Richard Constantinidi, director national GBOB Romania: Trupele trebuie sa isi doreasca sa castige

Richard Constantinidi, director national GBOB Romania: Trupele trebuie sa isi doreasca sa castige
© Foto: Arhiva personala, Richard Constantinidi
După trei ani, Asociația Sunetul Muzicii relansează competiția formațiilor de muzică originală din România. Două dintre semifinale vor avea loc la Timişoara. GBOB  (Global Battle of the Bands – Bătălia mondială a formațiilor) este cel mai mare concurs dedicat muzicii live, fiind organizat în 30 de țări pe cinci continente.


Cine sunteţi, dle Richard Constantinidi, şi ce înseamnă GBOB?

Richard Constantinidi : Sunt un comis voiajor al muzicii contemporane în România. Părinții mei au fugit din țară pe vremea comunismului. Eu nu m-am întors în țară… eu am venit în țară. Am crescut ”afară” cu muzica de la radio, în anii ’80. În facultate am descoperit muzica anilor ’60, muzica tradițională a popoarelor (World Music). După facultate m-am angajat la primul post de radio privat din Cluj… și am rămas dedicat domeniului muzical. În timp am fost redactor muzical în presa scrisă, apoi organizator de concerte, impresar muzical, manager de formații rock: Luna Amară (2000-2007), Implant pentru Refuz (2005), Grimus (2007-2008), Truda (2009), mai nou jazz: Jazzybirds (2014), Elena Mîndru (în prezent), și organizator de festivaluri (am organizat festivalul anului din Republica Moldova: Live No Lies 2007). L-am ajutat pe primul director național GBOB, Cristin Tomeci, la prima ediție din România. Când am observat că de trei ani nu s-a mai organizat GBOB România (edițiile precedente au fost organizate la nivel local și, punctual, în București), am preluat licența pentru mai mulți ani și m-am decis să relansez competiția formațiilor de muzică originală, care cântă live, în România. GBOB este cel mai mare concurs dedicat muzicii live, fiind organizat în 30 de țări pe cinci continente!

Ce pregătește Asociația Sunetul Muzicii pentru GBOB 2015 şi ce aşteptări are la reluarea acestei competiţii în România?

Richard Constantinidi: Prin Asociația Sunetul Muzicii lucrez cu partenerul meu, Laurențiu Ștefan, la organizarea ediției pilot pentru noi. Spre deosebire de edițiile anterioare, dorim să despărțim etapele de concurs în funcție de genuri muzicale la nivelul Semifinalelor GBOB. Deocamdată am confirmat șapte etape pentru Rock și Metal și trei etape pentru Jazz-Blues-World Music. Câștigătorul fiecărei semifinale este calificat la Finala Națională. Avem semifinale confirmate la Oradea (29 mai), Timișoara (28 mai), Cluj (21 martie), Tg. Mureș (10 septembrie), Râmnicu Vâlcea (15 mai), București (22 mai), Sf.Gheorghe (6 iunie), Iași (19 septembrie), Timișoara (29 octombrie) și mai suntem în discuții pentru alte semifinale la Brașov, Sibiu și avem sprijin local pentru etape la Arad, Brăila, Petroșani, Câmpulung Muscel, Bacău, Suceava, doar că sunt centre cu puține formații active pe plan local.

Ce condiţii trebuie să îndeplinească trupele care se înscriu în concurs?

Richard Constantinidi: Trebuie să își dorească să câștige. Formațiile trebuie să se prezinte cu două compoziții originale, interpretate la instrumente muzicale, cu componențe între 2 și 6 membri, de orice vârstă și din orice gen muzical. Trupele trebuie să fie dinamice pe scenă sau să transmită acel quelque-chose care să atragă publicul prin muzică.

Până când se mai pot înscrie trupele?

Richard Constantinidi: Formațiile se pot înscrie în concurs până la miezul nopții în ajunul ultimei semifinale GBOB. Este ideal să se înscrie însă din timp, ca să putem promova formația pe afișele evenimentului în oraș și pe net. Înscrierea este gratuită la această ediție. Fiind ediția pilot pentru noi, dorim să avem cât mai mulți artiști în competiție. Ne-am gândit și la aspectul economic în care se află țara în acest moment. Grupurile muzicale se pot înscrie online la: www.gbob.com – se completează un formular și este important să se citească regulamentul, care apare la început pe pagina dedicată României la www.gbob.com

Dați-le un sfat formațiilor care doresc să se înscrie în competiţie.
Richard Constantinidi: Ai încredere în tine și în muzica ta. Fii tu!

