Catastrofa la STPT! Descoperirile lui Sorin Supuran, intr-un raport de 181 de pagini depus la Camera de Conturi

Reactualizat la:
43Comentarii
Catastrofa la STPT! Descoperirile lui Sorin Supuran, intr-un raport de 181 de pagini depus la Camera de Conturi
Liberalul Sorin Supuran, mazilit din funcția de director general al societății de transport public a orașului, după două luni, a reușit să finalizeze un raport de audit de 181 de pagini, pe care l-a depus Camera de Conturi Timiș. A găsit la STPT o situație alarmantă, cu achiziții la suprapreț, lucrări neautorizate și decontate ilegal, adaosuri incredibile la piese de schimb, telefoane de ultimă generație în condițiile în care societatea era în pragul falimentului și câte și mai câte.

Sorin Supuran a reușit, în 7 săptămâni cât a fost director general, să afle ceea ce primarul Nicolae Robu nu a reușit să afle în 6 ani de când ocupă fotoliul de primar al Timișoarei. Și aceasta în condițiile în care avea un șef din primărie în Consiliul de administrație al STPT.

Supuran a ajuns în conducerea STPT în 31 mai 2018, fiind numit de Consiliul de administrație. Încă din primele zile „a deschis ușile societății” și a arătat în ce condiții mizere lucrau angajații care nici măcar nu-și luau salariile la timp. A anunțat că face un audit, iar vineri l-a și prezentat. Raportul lui Supuran are 181 de pagini și joi a fost depus și la Camera de Conturi Timiș. Fostul director general al STPT a și vorbit vreme de 40 de minute cu directorul instituției, căruia i-a făcut un rezumat al auditului.

„Raportul de audit conține 181 de file și indică toate neconformitățile pe care le-am constatat începând din 31.05.2018, inclusiv nerespectarea de către autoritatea tutelară (n.r. Primăria Timișoara) a angajamentului privind plățile pe care le datora către STPT. Probabil că am anticipat întrebările atunci când mă refeream la domnul primar Nicolae Robu. Înainte de a accepta poziția de director general am avut mai multe discuții. Aveam deja cunoștințe, din prezența mea la trei ședințe ale Consiliului de administrație de eventualele probleme, deși nu ni se puneau la dispoziție mape sau înscrisuri”, a explicat Sorin Supuran.

El susține că a cerut imediat ce s-a instalat în birou cel mai recent raport al Camerei de Conturi, dar și alte rapoarte de la șefii din STPT, dar abia după două săptămâni a primit informații. A vrut să colaboreze și cu primăria, mai ales că societatea avea de încasat o datorie de 14 milioane de lei de la primărie și avea datorii la ANAF, la furnizori, pentru carburanți și la alte firme cu care se afla în contract.

„În 31.05 sumele datorate de autoritatea tutelară erau de 14 milioane și puțin. Dacă acea sumă ar fi fost achitată integral societatea ar fi putut să achite salariile, acele rate de eșalonare și chiar o parte din furnizori. Foarte puțină lume știe că neplata la timp a datoriei către ANAF – ea nu era plătită niciodată la timp, este un termen de 30 de zile de la data în care expiră termenul în care se poate plăti – adună penalități și accesorii; mă refer la datoriile către bugetul statului, contribuții sociale, de salarii. Fiind bani publici, am insistat foarte mult și am încercat să conștientizez, pentru că penalitățile erau sume foarte mari. Acelea pot fi imputate la o eventuală auditare a Curții de Conturi celui care este manager. Pe lângă discuțiile verbale, am notificat primăria cu înscrisuri cu toate sumele datorate”, a mai precizat fostul șef al STPT.

Prea multe gratuități

S-a ajuns în această situație din cauza unui proces pierdut cu ANAF, care are de recuperat 68 de milioane de lei de la societate, dar și din cauza subvențiilor acordate de Primăria Timișoara, care nu au fost compensate. Supuran spune că a discutat și despre politica de

gratuități și că sunt prea multe categorii de persoane care beneficiază în acest moment de gratuitate cu transportul public, în locul lor plătind primăria.

„Cred că și opinia publică este de acord că atunci când vorbim de persoane care au pensii ce trec deja de 5.000 de lei, chiar până la 20.000 de lei, magistrați, oameni care au deținut poziții în instituții publice, funcționari care se bucură de o salarizare onorabilă, o serie de fundații, asociații… nu poate fi vorba de gratuități. Din punct meu de vedere, trebuie să existe gratuități, sunt practicate peste tot în Europa, chiar și în România, dar o revizuire a lor ar fi crescut veniturile proprii ale societății și ar fi ajutat-o să se descurce pe puteri proprii”, a completat fostul director al STPT.

Deși primarul Nicolae Robu a precizat la un moment dat că nu a comunicat cu Supuran, fostul șef al societății îl contrazice și spune că are și dovezi în această privință.

