O inițiativă a consilierei locale PSD Roxana Iliescu a ajuns să fie subiectul unei ședințe întregi de Consiliu Local Timișoara. Aceasta a încercat să obțină anumite contracte și facturi de la RETIM, dar a fost refuzată.
A găsit, însă, o modalitate prin care să oblige firma la care și primăria are 50% dintre acțiuni să prezinte documentele: mandatarea reprezentanților consiliului local în AGA cu solicitarea acestora. Aceasta a strâns semnături de la colegi și a convocat o ședință extraordinară în care să fie discutată inițiativa sa.
Au fost două cerințe:
- Toate contractele încheiate între RETIM ECOLOGIC SERVICE S.A. și S.C. RER Recuperare Ecologică și Reciclare SRL și orice altă societate comercială în cadrul căreia concernul RER deține un portofoliu egal sau mai mare de 50% din părțile sociale/acțiuni, luând în considerare intervalul de timp 01.01.2020 – 31.10.2025;
- Toate facturile fiscale și plățile efectuate de către RETIM ECOLOGIC SERVICE S.A. în baza contractelor solicitate la punctul 1, aferente perioadei de timp 01.01.2020 – 31.10.2025.
Practic, consilierii locali ar trebui să primească toate contractele, cu facturile și plățile aferente acestora, încheiate de RETIM cu RER, concernul „mamă” care împarte egal acțiunile din societate cu Primăria Timișoara.
La vot a fost supus și un al treilea vot: mandatarea reprezentanților Consiliului Local Timișoara în adunarea generală a acționarilor cu depunerea solicitării. Toate punctele au trecut de vot, cu câte 11 voturi „pentru” și 7-8 voturi „împotrivă” și abțineri. În mod normal, la proiectele de hotărâre era nevoie de o majoritate absolută de 14 voturi, însă nu și acum, pentru că inițiativele consilierei local PSD au alt statut.
Un circ de o oră și ceva
Ședința desfășurată joi a început la ora 17 și câteva minute și s-a lungit până aproape de 18:30. În ciuda duratei, au fost puține momente, pentru că mai tot timpul au existat contre. În general, între consilierii locali PSD, PNL și AUR – care cereau transparență din partea RETIM –, pe de o parte, și cei din Alianța Timișoara Unită (USR, PMP, Forța Dreptei), care au prezentat diverse argumente de modificare sau blocare a inițiative, pe de altă parte.
„Vreau să menționez faptul că, de la bun început, nu am vrut să se ajungă aici. Noi (consilierii locali PSD – n.r.) am considerat oportun să facem acest demers în condițiile în care niciodată până la acest moment, de la înființarea acestei societăți în care Consiliul Local Timișoara deține 50% din acțiuni, nu s-a făcut un astfel de demers care să vizeze parte din activitatea societății RETIM, până la urmă o societate care execută un serviciu de interes public.
Prin urmare, împreună cu colegii mei de la PSD – considerând că suntem pe de o parte membrii AGA, iar pe de altă parte în calitate de consilieri locali și conform atribuțiilor pe care le avem, date de codul administrativ și celelalte norme incidente – ne-am adresat directorului general RETIM cu această solicitare. Din păcate, până la acest moment, societatea RETIM a înțeles să țină la secret aceste documente. Nu ne-au fost transmise. Mai mult decât atât, ne-a fost în mod explicit transmis refuzul de transmitere a acestor documente”, a explicat, la începutul ședinței Roxana Iliescu.
Consilierii locali PSD au mai explicat că au primit un răspuns de la RETIM în care li se spune, practic, că și dacă primesc documentele, nu pot să facă publice informațiile din cuprinsul acestora. Aceștia au mai punctat faptul că niciun reprezentant al companiei nu s-a prezentat la ședința de consiliu local pentru a oferi explicații în mod direct.
De cealaltă parte, Paula Rusu (USR) a ținut să o întrebe pe Roxana Iliescu dacă face acest demers în calitate de membru PSD, având în vedere că „partidul dumneavoastră are un președinte care este în conflict juridic cu RETIM”, făcând referire la scandalurile dintre Consiliul Județean Timiș și societate de salubrizare, pornite de la activitatea de la deponeul din Ghizela. Și Rodica Militaru a spus că ar trebui ca CJT-ul să ceară documentele în cauză. Consiliera locală, în replică, le-a spus că încurcă spețele și că a dovedit prin activitatea ei din ultimii 5 ani că este interesată de soarta societăților în care municipalitatea este acționară.