Ce părere aveţi despre trupele înscrise până acum?
Richard Constantinidi: Alături de asociatul meu, Laurențiu Ștefan, ne mirăm că în fiecare zi se înscrie câte o formație din alt colț al țării. La Iași va fi prezent chitaristul Andrei Cerbu, care a câștigat concursul Românii au Talent în 2014; avem copiii celor de la Antract (Râmnicu Vâlcea) înscriși în competiție; colegii veterani de la Conexiuni sunt înscriși cu proiecte diferite la Brașov. Așteptăm momentul în care GBOB România câștigă în imagine și popularitate astfel încât să se înscrie artiști cu cote mai mari pentru a avea șansa de a se lansa pe plan internațional.

Ce impresie v-au făcut trupele înscrise?
Richard Constantinidi: Nu am ajuns încă să ascult toate formațiile care s-au înscris; sunt în etapa în care încă procesez informațiile primite din formularele de înscriere online. Different Class din Timișoara este singura formație înscrisă din Banat până la această oră. Am călătorit în toată țara începând din septembrie 2014. La Timișoara nu am dorit să fac afișaj ilegal și am contat mult pe o relație mai veche cu un om cu coloană și bazat la Timișoara să mă ajute prin asociația lui să dezvoltăm proiectul în zona respectivă. Din motive independente de el, nu s-a putut confirma această colaborare și sper prin parteneriatul cu tion.ro, Agenda sau în Arad cu aradon.ro şi Jurnal Arădean să stârnim interesul formațiilor din Banat să se înscrie și ele în acest concurs.

Cum se desfăşoară o semifinală? Care e pasul următor?
Richard Constantinidi: Fiecare formație are două piese și o limită de timp de 8 minute în care să arate ce poate și să câștige juriul și publicul. Punctajul este decis 50% de juriu; 50% de public. Este important ca fiecare trupă să își aducă publicul în seara evenimentului. Spectatorii primesc un bilețel la intrare pe care îl depun într-o urnă în cursul serii. Jurizarea durează 30 de minute; juriul va fi format din oameni care lucrează în industria muzicală. În funcție de etapă, aceleași persoane din juriu acordă și premii la rândul lor, de gen: contract cu o casă de discuri, deschidere la un festival, etc. Câștigătorul fiecărei Semifinale este calificat la Finala națională din noiembrie. Ne-am dorit mult să organizăm Finala Națională la Timișoara în 2015, dar negăsind pârghiile potrivite pentru a confirma asta pentru ediția din 2015, este foarte probabil că o să avem de ales între Cluj sau București pentru Finala Națională din noiembrie.

Ce a însemnat pentru trupele româneşti câştigarea finalei naţionale GBOB în ediţiile trecute?
Richard Constantinidi: Dintre formațiile care au câștigat concursul GBOB România în trecut, singura care a rămas activă și care a avut un câștig evident prin participarea la GBOB este chiar primul câștigător, Grimus (Bistrița-Cluj, 2007). Grimus nu a câștigat niciun premiu la Finala mondială și nu a ajuns nici măcar pe podium (asta a fost conjunctura ediției respective), dar aflată la Londra, l-a cunoscut pe producătorul muzical Adam Whitaker cu care a ținut legătura și care ulterior le-a îmbunătățit calitatea sonoră și a venit cu idei muzicale pe materialele recente de studio.
The Marker (câștigătoarea 2008) a devenit trupa de spate pentru Inna. White Walls se relansează curând; s-a făcut o pauză de doi ani de zile după ce a început să își organizeze trasee de turneu în Europa. Începând din 2015, Asociația Sunetul Muzicii va urmări atent formațiile înscrise la concurs, să ne asigurăm că cei care vor reprezenta România sunt serioși și dedicați – și sperăm că nu doar vor rămâne activi, dar se vor și bucura de realizări spectaculoase, precum Grimus în ultimii ani, care a fost invitată la toate festivalurile importante din Europa centrală, a ajuns în Anglia și chiar și în India cu muzica ei.