tion.ro Web analytics

S-Bahn de Timișoara: trenul-tramvai circulă în 2 ani cu garniturile noi turcești, vrea primăria

De Roxana Deaconescu
Reactualizat la:

S-Bahn de Timișoara: trenul-tramvai circulă în 2 ani cu garniturile noi turcești, vrea primăria

foto: Pixabay
Reactualizat la:
Lac cu coline, port pe Bega, metrou, dar și tren-tramvai. Primăria Timișoara visează iarăși, de data aceasta la un proiect de sute de milioane de euro care ne va face să ne simțim ca-n Germania. În doi ani, cred specialiștii de pe C.D. Loga, ne vom plimba cu trenul-tramvai prin oraș, dar și prin județ, chiar și până la Reșița sau Arad. În prima fază cu tramvaiele noi turcești.
Scris de Roxana Deaconescu - Lac cu coline, port pe Bega, metrou, dar și tren-tramvai. Primăria Timișoara visează iarăși, de data aceasta la un proiect de sute de milioane de euro care ne va face să ne simțim ca-n Germania. În doi ani, cred specialiștii de pe C.D. Loga, ne vom plimba cu trenul-tramvai prin oraș, dar și prin județ, chiar și până la Reșița sau Arad. În prima fază cu tramvaiele noi turcești.

Specialiștii în drumuri din primărie și Asociația „Societatea Metropolitană de Transport Timișoara”, condusă de Ioan Goia, fostul șef al STPT, vor să depună, pe Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM), la Ministerul Transporturilor, un proiect îndrăzneț „pentru implementarea unui sistem de transport public integrat metropolitan utilizând rețeaua de tramvai urbană și rețeaua feroviară în zona aglomerației urbane Timișoara, pe traseele Voiteni – Deta – Buziaș – Lugoj – Jimbolia – Sânnicolau Mare – Recaș, respectiv pe traseele regionale Arad – Lipova – Radna – Reșița”.

Consilierii locali au aprobat deja un studiu de oportunitate, care spune că se vor înființa trasee de transport local în zona Timișoarei, dar și trasee regionale în colaborare cu alte autorități din regiunea de vest, inclusiv o stație intermodală metropolitană în zona Portului Timișoara.

„Trenul metropolitan reprezintă un sistem feroviar local sau regional care oferă un serviciu de transport în interiorul și în jurul marilor aglomerări urbane. În exemplele europene de tren metropolitan de tip S-Bahn sau RER (Viena, Zurich, Paris, Munchen, Berlin), acestea leagă de cele mai multe ori zonele centrale sau gara principală a marilor orașe (circulând uneori pe rețeaua urbană de metrou), cu localitățile din zona metropolitană, chiar și până la 40 km distanță”, spun reprezentanții primăriei.

Tramvaiul turcesc devine tren-tramvai?

Practic, planul este să fie folosită rețeaua de tramvai urbană și rețeaua feroviară pe traseele Voiteni, Deta, Buziaș, Lugoj, Jimbolia, Sânnicolau Mare, Recaș, respectiv pe traseele regionale Arad, Lipova, Radna, Reșița. Este o provocare, recunosc cei care au întocmit studiul de oportunitate.

Potrivit specialiștilor PMT, trenul-tramvai ar putea circula în doi ani, mai întâi cu o parte din tramvaiele turcești aflate în lucru la fabrica Bozankaya. Sau cel puțin până când vor fi cumpărate trenuri-tramvaie.

Primăria cumpără, cu bani europeni, 21 de tramvaie noi, produse de turcii de la Bozankaya. Prima garnitură ar trebui să ajungă în toamnă-iarnă la Timișoara, urmând să fie omologată. Șeful Direcției de Drumuri din primărie spune că „până la sfârșitul lui 2021 le vom avea pe primele 16”.

Traseele gândite

Specialiștii din primărie susțin că în studiul de oportunitate sunt gândite trasee generale, dar vor fi două linii de tren-tramvai, care vor merge după cum urmează: prima de la mallul din Șagului pe liniile de tren până la Gara de Nord, spre Pasajul Jiul, Pasajul Popa Șapcă, cu oprire la mallul din centru, pe linia ferată până spre Continental, de unde intră pe linia de tramvai și merge înapoi pe Rebreanu până în Șagului și a doua cam pe același traseu, dar de la Stan Vidrighin/ str. Cerna va merge pe calea ferată spre Moșnița, Urseni, Giroc și iarăși la mallul din Șagului.

Pentru ca planul să devină realitate este nevoie și de câteva investiții și de un acord clar cu primăriile de lângă Timișoara și cu CFR.

„Se poate implementa cu tramvaiele noi, putem circula în doi ani. Proiectul va fi depus pe POIM, la Ministerul Transporturilor, iar pe fonduri europene vrem să cumpărăm tren-tramvai. Vom colabora cu celelalte localități implicate în proiect și vom reabilita linia pe unde este nevoie. Trenul-tramvai va putea circula cu 100-120 km/h, tramvaiele din Timișoara merg cu 70. Estimăm că la final se ajunge la câteva sute de milioane de euro”, ne-au spus reprezentanții Direcției de Drumuri din cadrul PMT.

În studiul de oportunitate sunt gândite două trasee metropolitane locale:

MT1: Gara Timișoara Nord – Gara Timișoara Est – str. Gheorghe Adam – Calea Stan Vidrighin – Bd. Liviu Rebreanu – str. Drubeta – str. Victor Hugo – Calea Șagului;

MT2: Gara Timișoara Nord – Gara Timișoara Est – str. Gheorghe Adam – Calea Stan Vidrighin – Gara Timișoara Sud.

Mai există trecute și trasee metropolitane și regionale, care să pornească din Timișoara spre Lovrin – Sânnicolau Mare – Cenad, spre Voiteni – Gătaia – Berzovia – Reșița, spre Buziaș – Lugoj, spre Radna, spre Cărpiniș – Jimbolia, spre Curcei și spre Sânandrei – Periam – Lovrin.

Rămâne de văzut cum va fi văzut proiectul din Ministerul Transporturilor și când va reuși municipalitatea să pregătească și restul documentației.

25 Comentarii

Your email address will not be published. Required fields are marked *

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici!

  1. ionut says:

    N-au reusit sa termine intr-un an 2km la drumul Boilor dar da, in 2 ani avem S-bahn. Sa va ia dracu’ pe toti.

  2. Bine Robu says:

    Se pare ca nea Lae mai vrea un mandat..nebunule..da iti place la caldurica

  3. daria41 says:

    se va face ceva din aceste , momentan proiecte/vise ?! se va rade iarasi de Timisoara ca si in cazul metroului, desi ideea avansata la Cluj (metrou) pare normal si real… cred ca ramin file de poveste ca si in cartile de Jules Verne… pacat insa ca liniile de tren s-au degradat, mai ales cele “secundare” : Jebel-Liebling, Jebel – Giera sau Buzias-Gataia-Jamu Mare, linii abandonate de Regiotrans, rebotezat RegioCalatori.

    • John says:

      Deci daca e la cluj, e buna ideea cu metroul. Cand a fost spusa in timisoara acum ani de zile…nu a fost buna. Radeau toti cretinii si numai glume se faceau.
      Cam care e logica voastra, mai oamenilor? Nu vi se bat tampeniile cap in cap? Orice e in timisoara e rau si cand exact acelasi lucru se propune in alta parte e bun?

