crescut, iar cele ale paginilor asociate USR au scăzut. În plus, cheltuielile paginilor asociate AUR au crescut de aproape 20 de ori.
Pe Facebook, PSD a băgat cei mai mulți bani în pagina liderului Marcel Ciolacu, respectiv 265.044 de lei. Pe locul al doilea se află pagina lui Alfred Simonis, pentru care însă nu au fost alocați decât 32.278 de lei.
USR a promovat pagina lui Cătălin Drulă, cu 147.418 de lei, și aproape 50.000 de lei a cheltuit prin pagina lui Stelian Ion.
PNL a băgat cei mai mulți bani, peste 75.000 de lei, în pagina lui Sabin Sărmaș, care între timp a fost exclus din PNL Cluj, anunțând că va candida independent la Primăria Cluj Napoca. Aproape 50.000 de lei au investit în campanii publicitare pe pagina oficială a partidului.
În ceea ce privește AUR, cei mai mulți bani au fost investiți în pagina candidatului pentru Primăria București, Mihai Enache, și pentru pagina liderului partidului, George Simion.
Cheltuieli pe Google
Partidele politice au cheltuit pe Google aproximativ 600.000 lei. Jumătate din bani au fost cheltuiți de PSD, iar aproape 40% de USR.
Cea mai mare parte din cheltuieli au fost legate de advertiseri care au promovat partidul în sine. Cheltuielile au scăzut comparativ cu perioada similară din 2023, când s-au înregistrat plăți de aproape 700.000 lei.
Advertiserii asociați PNL și USR au cheltuit semnificativ mai puțin, iar cei legați de PSD de șase ori mai mult.
Raportul EFOR integral, care include și metodologia, poate fi consultat AICI.
Citiți principiile noastre de moderare aici!