Puteti evita instanta, daca aveti dispute in relatia cu banca, cu ajutorul Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor din domeniul Bancar

De Marcel Hoster
Reactualizat la:
Puteti evita instanta, daca aveti dispute in relatia cu banca, cu ajutorul Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor din domeniul Bancar
© Foto: Sebastian Tătaru
Probabil că cel puţin o dată în viaţă aţi avut probleme cu un credit, aţi considerat că plătiţi prea multe comisioane sau nu mai puteţi susţine temporar o rată mai mare. Există o alternativă la deciziile unilaterale sau la procese. De doi ani, Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor din domeniul Bancar (CSALB) a apărut ca o necesitate impusă de legislaţie, dar a fost îmbrăţişată atât de bănci, cât şi de clienţi.

Publicul timişorean a fost informat, joi, asupra a ceea ce înseamnă Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor din domeniul Bancar, un organism apărut după criza din 2008 – 2010, după ce numărul executărilor silite, a contractelor de credit cu probleme sau a disputelor dintre clienţi şi bănci a crescut semnificativ.

Ca urmare, atât în legislaţia românească, cât şi la nivel european, acolo unde a fost emisă o directivă care se aplică în toate ţările UE, a fost decisă înfiinţarea unor astfel de asociaţii, care să lămurească şi să rezolve eventualele dispute, să evite ajungerea în justiţie, cu consecinţe mai puțin plăcute pentru ambele părţi.

Joi, la Timişoara au fost prezenţi reprezentanţii CSALB pentru a prezenta ce înseamnă această alternativă. Nu este vorba de o organizaţie înfiinţată de bănci, este una independentă, din care fac parte reprezentanţi ai ANPC, BNR, ai Asociaţiei Române a Băncilor şi o organizaţie a consumatorilor. Disputele sunt analizate şi rezolvate de avocaţi cu experienţă, contra unei sume modice, având în vedere dimensiunea financiară a disputei şi experienţa conciliatorilor.

csalb2

„La Centrul de Soluţionare Alternativă ne adresăm tuturor consumatorilor, cu orice tip de problemă intervenită din orice contract cu o bancă sau IFN şi un consumator. Aveţi varianta de soluţionare online, este foarte importantă, nu trebuie să vă prezentaţi la Centru. Aveţi o cerere care este pe site-ul CSALB, se poate completa online, veniţi cu toate documentele scanate sau prin fax, orice altă variantă de a transmite documentele cererea dumneavoastră va fi înaintată băncii, aceasta are dreptul să refuze, să intre într-un sistem de soluţionare alternativă, dacă, din diverse motive, nu i se pare că este cea mai bună variantă.

csalb

Procedura este una voluntară. Nu este vorba de o mediere, diferenţa dintre mediere şi conciliere este că, dacă prima nu poate face decât o mediere, se asigură ca cele două părţi ajung la un rezultat, aici conciliatorul poate propune o soluţie. Băncile aprobă acest sistem pentru că este o procedură confidenţială, spre deosebire de instanţă unde este foarte multă publicitate, pentru că se soluţionează într-un termen foarte scurt, de maxim 90 de zile, deci un nou avantaj pentru că nu mai există costuri ridicate cu soluţionarea în instanţă, în urma unui asemenea proces relaţia poate continua, se ajunge la o soluţie amiabilă. Dacă se obţine o victorie în instanţă, este greu de crezut că relaţia va continua”, a declarat Alexandru Păunescu, membru în colegiul de conducere al CSALB, prezent la Timişoara.

Această procedură alternativă nu presupune plata unei taxe de către consumator, cheltuielile sunt suportate de bănci, chiar şi aşa sunt destul de reduse, este vorba de aproximativ 900 de lei pe caz.

Cei mai mulți români care aleg să își rezolve diferendele cu băncile pe cale amiabilă, prin intermediul CSALB, sunt bărbați, provin din mediul urban, au vârste cuprinse între 31 și 50 de ani și au o problemă cu împrumutul la bancă, potrivit unei analize realizate la începutul anului de către CSALB.

CSALB a analizat cele aproximativ 800 de cereri conforme primite în cursul anului 2017 și în primele luni din 2018.

Din Banat au ajuns anul trecut 9 cereri, iar în primele trei luni din acest an – 8 cereri. Au fost soluționate două dosare.

O consumatoare care avea un credit ipotecar în euro a solicitat băncii să îi restituie banii din diferența de dobândă plătită în plus de-a lungul timpului. Banca i-a scăzut dobânda de la 7,5% la 5,75% pe an și i-a restituit consumatoarei 3.100 de euro, bani cu care a achitat tot creditul în avans.

Într-un alt caz, un consumator care avea un credit de nevoi personale în valoare de 7.000 de euro luat acum 11 ani, nu a mai reușit să achitat ratele din cauza problemelor financiare. După reeșalonările anterioare făcute de bancă, consumatorul a rămas fără loc de muncă și s-a adresat din nou băncii. În urma analizei dosarului și cu ajutorul conciliatorului, banca a înțeles să șteargă datoria de 2.000 de euro pe care consumatorul nu o mai putea achita.



0Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !