Dintre cele 42 de orașe cuprinse în studiu, cel mai prost la timpul pierdut în trafic stă Bucureștiul, cu aproape 13 zile pe an. Comparând traficul din zilele lucrătoare cu cel de duminică, bucureștenii pierd cu 45% mai mult timp din cauza aglomerației. Pe locul 2 este Timișoara, cu 9,6 zile pierdute anual în trafic și un procentaj de 34% . Cele două orașe sunt pe primele locuri atât la timpul pierdut, cât și la procentajul datorat aglomerației.
Din perspectiva timpului pierdut per total, pe podium ar mai fi Iașiul, cu 9,3 zile pierdute anual (30% în plus din cauza aglomerației). La capitolul aglomerație, însă, Cluj-Napoca urca ea pe locul 3, cu 34% (8,2 zile pierdute), la egalitate cu Timișoara. Peste 8 zile pierd anual în trafic și craiovenii, sibienii, târg-mureșenii, băcăuanii, băimărenii, sucevenii și focșănenii.
La polul opus, cel mai puțin timp în trafic pierd reșițenii – 3,1 zile anual. Sub 4 zile pierdute anual la volan se mai înregistrează, în ordine crescătoare, doar la Giurgiu, Călărași și Brăila.
„Datele au fost colectate în perioada martie–iunie 2025, de luni până vineri, între orele 07:00 și 20:00 – atunci când oamenii se deplasează cel mai mult prin oraș. Pentru a avea un punct de referință «liber», s-au folosit vitezele de circulație înregistrate duminica dimineața, între orele 07:00 și 08:00. Acesta este intervalul cu cel mai redus trafic la nivel național, ceea ce oferă un etalon comparabil și repetabil pentru toate orașele. (…)
Clasamentul se bazează pe doi indicatori principali: diferența de viteză dintre duminică dimineața și zilele lucrătoare (Δ viteză, care reflectă congestia resimțită) și viteza medie în intervalul luni – vineri, care arată ritmul general al mobilității urbane. Pentru o mai bună înțelegere publică, aceste date au fost traduse în doi indicatori suplimentari: ETTR (Excess Travel Time Ratio) – procentul de timp pierdut în raport cu un trafic liber, și zile pierdute pe an – echivalentul, în zile de lucru de opt ore, al timpului irosit din cauza aglomerației, de un șofer tipic care parcurge zilnic 30 km, timp de 250 de zile lucrătoare anual”, precizează reprezentanții Institutului pentru Orașe Vizionare.
Potrivit acestora, în 2025 salturile spectaculoase față de rezultatele indexului de anul trecut au fost înregistrate la Oradea, care urcă 17 locuri, și Alba Iulia și Bistrița, care câștigă câte opt poziții. Reșița, care își consolidează locul întâi, câștigă și ea șase locuri față de anul trecut.

Noul vârf de trafic – la prânz
Raportul arată și că tiparul clasic al „orelor de vârf” s-a schimbat. Orașele nu mai sunt blocate doar când oamenii intră și ies de la muncă, ci și în mijlocul zilei.
„Datele analizate de noi arată că ora de prânz este noul vârf de trafic. În multe orașe, vitezele minime nu se mai înregistrează la 8:00 sau 17:00, ci între orele 11:00 și 14:00. Explicația vine din munca flexibilă, programe decalate și o dispersie mai mare a fluxurilor de deplasare pe durata zilei.
Dacă prânzul este momentul critic, iar drumurile scurte, combinate, spre școli, piețe, spitale sau birouri locale, curieratul și livrările de mâncare, precum și transportul alternativ de tip Uber/Bolt, sunt cele care generează încetiniri, atunci măsurile de mobilitate (benzi pentru transportul public, ferestre pentru livrări, managementul parcărilor, semaforizare adaptivă) trebuie calibrate și pentru intervalul 11:00–14:00, nu doar pentru orele tradiționale de rush hour, și pentru mobilitatea zilnică de proximitate, nu doar fluxurile de intrare–ieșire din oraș”, a declarat Florian Filat, Director Executiv Institutul pentru Orașe Vizionare și manager de proiect CITY INDEX.
Realizatorii studiului au analizat în fiecare municipiu și sector al Bucureștiului opt trasee – patru pe artere principale și patru pe drumuri urbane diverse – acoperind în medie circa 90 de kilometri de rețea rutieră. Au fost făcute peste 600.000 de observații în timp real, preluate din Google Maps.
Trimite articolul
XS-a umplut Timisoara de piste de biciclete, pe unde trec 10 bicilisti pe ora. Nu mai conteaza poluarea datorata noxelor care rezulta prin blocarea inutila a unor sensuri de mers. Important sa zica si Fritz ca a facut ceva si aia 10 aplaudaci USR-ista sa striga “ura”. Dar fiecare oras are primarul pe care il merita.
-
Ia o bicicleta si treci si tu
-
Te las pe tine sa inhalezi noxele masinelor, in timp ce faci efort, pedaland. In satul de unde ai venit tu, unde trec doar capre si oi e utila bicileta. Nu iti place in oras, inapoi la tara.
-
Vai Lore, cita frustrare…relaxeaza-te ca infatuatul vopsit nu mai prinde fotoliul de primar !!!
-
Ce am spus eu si ce ai inteles tu? cum era studiul ala care a dovedit cum a manipual USR cel mai mult din Romania algoritmii la alegeri? E valabil si pentru comentariile de aici.
-
-
-
-
ia o bicicleta si foloseste-le, o sa pierzi mai putin timp in trafic, plus, mai dai jos dn burta
-
Te las pe tine sa inhalezi noxele masinelor, in timp ce faci efort, pedaland. In satul de unde ai venit tu, unde trec doar capre si oi e utila bicileta. Nu iti place in oras, inapoi la tara. Burta poate ai tu,eu cu siguranta nu am.
-
Au si aparut aplaudacii USR-isti. E greu sa te obisnuiesti cu aerul de oras?
-
Te las pe tine sa inhalezi noxele masinelor, in timp ce faci efort, pedaland. In satul de unde ai venit tu, unde trec doar capre si oi e utila bicileta. Nu iti place in oras, inapoi la tara. Burta poate ai tu,eu cu siguranta nu am.
-
-
Bicicleta face minunui pentru sanatate. Mai da-te jos din masina si pune-te in miscare.
-
Face minuni, dar nu cand pedalezi intraficul din oras. La fel si alergatul. Decat sa alergi in noxe de masini, mai bine stai in casa. Dar ca sa intelegi acest mesaj asta trebuie sa iti folosesti si creierul, nu doar muschii.
-
-
Incearca sa mergi pe ele sa vezi cat de practicabile sunt.
In special pe alea de pe Lidia, Bogdanesti, Cetatii…
Daca nu pentru altceva, macar vei avea o scuza valida de ce tu nu circuli cu bicicleta.-
Nu. multumesc. Un studiu realizat de publicaţia Athmospheric Environment arată că un biciclist care pedalează într-un oraş plin de maşini inhalează la fiecare inspiraţie zeci de milioane de nanoparticule pe care le scot în atmosferă sistemele de evacuare ale autoturismelor.
Deşi calitatea aerului este aceeaşi pentru pietoni şi biciclişti, aceştia din urmă inhalează de cinci ori mai multe particule din cauza efortului pe care îl depun şi a ritmului cardiac necesar oxigenării. Conform studiului revistei britanice, aceste particule sunt atât de mici încât ele nu pot fi oprite de măşti, iar inhalarea repetată a acestora poate cauza probleme respiratorii, boli ale inimii sau apariţia unor substanţe nocive în sânge.
-
Deci implicit sustii si incerci sa ne convingi ca ar trebui interzise total masinile.
-
Atunci, pentru ca ne intereseaza starea ta de sanatate, poate ca ar fi o varianta sa faci ce i-ai sfatuit pe altii sa faca…ma refer la mutat, ca sa nu fie ceva neclar. Iti convine sau nu(la fel ca multora dintre noi) traficul nu va scadea pentru ca, din pacate, pe zi ce trece sintem tot mai multi…csf, n-ai csf !!!
-
Eu lucrez de acasa, ma doare in cot de traficul din oras. Asa ca, poti sa dai sfaturile tale pretioase la altii care pierd 1h jumate sa treaca orasul dus-intors la orele de varf.
-
-
-
-
Atat ai apucat sa numeri stand in trafic?
P.s. de aia nu-i vezi pe pista, ca ei trec si nu stau in trafic.
-
Da, trec cam 10/ ora. Pentru astia 10 biciclisti, creste timpul masinilor in trafic si toata lumea inahaleaza noxele masinilor. E bine sa mai folosim si capul din dotare, nu doar muschii gambelor.
-
Mai dezvoltă puțin te rog, cum crește timpul în trafic pentru ăia 10 bicicliști pe care i-ai numărat.
-
@Dan, stai linistit, e doar Lore…
-
Simplu. Au facut zecide sensuri unice, iar pe banda cealalta au pus stalpii aia hidosi. Intelegi ca daca ocolesti aiurea pe sensuri unice, creste timpul petrecut de masini in trafic? Mergi prin zona Maternitatea Bega, Universitate sa vezi aberatiile create de admnistratia Fritz. Hai ca nu e greu, trebuie doar sa gandesti.
-
-
-
-
exact
-
Hai să interzicem biciclete atunci, dacă mașinile generează noxe. Facem benzi și pe piste și pe trotuar, că-i mai sănătos.
-
Nu exista piste de biciclete functionale din N-S si V-E.
Sunt doar povesti. Eu sunt biciclist si nu sunt multumit de infrastructura pt biciclete.
Daca se imbunatateste se reduce traficul si se maresc nr se biciclisti
Inseamna ca nu s-a luat in calcul traficul din iasi, acolo doar stai, niciodata nu mergi
in timisoara se circula mai prost de cand au votat “timisorenii” schimbarea
-
Adevarul e ca pe vremea lui Robu zburam prin oras…
-
contrar sarcasmului tau chiar se circula mai bine pe vremea fostului primar, semafoarele erau sincronizate, benzile nu se ingustau, da na daca nu vrei sa vezi pot sa vin eu cu N + 1 argumente
-
„vremea fostului primar” a fost din 2012 până acu 5 ani, erau mai puține mașini bos. sau sugerezi că aveam mai multe drumuri?
-
-
Dumbravita, Mosnita si restul comunelor-dormitor nu sunt Timisoara.
Studiu bun pt sters la… Se vede cu ochiul liber, nu i nevoie de studii si “experți” sa ne spuna cat stam in trafic sau cand e aglomerat orasul.
Hai sa băgăm 1 milion euro sa, aflam ca nu i trafic la 3 dimineața.
Praf face Fritz si compania orasul asta
Pt toti talibanii biciccletelor, sa stiti ca nu e tot timpul frunos si soare, mai si ploua bate vantul si e urat
Sa va vad pedaland atunci
-
Scuze ieftine. Se merge binemersi pe orice vreme în Anglia, Olanda, Belgia, Germania, desigur cu echipament adecvat. În Finlanda merg prin zăpadă fără cea mai mică problemă, desigur ăia chiar au piste adevărate, la ani lumină față de Timișoara.
-
Sper ca ai observat ca cele mai frustrate sint madamele…trebuie sa stea in trafic, nu se da nimeni la o parte, ca sa aiba loc sa “zboare” pe carosabil. Or mai fi si din alea care, daca le intrebi de prioritate sar la bataie crezand ca le-ai injurat…
-
Asta-i studiu facut penaia din satele lipote de oras?
Pai si atunci de ce se construieste metrou in Cluj si nu in Timisoara.
Stiti ca 2,7 miliarde de euro va plati guvernul romaniei catre metroul din Cluj ???
Banii tuturor merg la Cluj. Cate spitale si autostrazi se puteau face in toata tara din banii astia.