      • Marius says:

        Nu prietene. O investitie de asemenea amploare necesita studii REALE, nu facute pe genunchi, ca sa mulga unii ceva malai.
        De asemenea se fac planuri pe termen lung si foarte lung (chiar pe zeci de ani) tinand cont de proprietati, de planurile de dezvoltare imobiliara si industriala, ca nu e Corea de Nord, sa inceapa pe loc cand vrea seful.
        Si, poate cel mai important, trebuie un studiu pe partea financiara. Cum faci finantarea si de unde, cum faci rambursarile si daca este rentabila. Asta este discutabil si fara aceste studii suntem cu totii parerologi. Nu vedeti ca RATT sau cum se mai cheama acum, este cu un picior in groapa? Dar un metrou? Este Timi suficient de mare ca sa poata finanta constructia si functionarea metroului? Nu prea cred. Metrou este in general in orase ori peste un milion de locuitari ori orase foarte bogate.
        Dar cand ideea vine de la un mitoman, chiar in prag de alegeri, credibilitatea este ZERO.
        Intelegi? De aia! Si apropo, sunt liberal prin convingere si gandire. Liberal, nu membru PNL (sau alt partid), ca este o mare deosebire.

  4. Buha says:

    Asa as merge cu tramvaiul pana in Bucuresti… sau Viena.
    Senzatie majora… cu 70 la ora.

  5. Baader says:

    Linia MT1 este ca si rezolvata. Lipseste doar o pereche de macaze la Turist pe relatia Victor Hugo (Ana Ipatescu sud) – Calea Sagului pe care ati uitat sa le puneti odata cu lucrarile de acolo…ha, ha, ha…

  6. Vuia says:

    Este nevoie si de vatmani seriosi pentru liniile MT pentru ca astia de azi se tamponeaza intre ei ca prostii.

  7. Manole says:

    Un MT pentru Aeroport se face?

    • Neoanonim says:

      Nu stiu, ar trebui investitie mare de la linia de tren de la Ghiroda la Aeroport si ei par doar ca vor sa conecteze niste linii existente si sa faca mici modificari. Dar logic printre primele linii ar trebui sa fie Gara Timisoara Nord – Gara Timisoara Est – Aeroport.

  8. trenu says:

    Romanul care stie doar in mizeria de masina credeti ca stie ce e aia S-Bahn? O fi o injuratura ceva intr-o limba straina.

  9. amdn says:

    intre timp boc a inaugurat a 5 a parcare etajata in cluj, cu alte doua in constructie….parcari de cartier, construite de primarie nu de malluri sau mai stiu eu ce firme private….cam asta e diferenta dintre cei doi….al nost’ cu trotineta pe botanice….si cu impresia ca timisorenii is talambi sa puna botul la lista de promisiuni/baliverne pre-electorale

  10. Linia 3 says:

    Cand aud de goia, mi se face rau. El este groparul liniei 3 suspendata in februarie 2009, initial pentru niste lucrari ale Aquatim ca apoi la terminarea lucrarilor dupa cateva luni suspendarea sa ramana definitiva.
    Tot in domnia lui de 10 ani, ratt-ul a decazut continuu prin micsorarea retelei (sau suspendarea unor linii sai segmente de trasee) si implicit a calitatii serviciilor…
    Omul priceput la distrugere vrea sa “construiasca” trasee de S-bahn-uri in Timisoara?

  11. Petru says:

    Și gunoiul stradal nu se dezminte. Ce specialiști? Care sunt aia? Povesti electorale ale nesimțitului din fruntea primăriei și a acoliților lui. Cretinoidule! Ți-ai bătut joc destul de acest oraș și de cetățenii din el. Nu mai poți prosti alegătorii cu tâmpeniile tale. Gata. Ne-a ajuns.

  12. Mariusica says:

    Sansele de a se realiza sunt 0 (ZERO). Dar mai iau unii bani pe ceva documentatii! Asta e important!
    Stau asa si ma gandesc cateodata cum poate sa arate un votant de al lui robu, cat de prost poate fi un votant de al lui robu, pentru ca nu cunosc nici unul si atunci ma blochez ca nu am imaginatia atat de malefica incat sa vizualizez votantul lui robu!

