Proiectul combină activități practice și educative prin care copiii învață să pregătească gustări sănătoase, să țină jurnale alimentare, să amenajeze mici grădini în școală, să colecteze uleiul uzat, să dea o nouă viață hainelor și să facă diferența între nevoi reale și consum excesiv.
În acest an școlar, zece profesori implementează proiecte în patru licee și trei școli gimnaziale din Timișoara, și anume: Liceul Tehnologic de Industrie Alimentară, Liceul Teoretic „Dositei Obradovici”, Liceul Tehnologic Transporturi Auto, Liceul Waldorf, Școala Gimnazială Nr. 30, Școala Gimnazială Nr. 6 și Școala Gimnazială Nr. 2.
Proiectele pornesc de la nevoi reale sesizate de profesori, cum ar fi că elevii consumă de multe ori puține legume și fructe și preferă produsele de patiserie din supermarket. În acest context, vor fi aplicate chestionare privind obiceiurile alimentare și interesul pentru proveniența și sezonul produselor, iar copiii vor învăța să citească etichetele și să înțeleagă efectele anumitor ingrediente.
La Școala Gimnazială Nr. 2, elevii și părinții au reconstituit traseul unei legume, de la sămânță până în farfurie, și au degustat legume proaspete de la producători locali, cu sprijinul ASAT – Asociația pentru Susținerea Agriculturii Țărănești. Ulterior, copiii vor planta salată verde, ceapă și ridichi în grădina școlii, în cadrul proiectului „Minte sănătoasă în corp sănătos”.
La Liceul Waldorf, proiectul „Anotimpurile din farfurie” îi învață pe elevi despre alimentele de sezon, Slow Food și consumul responsabil. Aceștia vizitează piețe, aleg legume și fructe și pregătesc rețete împreună cu părinții și cadrele didactice, precum și plantează legume și fructe în jardiniere.
La Liceul Tehnologic de Industrie Alimentară, elevii sunt provocați să vină fără sucuri la școală și cu gustări sănătoase pregătite acasă. În cadrul proiectului se vor realiza analize comparative între fast-food și mâncarea gătită acasă și se vor învăța tehnici de gătit cu ingrediente curate. De asemenea, vor fi colectate date despre risipa alimentară, iar elevii vor pregăti rețete inovative cu alimente „salvate”.
La Liceul Tehnologic de Transporturi Auto, adolescenții vor deprinde principiile unei alimentații sănătoase și vor experimenta practic, pregătind salate și deserturi fără coacere, din ingrediente precum curmale, miere sau migdale, și vor planta plante aromatice în gospodăriile proprii.
Elevii de la Liceul Teoretic „Dositei Obradovici” vor învăța să coase, să repare hainele și să planifice cumpărăturile în funcție de nevoi reale. Proiectul include provocarea „No buy month”, pentru a conștientiza diferența dintre nevoi și dorințe impulsive și pentru a aborda subiecte precum bullying-ul vestimentar.
La Liceul Waldorf, elevii vor descoperi principiile Slow Fashion și vor transforma haine vechi în obiecte noi și colorate natural.
La Școala Gimnazială Nr. 30, deșeurile textile sunt reutilizate pentru obiecte educative și practice, iar la Școala Gimnazială Nr. 6, pesta 100 de copii vor transforma haine abandonate în jucării, recuzită pentru dramatizări, semne de carte sau cârpe de șters tabla.
„Ne bucură să vedem cum crește comunitatea de învățare LA PAS și mai ales ne bucură faptul că avem inițiative consistente, care se întind pe parcursul unui întreg an școlar, astfel încât obiceiurile de consum responsabil și alimentație sănătoasă pe care încercăm să le sădim în școli, în rândul elevilor, să se poată sedimenta. Dincolo de noțiunile teoretice, elevii participă la ateliere practice și creative prin care descoperă cum pot contribui, prin gesturi simple și conștiente, la protejarea mediului și la reducerea risipei.
Toate proiectele propun experiențe concrete care transformă învățarea în acțiune. Noi sprijinim cadrele didactice în implementarea celor zece proiecte atât prin sprijin financiar, cât și prin îndrumare, prin mentorat personalizat și facilitarea colaborării cu experți în domeniul dezvoltării durabile, cu oameni din comunitate și acces la resurse și instrumente practice”, a transmis Mihaela Vețan, președintele CRIES.
În acest an școlar, peste 1.000 de elevi și familiile lor sunt implicați în proiectele „LA PAS/ Slowing Down”, implementate de Asociația CRIES, parte a Programului prioritar multianual „Repere în cultură”, finanțat de Municipiul Timișoara prin Centrul de Proiecte Timișoara.
Citiți principiile noastre de moderare aici!