-
dap, cate? nu prea multe, nu prea esti la c.urent cu preturile, un amarat de sens giratoriu pe un drum judetean costa un milion de euro.
stai flexat, mai c.urge apa multa pe Somes pana sa faca metrou la Cluj. siai terminati prostia asta cu unde merg banii tuturor, ca nu acolo se duc, banii ii iau smecherii cei mari, aia putini care detin lumea. primii 1% detin spre jumatate din tot. iar primii 10% detin spre 90% din tot. ai inteles unde-s banii tai? dar tu poti sa te “lupti” pe net cu clujenii, cu buc.urestenii sau poate cu amarastenii din Vaslui sau Calarasi sau Teleorman sau Mehedinti. Ba chiar si cu rusii sau cu americanii sau cu cine crezi tu, dovada ca ai mers dupa fenta ca marea majoritate a lumii, cei 90% care se lupta intre ei pentru 10%.
Nu mai exista ore de varf…orasul e sufocat, chiar si dimineata la 6.30 se circula nu gluma. Desigur sint cei care merg la munca…
Corect, prin comparație cu perioada Robu, când noțiunea de trafic nici nu exista în Timișoara…
Slava Fritz și Mucușor
Lore asta pare genul de persoana pe care as invita-o la o bere, i-as asculta argumentele, i-as plati berea, si i-as multumi pentru discutie la final de seara. Iar apoi m-as duce acasa si as plange in perna pentru ca am pierdut 2 ore ascultand-o si pentru ca aproape m-am lasat convins de argumentele ei (lui, they/them, she/ze). Ba persoana, te-ai dat jos din avion, ai prins net, si te-ai descarcat? nu pot sa cred ca astfel de din astia merg printre noi pe strada. ireal unde am ajuns.
Lore nu te msi precipita cu acelasi raspuns, se pare ca esti prea nervoasa! Mai da tu fuga in marile aglomerari din tarile vestice sa vezi cum toti copii merg cu tramvaiul sau autobuzul la scoala. La facultati vezi sute de biciclete in rastele inclusiv iarna daca nu este zapada! Doar la noi snobii trebuie sa-si plimbe cazanele chiar daca au de facut un drum care ar fi 15 min pe bicicleta sau cu un mijloc de transport in comun
-
Lore ii bot, stai linistit.
-
Gabi, chiar crezi ca numai tu ai vazut vestul pana acum? Stai linistit, si nu te agita, toti l-au vazut. Ai zis bine ca in Vest circula oamenii cu tramvaiul si autobuzul, pentru ca acolo si transortul public e cu totul la alt nivel. In prezent in Timisoara sunt cartiere care doar pot visa la autobuze. Intreaba-i pe cei de la Primarie: de ce? Ai auzit de cartiere gen Brytim, Ciarda Rosie. Ia spune geniule, cu ce autobuz ajungi de acolo in centru si in cateva minute (pardon ore)?
problema cu traficul e ca orice putzache de 19 ani isi cumpara o masina cu 500-1000euro si circula cu ea. da, telefonul lui costa mai mult decat masina…
asteptati sa vina studentii, toti au masini acum, 500euro e chilipir. binetles nu trece ITP-ul pe bune niciodata masinile alea, dar pe autoritati nu le intereseaza asta…
adevarul e ca pt fluidizarea traficului nu s-a facut mai nimic de cand e Fritz primar…de asfaltat s-a asfaltat, dar pt fluidizare 0
Mare parte din traficul din Timisoara e generat de dus / adus copiii la / de la scoala sau alte activitati. Se poate observa asta prin comparatie cu traficul din zilele de vacanta scolara. Timpul necesar pentru a traversa orasul este redus la jumatate. Poate ii vine cuiva ideea sa folosim acele camere din tot orasul sa mapam cu ceva AI care sunt rutele cele mai aglomerate si sa introducem / adaptam niste linii de transport in comun sa deserveasca acele rute, daca ele nu exista acum sau sunt trasate necorespunzator cu realitatea.