  13. Ghici says:

    primar PNL ,premier la fel,presedinte la fel si tot nu sa facut nimic,Timisoara a ramas in urma datorita incompetentei de la primarie,ca se poate avem destule exemple in tara,Oradea,Sibiu,Brasov etc etc ,nu mai zic de ingamfatii aia din Cj,dar asa erau si banatenii cand Banatul era fruncea,acum Banatul e …..

  14. Baze says:

    Goia groparul RATT acum vine cu niste proiecte fanteziste, emanate de cel care a scos linia tramvai 3 ce putea fi reabilitata pe fonduri europene. Culita, aghiotantul lui Robu, impreuna au scos 5 din Ronat si au desfiintat sensul judetean Michelangelo de pe str Cluj, mutand toate liniile pe un traseu ocolitor si aglomerat, sa aiba pletosu o banda in plus. Aceeasi specialisti analfabeti care au cerut ca traamvaiele sa aiba o autonomie de … 100 km pe acumulatori in conditiile cand nimeni in lume nu fabrica tramvaie cu o autonomie uzuala peste 15km

  15. Ducu says:

    Vor să meargă cu 100-120 km/h pe liniile CF ?
    O gluma sinistra.
    De ce credeți că CFR a renunțat la multe trasee regionale. Pt că calea ferată arata apocaliptic, se circulă ca melcul, parca ai fi pe valuri.
    Vă dați seama cat ar costa doar reabilitarea rețelei CF ?
    Și care ar fi rentabilitatea pt că la ora actuala mai sunt puțini navetiști fata de cum era in trecut.
    Este un proiect ambițios dar … iluzoriu !

  16. pieton says:

    Sa fi descoperit I.Goia mersul pe jos ? Invit sa rasfoiasca Mersul Autobuzelor de prin 1975( IRTA Timis) vreo 250 pag. si Mersul trenurilor din acele timpuri, cand in zona de vest reteaua de transport CFR si Auto in zona de Vest,batea orice concurenta ! Astazi totul este o ruina ! Gari ,sine, distruse, trenuri, ramasite insalubre etc.etc, O calatorie cu tramvaiul electric Pancota-Ghioroc-Podgoria sau Lipova,sau cu trenul Sannicolaul Mare-Jimbolia-Lovrin-Carpinis-Cenei – Deta si cate altele au ramas doar amintiri si surse bibliografice.

  17. leo di taio says:

    Cu metroul din Soarelui pana BOCSIG, escala 7 ani la POPA SAPCA

  18. Ionutz says:

    Adica o sa stam si mai mult la calea ferata????

  19. ovialex23 says:

    Dar de ce s-au cumparat tramvaiele de la turci? Ce marfa (autobuze si tramvaie) au cumparat miticii, ne-am lamurit. Nu se putea negocia cu firma americana de vagoane de la ARAD? Is mai aproape si cu banii astia se plateau niste muncitori romani nu pe turci.

  20. Andrei Paulescu says:

    Lasati visele , centura de Sud promisa cand va fi gata ? , Fabricul este intr-un grad ridicat de poluare , mizerie si uitare.Este locul in care nu s-a mai investit nimic ,sute de tiruri trec zi si noapte in zona Printul Turcesc -Saguna Dorobanti , praf , mizerie , zgomot .Din Piata Traian ati facut cea mai infecta zona de balci , mizerie si urina , fum si unsoare de mici .Ne vorbiti despre metrou , deluri si coline, parcuri de distractii :)) nu va este rusine ! Nimic nici in ce priveste transortul , nu ati gasit o modalitate ca locuitorii sa ajunga in zona Torontal Aradului pe un traseu mai scurt si in timp acceptabil .Acesti locuitori platesc taxe si impozite la fel cu ceilalti , dar banii se duc toti numai in zone ” bune” agreate de mai marii oasului. Or fi ele alegeri dar se pare ca ati uitat ca noi traim in acest oras , nu puteti sa ne mintiti !!!!!!