„Am avut o comunicare permanentă ca director, lucruri pe care oricând le pot dovedi. Am avut vizite la primărie, am susținut proiecte în comisii, am participat la ședință de consiliu. Vineri dimineață (n.r. înainte de demitere) i-am transmis domnului Robu o situație legată de parcul auto. Joi seară am convenit cu dumnealui că în cursul zilei de sâmbătă vom avea o întâlnire pentru a clarifica probleme legate de iluminatul public”, a mai spus Sorin Supuran. Vineri la prânz, în 27 iulie, Supuran a fost demis, pe motiv că nu a plătit salariile la timp și că a cerut un salariu mai mare pentru el.

Supuran a cerut în Consiliul de administrație și revocarea din funcții a mai multor șefi.

„În afara faptului că am propus revocarea doamnei director de muzeu și a directorului de tramvaie, justificat, nu am făcut numiri și am delegat atribuții. Am cerut revocarea doamnei director economic, poziție pe care mi-o mențin și astăzi, pentru că nu a fost străină de absolut nimic ce s-a întâmplat în societate și fără semnătura ei nu s-a făcut nicio plată pe care eu am considerat-o neconformă. În ședința din 25.07 a fost doar votul meu, iar ceilalți colegi s-au opus a o revoca. Puteau să solicite explicații, atunci puteau să propună revocarea mea, în prezența mea, puteau să o facă oricum, dar să fiu prezent”, a mai spus fostul director al STPT.

Probleme cu construcțiile

STPT a modernizat Muzeul de tramvaie de pe Take Ionescu, lucrare lăudată și de primarul Nicolae Robu. Dar lucrările nu au fost deloc conforme, acuză Supuran. Muzeul a funcționat o vreme fără autorizație ISU. Mai mult, fostul sediu al STPT de pe Take Ionescu, aflat vizavi de muzeu, a intrat în demolări…

„Acele două obiective de pe Take Ionescu, nr. 83 și nr. 56. La nr. 83 unde funcționează muzeul și depoul de tramvaie de epocă lucrările au fost făcute în neconcordanță cu contractul de execuție. Lipsa autorizației ISU se datorează neglijenței unor colegi care au convenit să facă recepția pe fugă și să restituie constructorului 70% din garanția de bună execuție. Nu s-a respectat scenariul de incendiu, eu am refuzat să aloc alte sume de bani atâta timp cât a existat un contract, iar constructorul a încasat banii. Pentru Take Ionescu 56 domnul Goia a afirmat că au existat discuții cu autoritatea tutelară, Ordinul Arhitecților și cu reprezentanții ISHO privind predarea acelei clădiri pentru obiectivul Capitală Culturală Europeană, către asociație, lucru care mi-a dat de gândit și am încercat să vedem timp de trei săptămâni ce se întâmplă cu constructorul care niciodată nu era prezent. Am notificat dirigintele de șantier și am reziliat contractul, am semnat un alt contract cu alt diriginte de șantier care a scos la iveală alte nereguli. Constructorul a notificat STPT și a suspendat lucrările deoarece nu avea autorizație din partea Direcției de cultură”, a explicat Supuran.

Fostul șef al STPT nu a vrut să facă public raportul, anunțând că așteaptă răspunsul Camerei de Conturi Timiș.

Haos a fost găsit și la centrul de agrement al STPT, baza sportivă numită centru social de pe str. Renașterii. Acolo, spune Supuran, s-au făcut lucrări incredibile, tot fără autorizație.

„Eu l-am găsit închis, fără autorizație de funcționare. Aproape zilnic, fără exagerare, îmi veneau comenzi de materiale și solicitări de a elibera bani din casierie pentru a continua lucrări de reparații acolo. Se făceau investiții fără a exista autorizație de construire. Am suspendat lucrările la acele obiective. Camera de Conturi, pentru perioada 2010-2014, a fost la iveală nenumărate nereguli în ceea ce privește acest centru, pentru terenuri sintetice, de exemplu. La fiecare licitație, constructorul care ieșea pe locul al doilea era de fapt executantul. Era de fapt o regie a unor constructori care luau lucrările de comun acord și le împărțeau după cum doreau ei”, a precizat liberalul.

Pentru o vreme, deși stătea extrem de prost cu banii, STPT făcea donații și sponsorizări, lucru constatat și de Camera de Conturi care a făcut un control pe perioada 2010-2014, despre care tion.ro a scris încă din 2015.

Ancheta IPJ Timis: RATT a sponsorizat cu peste 100.000 de lei o parohie si diverse asociatii, una din Cluj

Piese de schimb și carburanți la suprapreț, de la firme de apartament

Sorin Supuran a găsit achiziții care l-au lăsat mască, cu adaosuri la piese de schimb de sută la sută sau chiar de peste 200 la sută, cumpărate la preț dublu decât dacă ar fi fost luate de la alți furnizori sau chiar direct de la producător.

