Schimbările sunt introduse prin Ordonanța de Urgență nr. 78/2025, care modifică prevederile Legii nr. 239/2025 și restructează modul de calcul al impozitului auto. Potrivit unei analize publicate de Economedia.ro, noile reglementări marchează o schimbare clară de politică fiscală, hibridele nemaifiind tratate preferențial ca până acum.
Conform analizei realizate de Anamaria Chiru, consultant fiscal și Tax Partner la Dobrinescu Dobrev SCA, impactul financiar asupra proprietarilor poate fi considerabil. De exemplu, pentru un autoturism hibrid cu o cilindree de 2.499 cmc, impozitul anual crește de la aproximativ 76 de lei la peste 953 de lei.
Totodată, dispare posibilitatea reducerii de până la 95% a impozitului, acordată anterior de multe autorități locale, care cobora taxa anuală la circa 50 de lei. Noile reglementări elimină complet aceste facilități.
O modificare-cheie este schimbarea bazei de calcul a impozitului. Dacă anterior acesta era stabilit ca sumă fixă „lei/auto”, OUG 78/2025 introduce formula „lei/200 cm³” pentru autoturismele hibride cu emisii de CO₂ peste 50 g/km. Această ajustare duce automat la creșteri semnificative, mai ales în cazul mașinilor cu motoare de capacitate mare.
Pentru hibridele cu emisii de CO₂ de cel mult 50 g/km se menține o reducere fiscală, însă limitată la maximum 30%. Astfel, proprietarii vor achita cel puțin 70% din impozitul standard. În exemplul analizat, impozitul anual ajunge la aproximativ 667 de lei.
Chiar și după majorare, impozitul pentru un autoturism hibrid rămâne ușor sub cel aplicat unui vehicul convențional cu aceeași cilindree. Un autoturism Euro 4 ar plăti peste 1.100 de lei anual, iar unul Euro 6 aproximativ 972 de lei. Diferența față de hibride este însă mult mai mică decât avantajul fiscal substanțial existent până acum.
Citiți principiile noastre de moderare aici!