Până acum, politicienii români au fost reticenţi în a-şi posta mesajele pe blog. Însă, posibilitatea de a atinge un electorat tânăr şi instruit, într-un mod inedit, a fost irezistibilă. Acum, în pragul europarlamentarelor, politicienii se înghesuie să prindă un fotoliu la tribuna… blogului.
Campania electorală pentru europarlamentare a crescut simţitor numărul politicienilor care folosesc blogul pentru a-şi comunica planurile pentru Parlamentul European sau pentru a discuta problemele peisajului politic actual.
Termenul „blog personal” capătă alte conotaţii în prag de euroalegeri: paginile virtuale sunt doar alte modalităţi de a se promova, alături de afişe, panouri, discursuri în public şi „istovitoare” caravane în teritoriu. În condiţiile în care concurenţa dintre partide este strânsă şi scena dezbaterilor politice este plină de discursuri anoste, blogul poate fi un instrument de marketing politic pentru candidaţii.
Partidul Naţional Liberal pare că a prins destul de repede „mişcarea”: are cei mai mulţi candidaţi-bloggeri. În plus, grupul parlamentar are şi o platformă virtuală separată prin care comunică orice noutate legată de membrii partidului şi de ultimele lor proiecte. PNL este concurat şi pe acest teren de PSD, PD, PNţCD şi, mai nou, de zgomotosul PIN.
Postările se fac când electoratul doarme
Fostul consilier prezidenţial Renate Weber este conştient de miza comunicării online: „Am construit blogul chiar înainte de începerea campaniei la sugestia unor prieteni. Intenţionez să-l păstrez şi să-l folosesc şi după ce voi fi în Parlamentul European.
De când îl am scriu în fiecare seară după miezul nopţii”, mărturiseşte candidatul din partea PNL. Chiar dacă în introul site-ului, Weber spune că nu va fi un blog de campanie, ci doar „un loc de întâlnire şi după ce voi ajunge în Parlamentul European”, aceasta îşi promovează idei sub titlul „Ce vreau să fac”.
Întâlnirile cu electoratul şi principiile politice sunt câteva dintre subiectele abordate de către politician. „Se responsabilizează foarte mult relaţia cu cititorii cu ajutorul blogului. Nu am făcut blog ca să adun voturi – din punct de vedere numeric nu este semnificativ, dar din punct de vedere al mesajelor mi se pare foarte important”, afirmă Weber.
Sub sloganul „Eu cred în tine. Crezi şi tu cu mine?” (Care ne aminteşte de „Dai în mine, dai în fabrici şi uzine!”), liberala Adina Ioana Vălean şi-a pornit pe 26 octombrie blogul personal. După cum singură declară, site-ul nu se va închide a doua zi după alegerile europarlamentare pentru că nu este un blog de campanie electorală.
Pentru politician, acesta este doar un prilej pentru a-şi face cunoscute ideile în rândul „generaţiei internet”. „Doresc să comunic ideile mele unui număr cât mai mare de oameni şi să o fac într-un limbaj accesibil şi tinerilor”, mărturiseşte Adina Vălean. Pe prima pagină se află prezentarea politicianului şi motivele pentru care Adina Ioana Vălean ar trebui să fie europarlamentar. „Blogul, pe lângă componenta de informare, are şi una de marketing politic: fiecare îşi vinde marfa”, adaugă Vălean. Echipa de bloggeri de la PNL este completată de Csibi Magor Imre şi Iulia Huiu.
„Întrebaţi-o” pe Lavinia
Fostul ministru al apărării Ioan Mircea Paşcu şi candidatul din partea PSD a descoperit blogosfera încă din 2006 şi postează în medie cam de două ori pe săptămână. „Mi-am făcut blog la sugestia şi rugămintea unor prieteni, care aveau acces la o asemenea platformă creată de agenţia de ştiri a oamenilor de afaceri”, mărturiseşte Ioan Mircea Paşcu.
Site-ul personal îmbină cu sârg utilul cu plăcutul, alternând postările pe teme personale cu impresiile sale despre alegerile europarlamentare sau despre peisajul politic din România. Paşcu nu-şi cruţă nici aici adversarii politici. Singurul său aliat pe blog este un politician mai „tăvălit” prin blogosferă: Adrian Năstase, cu al său „blog de prim-ministru”.
În ceea ce priveşte abordarea asupra europarlamentarelor, Paşcu spune că nu are un blog de campanie pentru a se vinde ca viitor europarlamentar. „Nu măsor să văd dacă are impact asupra europarlamentarelor. Am un ritm al meu de deschideri, care a fost foarte bun pentru început”, apreciază Paşcu. Politicianul afirmă că nu şi-a schimbat stilul blogului odată cu europarlamentarele şi că nu o va face. „Comentez exclusiv subiectele care mă atrag, aşa că nu se poate spune că mi-am transformat blogul în instrument de campanie”, răspunde Ioan Mircea Paşcu.
Lavinia Şandru, reprezentanta PIN pentru Parlamentul European, ne cheamă să îi punem întrebări pe site-ul www.asklavinia.ro. Subiectele abordate de politician sunt cu preponderenţă cele politice: referendumul, campania electorală, ştiri din politică. Este un site prin care candidata Lavinia Şandru îşi promovează platforma electorală. În plus, poza politicianului însoţeşte aproape fiecare postare. Şandru îşi îndeamnă electoratul s-o întrebe orice (ask!), pretinzând că e în stare să răspundă la toate problemele.
Intrat şi el în cursa pentru alegerile europarlamentare, Victor Ionescu, candidatul din partea PNŢCD, comunică şi prin acest mod inedit pentru lumea politică. De notat este faptul că pe blogul lui Ionescu se pot sesiza accente de solidaritate în partid: nu de puţine ori el îşi promovează colegul, dar şi concurentul pentru europarlamentare, Alexandru Herlea. Cu alte cuvinte, cei doi creştini democraţi îşi împart blogul… ca doi soldaţi patul.
Citiți principiile noastre de moderare aici!