„Colegii de la Direcția de Auto și Naval nici măcar în situația pe care mi-au predat-o sub semnătură nu au fost serioși, indicându-ne codurile de piese, dar nu cele de achiziție, ci pe cele din depozit. Nici a doua situație nu este în legătură cu realitatea. Am găsit achiziții de kituri de ambreiaj – preț de producător 2.000 de lei, ei le-au luat cu 8.000 de lei. Computere de bord, cuple magnetice, compresoare și altele pentru autocarele Mercedes… este ilar să achiziționezi de la firma Coprot din Oradea, o firmă de apartament, în condițiile în care Mercedes putea să livreze mult sub prețul acela. Am avut o întâlnire cu reprezentantul firmei Coprot, pentru că societatea datorează foarte mulți bani și am întrebat cum se poate să aibă asemenea adaosuri. Făcând verificări, am văzut că nu deține depozit și stații de carburant, în trecut a vândut carburant către Colterm. Foarte ciudat”, a completat acesta.

De la o altă firmă de apartament, de data aceasta din Timișoara – Macipa – STPT cumpăra echipamente și piese. Societatea respectivă are trei angajați și un capital social de 250 de lei, spune Supuran, și cumpăra piese la a doua sau a treia mână după care le vindea către societatea de transport.

Telefoane de ultimă generație de negăsit

Supuran a găsit și achiziții de telefoane și mai multe contracte, cu RDS-RCS, Telekom, Digi, Vodafone.

„În raportul meu este foarte detaliat, pentru că la solicitarea pe care am avut-o în scris nu au putut să justifice 38 de telefoane, iPhone 10, Samsung de ultimă generație și tablete. Nici măcar doamna Lăscuț (n.r. Felicia Lăscuț, director economic) nu a putut să-mi justifice dacă

au fost sau nu înregistrate în contabilitate. Este din nota unei colege care a semnat primirea coletelor, dar nu le-a văzut și nu știe unde sunt. Au fost achiziționate aparate de apă, cu scop de a furniza apă potabilă către salariați, deși societatea achiziționează apă plată și minerală, iar aparatele erau folosite pentru spălatul mâinilor, iar unul nu se găsea”, a mai dezvăluit fostul director.

În 31 mai, angajații STPT aveau la dispoziție 50 de mașini de serviciu, care erau folosite și în week-end, în scopuri personale și pentru care nu s-au putut justifica cotele de carburanți. Deplasări externe au fost și ele nenumărate, iar STPT punea la dispoziție autocarele oricând pentru primărie, doar în baza unui protocol de colaborare. STPT presta pentru primărie servicii de transport cu autocarul și le deconta apoi de la primărie. Avea un fond de 2 milioane de lei, anual.

Mai mult decât atât, sunt probleme mari cu tramvaiele Armonia și cu vaporașele cumpărate de primărie cu aproape 2 milioane de euro, pe care cei de la STPT au găsit, la motor, alternatoare de la Dacia 1300.

Acestea sunt, pe scurt, neregulile găsite de Sorin Supuran la STPT. De bani de la societate beneficia și șeful Direcției Tehnice din primărie, Culiță Chiș, care este și membru în Consiliul de administrație al STPT, de mulți ani. Toate s-au petrecut sub ochii lui Chiș, care reprezenta autoritatea tutelară, adică primăria, la STPT.

„Culiță Chiș a folosit un autoturism al STPT fără documente legale, a folosit și carburantul STPT, respectiv RATT. Alături de domnul Stănușoiu (n.r. Avram Stănușoiu, alt membru al CA) au participat la delegații în străinătate, Belgia, Berlin, au vizitat târguri de autocare. În opinia mea, Culiță Chiș ar fi fost prima persoană care avea obligația să informeze autoritatea tutelară, pentru că era reprezentantul autorității tutelare. Dumnealui nu cunoștea nici raportul Curții de conturi”, a completat cel care a condus timp de șapte săptămâni Societatea de Transport Public a Timișoarei.

Ce se întâmplă mai departe? Noul director al STPT, Nicu Bitea, director adjunct pe vremea când Supuran era director general, îi mulțumește pe Facebook primarului Nicolae Robu că primăria și-a plătit o parte dintre datoriile către societate.

Directorul STPT multumeste primarului Robu pentru ca a achitat o parte din datoriile primariei catre societate

Sorin Supuran spune că va contesta în instanță revocarea din funcția de director, dar fără să ceară reinstalarea în funcție. Vrea însă daune morale de la cei care l-au revocat.

„Nu este un atribut al meu să depun plângere penală. Sunt lucruri pe care eu le consider foarte grave, dar voi face precizări atunci când Camera de Conturi îmi va da dreptate. Voi depune și voi contesta în instanță. Nu voi solicita reinstalarea, voi arăta că nu a fost justificat, dar voi cere daune morale. Îmi las libertatea de a mă îndrepta personal împotriva fiecărui coleg care a votat revocarea mea din funcție. Voi rămâne în CA și voi verifica să se aloce salariile, ca acele achiziții de piese, carburant etc. să fie făcute just”, a conchis Sorin Supuran.

Articole pe aceeași temă:

Directorul STPT multumeste primarului Robu pentru ca a achitat o parte din datoriile primariei catre societate

Sorin Supuran, demis de la conducerea STPT

Robu neaga ca ar fi fost implicat in demiterea lui Supuran: Nu sunt de acord cu decizia CA



43Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !

versiunea HTML a comentariilor