  21. Ştirile judeţului Timiş

    Alegeri locale 2020. Rezultate finale oficiale în Timișoara: Dominic Fritz câștigă detașat în fața lui Nicolae Robu
    Dominic Fritz este noul primar al Timișoarei, după ce l-a învins pe Nicolae Robu cu un scor categoric. Biroul Electoral Municipal a făcut publice rezultatele finale oficiale pentru Primăria Timișoara.

    Ştirile judeţului Timiş

    Rezultate oficiale finale pentru Consiliul Local Timișoara: USR-PLUS: peste 10.000 de voturi în plus față de PNL
    USR-PLUS a câștigat Consiliul Local Timișoara cu peste 10.000 de voturi în plus față de următorul partid clasat – PNL, conform rezultatelor oficiale finale, după numărarea voturilor din cele 207 secții din Timișoara.

    Ştirile judeţului Timiş

    Rezultate oficiale parțiale pentru Consiliul Județean Timiș. Alin Nica și PNL, la mare distanță de contracandidați
    Biroul Electoral Județean a făcut publice primele rezultate parțiale la alegerile locale, după validarea voturilor din 352 de secții de votare din Timiș din totalul de 601. Alin Nica conduce detașat, iar PNL e în top la Consiliul Județean Timiș.

    Ştirile judeţului Timiş

    Trupa locală The Different Class ne invită să-i cunoaștem mai bine
    În cadrul unui interviu relaxat, băieții de la The Different Class ne povestesc despre proiectului lor muzical, despre cum i-a afectat pandemia, dar și despre Timișoara.

    Ştirile judeţului Timiş

    Nica despre Nicolae Robu: Dacă te cerți cu toată lumea și îți creezi dușmani zilnic, până la urmă vei avea de pierdut
    Vot anti-Robu, nu anti-PNL la Timișoara. Aceasta este părerea lui Alin Nica, președintele ales al Consiliului Județean Timiș și, probabil, viitor președinte al filialei județene a partidului. El crede că Nicolae Robu, care a pierdut alegerile la Primăria Timișoara, a avut o serie de greșeli strategice și că s-a raportat greșit la așteptările oamenilor. 11

    Ştirile judeţului Timiş

    City managerul Robert Kristof și-a luat rămas bun de la colegii din primărie: „Au fost cinci ani frumoși”
    Robert Kristof, încă administrator public al Timișoarei în funcție, și-a golit biroul din primărie și și-a luat rămas bun de la colegi. A stat cinci ani în primăria lui Nicolae Robu, iar în ultimii patru a fost city manager al orașului. Spune că au fost ani frumoși și că viața nu se termină cu o funcție. 49

    Sănătate

    Timiș, Covid-19, ultimele 24 de ore: localitățile unde au fost depistate cazuri noi de coronavirus
    De luni până marți (29 septembrie), în Timiș au fost confirmate cu coronavirus 36 de persoane, cele mai multe în Timișoara – 19.

    Sănătate

    Trei focare noi de Covid-19 în Timiș. Unul este la Spitalul de Copii „Louis Țurcanu”: șase cadre medicale infectate cu coronavirus
    Au apărut trei focare noi în Timiș. Unul este la Spitalul de Copii „Louis Țurcanu” din Timișoara, unde sunt șase cadre medicale infectate. Au mai apărut două focare – la o unitate economică din Ghiroda și una din Timișoara, conform Direcției de Sănătate Publică Timiș.

    Tion.ro logoPentru noi, confidențialitatea Dvs. este importantă

    Noi și partenerii noștri utilizăm tehnologii, cum ar fi modulele cookie, și vă procesăm datele cu caracter personal, precum adresele IP și identificatorii cookie, pentru a personaliza anunțurile publicitare și conținutul în funcție de interesele dvs., pentru a măsura eficiența anunțurilor și a conținutului și pentru a obține informații despre publicul care a văzut anunțurile și conținutul. Faceți clic mai jos pentru a vă da consimțământul privind utilizarea acestei tehnologii și procesarea datelor dvs. cu caracter personal în aceste scopuri. Vă puteți răzgândi și puteți schimba opțiunile în orice moment, revenind la acest site.