Noul regulament ar fi alcătuit în urma discuțiilor cu reprezentanții mediului economic local. Acesta va ajunge în Consiliul Local Timișoara și, în caz de aprobare, va fi aplicat începând cu 1 ianuarie 2026.
„În ultimii ani am lucrat constant pentru a face relația dintre primărie și comercianți mai simplă și mai clară. Comercianții contribuie la dinamismul Timișoarei, iar noi continuăm să îmbunătățim procedurile pentru a limita birocrația și pentru a asigura condițiile egale pentru toți operatorii. Faptul că vor avea nevoie de un singur aviz anual pentru a participa la evenimente reprezintă o simplificare reală. Credem în această relație de parteneriat și în soluții care fac viața mai ușoară celor care muncesc corect”, a declarat viceprimarul Paula Romocean.
Schimbările propuse
Potrivit reprezentanților primăriei, cea mai importantă schimbare este modul de autorizare al comercianților care participă la evenimente. Va exista un singur aviz, nemaifiind nevoie de aviz separat pentru fiecare eveniment în parte. Acesta va fi emis anual, în baza cererilor depuse la primărie până la final de an sau până la expirarea unuia dintre documentele din dosar. Pe de altă parte, în lipsa unui document actualizat, avizul va fi anulat automat. Totodată, participarea la evenimente va fi condiționată de obținerea unui aviz general al acțiunii de către organizatorii de evenimente.
Cât despre concurența neloială, reprezentanții primăriei susțin că încearcă să o combată pentru că noul regulament introduce obligativitatea achitării în avans, odată cu depunerea cererii, a taxelor aferente activităților comerciale. Potrivit regulamentului propus, dacă un agent economic primește, în decursul unui an, trei dispoziții de suspendare a acordului sau avizului, municipalitatea își rezervă dreptul de a refuza emiterea unui nou acord pentru acesta.
Regulamentul aduce și clarificări privind activitățile comerciale mobile. În parcuri și în zone pietonale vor putea funcționa triciclete, biciclete și cargobike-uri destinate vânzării de flori, ziare, dulciuri, suveniruri sau băuturi nealcoolice, cu condiția obținerii unui aviz din partea comisiei de circulație. O alte noutate importantă este faptul că, pentru vânzarea florilor, este necesar certificatul de producător.
Altfel, pentru comercianții care doresc prelungirea acordului de funcționare, va fi necesară doar depunerea cererii de reautorizare, acordul din perioada precedentă, dovada achitării taxelor, documentele actualizate și o declarație pe propria răspundere.
Varianta propusă de primărie poate fi consultată AICI. Actualul regulament de comerț stradal a fost aprobat în 2022, atunci când primăria și începuse un „război” cu tonetele și chioșcurile amplasate mai mult sau mai puțin legal pe domeniul public.
Citiți principiile noastre de moderare aici!