Angajatii de la Protectia Consumatorilor nu mai pot rabda. Comisari pe picior de plecare, din cauza salariului prost

De Adrian Panduru
Reactualizat la:
12Comentarii
Angajatii de la Protectia Consumatorilor nu mai pot rabda. Comisari pe picior de plecare, din cauza salariului prost
© Foto: arhivă
Comisarii de la Protecția Consumatorilor își cer drepturile salariale. Ei transmit că au cele mai mici venituri dintre toate instituțiile de control. Sindicatul Național al Funcționarilor Publici (SNFP) a transmis că situația comisarilor ANPC a ajuns într-un moment critic.

Comisarii de la Protecția Consumatorilor cer salarii mai mari, colegii lor din alte instituții, funcționari publici, având salarii duble sau triple față de ei, susțin aceștia.

Un comisar superior la ANPC are salariul brut de bază de 3.917 lei, în timp ce un inspector superior la Direcția de Sănătate Publică are 6.390 de lei, iar un șef serviciu ajunge la 9.440 lei. Un șofer la ANAF are un salariu brut de bază de 3.451 lei, în timp ce un comisar debutant la ANPC are doar 1.740 lei.

Angajații ANPC spun că de fiecare dată și-au făcut treaba, în condiții grele, iar unii chiar au fost agresați. Mai mult, sedii ale Comisariatelor Județene pentru Protecția Consumatorilor funcționează uneori fără curent, fără hârtie și alte lucruri atât de necesare.

„Am decis să ne adresăm acum, tuturor, într-un mod transparent și public, pentru că situația comisarilor din Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a ajuns într-un moment critic. Nu este în intenția noastră să declanșăm un conflict, însă, în acest moment, apreciem că nu avem niciun fel de protecție profesională, nu avem suport logistic în adevăratul sens al cuvântului, iar motivația noastră, dincolo de dorința de a ne face treaba cât mai bine, este aproape inexistentă”, transmit reprezentanții SNFP.

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) cu structurile teritoriale din subordine este instituţie publică ce funcţionează ca organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului şi în coordonarea Ministerului Economiei. ANPC are în subordine cele 41 de Comisariate Judeţene pentru Protecţia Consumatorilor, organizate în 8 Comisariate Regionale cu personalitate juridică, cu 590 de angajaţi, din care 353 de funcţionari cu drept de control.

Angajații ANPC spun că aprobarea Legii Unitare a Salarizării a creat dezechilibre salariale discriminatorii şi neconstituţionale în cadrul aceleaşi categorii profesionale din aceeaşi familie ocupaţională.

„Comisarii ANPC au cele mai mici venituri (formate exclusiv din salarii, deoarece aproape orice altă activitate posibil aducătoare de venituri ne este interzisă) dintre toate instituțiile de control deconcentrate, deși toți avem studii superioare. Cele mai multe Comisariate județene nu au un jurist și un economist.

Niciun Comisariat județean nu are niciun fel de personal auxiliar – secretară, șofer, femeie de serviciu. Tot comisarii suplinesc aceste posturi fără a fi și remunerați corespunzător. În comisariate se întâmplă frecvent să fim în situația de a ni se sista furnizarea energiei electrice, a gazelor naturale, a serviciilor de comunicații – telefonie, internet.

Câteodată ni se întâmplă chiar să achităm din fonduri personale RCA-ul la automobilele din dotare sau facturi la utilități și apoi să așteptăm, luni în șir, decontarea acestora. În foarte multe comisariate sunt carențe mari în dotarea cu logistică simplă– hârtie, toner, calculatoare, imprimante, copiator funcțional (remarcați, vă rugăm, singularul!). Încercați dvs. să explicați unui consumator care vrea să depună o reclamație că nu îl puteți ajuta să facă o fotocopie la un document pe care trebuie să îl atașeze la o reclamație pentru că nu aveți copiator sau toner!!!”, transmit angajații ANPC.

Comisarii ANPC se confruntă și cu alte multe probleme, pe lângă cea a salariilor mici.

„ANPC și-a diminuat personalul de cca 3 ori în ultimii 10 ani. Comisarii sunt insuficienți în toate comisariatele, acestea nefiind structurate în raport cu criterii locale obiective – număr locuitori/consumatori, număr operatori economici, etc. Cei mai mulți comisari au concedii neefectuate în 2017, unii chiar din 2016.

Dacă intră un comisar în concediu de odihnă și unul în concediu medical suntem în colaps. Se fac eforturi supraomenești pentru a se respecta termenele de răspuns la reclamații, fiind nevoiți să facem rabat de la acțiunile de supraveghere piața. Și ni se cere sa fim omniprezenți: sâmbătă, duminică, Paști, Crăciun, să fim foarte prompți, să fim disponibili 24/24 de ore.

Tot noi suntem cei care asigurăm și permanența la Telefonul Consumatorului. Pe rând, tot comisariatele județene alocă oameni să răspundă la acest telefon zilnic, reducându-și astfel suplimentar resursa umană. NU vă puteți închipui epuizarea fizică și psihică pe care o dă o singură zi cu sute de apeluri succesive în care toți oamenii își manifestă nemulțumirea față de anumite situații (unele nici nu au legătură cu instituția noastră) sau cât de agresivi pot deveni aceștia atunci când încerci să le explici că nu îi poți ajuta.

Noi trebuie să fim întotdeauna foarte bine pregătiți, la curent cu toate informațiile din toate domeniile, să avem specialiști (pe care nu-i avem deoarece ANPC-ul nu a avut niciodată bani pentru a-și specializa personalul), să fim disponibili, zâmbitori și atenți cu consumatorul care ni se adresează”, transmit angajații ANPC.

Angajații ANPC spun că tot mai mulți colegi bine pregătiți pleacă din instituție, din cauza salariului prost.

„O bună parte dintre consumatori sunt mulțumiți de munca noastră, dar aceștia nu au fost niciodată vocali. O altă parte sunt nemulțumiți – unii efectiv nu au dreptate, pe alții pur și simplu nu-i putem ajuta pentru că nu avem specialiști, laboratoare, etc. Din acest motiv, unii consumatori devin chiar agresivi, astfel că am avut comisari ANPC loviți, care au făcut obiectul unor știri publice.

Tot de agresivitate avem parte și dinspre operatorii economici. Nici ei nu sunt fericiți când ne văd și nu ne întâmpină cu brațele deschise! Nu în ultimul rând, ar trebui să amintim și faptul că orice fel de problemă a avut-o un comisar cu un operator economic (nu ne referim la faptele reprobabile de luare de mită) acesta a fost nevoit să se apere singur, din salariul mizer să-și angajeze un avocat pentru a-și dovedi nevinovăția! (…)

O problemă foarte stringentă este faptul că din instituție pleacă tot mai mulți colegi bine pregătiți, cu multă experiență, motivul principal fiind salarizarea proastă și volum mare de muncă. Noi, cei de la ANPC nu am fost niciodată foarte vocali. Însă, de data asta, ANPC-ul și comisarii din ANPC nu mai pot aștepta, nu mai pot răbda.

Noi, în condițiile date, ne-am făcut treaba și am făcut și performanța!! Oferiți-ne șansa ca după atâția ani în care am fost prost salarizați să avem parte de o recunoaștere a realizărilor noastre și să fim salarizați pe măsura muncii depuse și la fel de important, să beneficiem de toate mijloacele materiale și financiare pentru a ne desfășura activitatea în condiții normale de lucru pentru a da un randament optim”, transmit angajații ANPC.



12Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !

versiunea HTML a comentariilor