Tot dintre useriști, Răzvan Negrișanu și mai apoi și primarul Dominic Fritz au venit cu argumente pentru a modifica ușor cerința, în ideea fie de a primi doar un raport privind contractele și facturile solicitate, fie de a obliga consilierii locali să meargă la sediul societății pentru a consulta documentele. Pe lângă argumentele privind secretele comerciale ale companiei, Fritz a ținut să spună că există, totuși, probleme mai importante pe partea de salubrizare în Timișoara și județ.
„Recunosc că nu am, dincolo de implicarea dumneavoastră față de sănătatea economică a societăților unde suntem acționari, nu am înțeles 100% care este scopul acestui demers, mai ales dacă scopul este în favoarea cetățenilor.
Adevărul este că, momentan, avem o criză reală în sistemul de gestiune a deșeurilor. Nu avem autorizație de mediu la Ghizela, nu avem autorizație de mediu la Torac, Consiliul Județean sau ADI, nu mai știu care, au reziliat contractul pentru stația de transfer cu societatea Polaris, au probleme cu Supercom, care au preluat stația de sortare care este în Timișoara și care s-ar putea să fie copleșită destul de curând, avem o problemă cu tratarea levigatului (la Ghizela – n.r.). Avem toate aceste probleme.
Să fiu sincer, facturile de la RETIM din anul 2020… Dacă asta ar fi problema noastră principală, m-aș bucura. M-aș bucura foarte mult să fie asta problema noastră. Nu am înțeles pe deplin care este finalitatea acestui demers. Îl salut ca un demers de transparență, dar transparența trebuie să vină și cu responsabilitate. De aceea vă propun ca oricine vrea să se uite la aceste documente să meargă la sediul RETIM”, a spus, printre altele, primarul.
Au urmat noi contre între consilierii useriști și omologii din PSD, PNL și AUR, dar până la urmă s-a trecut la vot. Înainte de propunerile propriu-zise, au fost făcute și amendamente cu privire la modul de transmitere a documentelor. Negrișanu a propus ca asta să se facă la sediul societății – aflat acum la Oradea –, în timp ce Iliescu a cerut transmiterea documentelor pe adresele de e-mail ale consilierilor locali. A trecut variantă din urmă.
;
Conflictul dintre CJT-ADID și RETIM-PMT
Vă amintim, de câteva luni se poartă un război mai larg între Consiliul Județean Timiș și ADID Timiș, pe de o parte, și Primăria Municipiului Timișoara și RETIM, pe de altă parte. Practic, CJT spune că RETIM – societate în care și Consiliul Local Timișoara deține jumătate din acțiuni – nu s-a ținut de contract și, prin practici ilegale, a umplut deponeul de la Ghizela mai repede decât era prevăzut. De cealaltă parte, RETIM acuză CJT și ADID de rea-intenție și dezinformare.
Începând de la 20 octombrie, deșeurile nu mai ajung la Ghizela, ci temporar în Hunedoara. ADID este în discuții și cu Aradul pentru stabilirea ultimelor detalii privind noile fluxuri. Deșeurile timișenilor ar putea fi depozitate din nou la Ghizela de abia din a doua parte a anului viitor, după ce ar fi gata Celula 3, care ar urma să fie operată „in-house” de Consiliul Județean Timiș, prin nou-înființata firmă Eco Serv Timiș SRL.
În Consiliul Local Timișoara, scandaul s-a manifestat și când s-a vorbit de majorarea de tarife, dar și despre activitatea centrelor de aport voluntar.
Recent, Consiliul Județean Timiș a început atacul asupra decizie prin care RETIM și-a mutat sediul la Oradea, fiind începute atât atacuri politice, cât și un demers administrativ. Joi, 4 decembrie, a fost o nouă etapă în scandalul CJT – RETIM, de această dată legată de echipamentele de tratare a levigatului de la deponeul Ghizela.
Citiți principiile noastre de moderare aici!