Pe de o parte, primăria caută să cumpere 10 tramvaie noi, cu lungimea între 18 și 25 de metri și capacitatea de cel puțin 150 de călători, care să poată circula și pe traseele mai proaste, cum ar fi cele ale liniilor 7 și 9. Până la termenul din 18 septembrie, doar Bozankaya, firma care a produs cele 40 de tramvaie lungi și în prezent îi livrează Timișoarei și troleibuze, s-a înscris la procedură.
Municipalitatea a pus la bătaie 113,8 milioane de lei, fără TVA, adică aproximativ 137,7 milioane de lei cu TVA inclus. Finanțarea europeană obținută de primărie prin PR Vest asigură 99,4 milioane de euro din valoarea totală.
Noile tramvaie vor fi echipate cu tehnologii de ultimă generație: tracțiune electrică, frânare regenerativă, climatizare, sisteme de informare în timp real, Wi-Fi, supraveghere video și accesibilitate sporită. Acestea vor funcționa pe principiul „zero emisii de CO₂”.
Pe de altă parte, Primăria Timișoara mai vrea și încă 20 de autobuze electrice, cu tot atâtea stații de încărcare, pentru care a estimat o valoare de 59,6 milioane de lei, fără TVA – adică aproape 71 de milioane de lei sau 14 milioane de euro, cu TVA. Termenul de depunere a fost tot 18 septembrie. Aici s-au înscris cinci ofertanți:
- TUR CENTO TRANS;
- BMC TRUCK & BUS;
- KARSAN OTOMOTIV SANAYI VE TICARET A.S;
- ATP TRUCKS AUTOMOBILE S.R.L.;
- asocierea Automotive Investment Corporation (Leader) – Otokar Otomotiv ve Savunma Sanayi A.S.,
Autobuzele vor avea 12 metri lungime și vor fi nearticulate, cu podea coborâtă, cu facilități pentru persoanele cu mobilitate redusă. La interior, trebuie să aibă scaune ergonomice, sisteme de climatizare eficiente, iluminat ambiental, spații generoase pentru picioare, accesibilitate pentru persoanele cu dizabilități, tehnologii de reducere a zgomotului și vibrațiilor, dar și sisteme de informare a pasagerilor.
Achizițiile asemănătoare din ultimii ani
Vă amintim, Primăria Timișoara beneficiază, prin PR Vest 2021 – 2027, de o finanțare de aproape 40 de milioane de euro pentru achiziția de mijloace de transport în comun. Pe lângă autobuzele și tramvaiele amintite, mai sunt cuprinse și 10 troleibuze. Licitația pentru acestea, însă, a fost anulată din lipsă de oferte.
În paralel, municipalitatea are în licitație și achiziția a încă 30 de autobuze ceva mai scurte, de 10 metri, pe PNRR, fiind depuse trei oferte care acum sunt în evaluare.
În ceea ce privește contractele deja semnate în ultimii ani, ar fi de amintit că tramvaiele noi care deja circulă prin Timișoara au fost produse de Bozankaya și livrate începând cu 2021. Inițial, erau prevăzute doar 23 de bucăți colorate negru-violet, dar înțelegerea a fost suplimentată cu încă 17 bucăți asemănătoare – doar că galbene. Acestea sunt ceva mai mari decât cele licitate acum, suportând până la 251 de pasageri.
În 2023, Primăria Timișoara mai primise și 44 de autobuze electrice noi, fabricate de turcii de la Karsan, firma care s-a înscris și la noua licitație și la achiziția finanțată prin PNRR. Autobuze care deja circulă prin Timișoara au o lungime de 18 metri și o capacitate de 150 de călători.
Timișoara are în desfășurare și un contract pentru 33 de troleibuze noi, produse de aceeași firmă Bozankaya. Primul, unul dintre cele opt scurte, a ajuns deja de la începutul verii în oraș și va fi scos în circulație cel mai probabil spre sfârșitul anului, după ce a înregistrat rezultate promițătoare la testele de omologare. La început de septembrie, ajunsese și primul dintre cele 25 articulate.
Trimite articolul
XBozankaya??? Asta nu era firma lui Robu care tot livra sticate, si care nu mergeau pe sine, si cu un parbriz de 200.000 de euro cand s-a spart?
De ce nu renunta primaria la astea, si aduce firme calumea gen Mercedes‑Benz / Daimler Buses, Solaris, Iveco, MAN Trucks, Volvo Buses ???
Hey Dominic FRITZ, nu se aude ???
-
Pentru că ăia nu s-au înscris la licitație? Cu banii gratis de la europeni doar atâta ne permitem se pare.
-
Nu prea stii cum functioneaza o licitatie, nu-i asa?
Vreau să-i văd acum pe cei care acuză PMT că se aduc doar ” turcisme ”. Dar cineva documentat ff bine pe L 98/2016.
Oamenii urla ca tot turcisme se cumpara… pai, ce sa cumperi nene daca alti producatori nu se inscriu la licitatie?!?!
Stiti foarte bine ca asa se fac achizitiile publice, prin licitatie nu mergi direct la poata nush carui producator occidental si zici “vreau sa cumpar X de la tine”
-
timisorean ‘expert’ @ alti producatori nu se inscriu la aceste licitatii pentru ca Lae si analfabetii care au elaborat caietul de sarcini pretindeau ca tramvaiele sa functioneze 100 km pe baterii ceea ce este o prostie. Orice intrerupere de energie in catenara in tarile civilizate nu este mai mare de cateva minute. Acolo tramvaiele au autonomie de max 20km!
-
Acu e vorba de autobuze electrice, nu e vorba de tramvaie. Si da, ai dreptate cu Lae si Autonomie de 100 km ce era o aberatie. Nu cred ca pana acuma a folodit vre-un tramvai Autonomie de 100 km. La autobuze nu e aceqsta cerinta absurde. Insa alte Firmen in afara celor turcestu nu vin la licitatie, adevarul e ca turcii au un pret nai mic decat altii din vest. Feci nu se Rentenzahlung pentru aia sa vina.
-
Pentru cei care comenteaza aiurea…e plin de Bozankaya prin orasele europene.
Pentru cine nu stie, Bozankaya este de fapt Siemens (adica Germania).
timisorean ‘expert’ @ alti producatori nu se inscriu la aceste licitatii pentru ca Lae si analfabetii care au elaborat caietul de sarcini pretindeau ca tramvaiele sa functioneze 100 km pe baterii ceea ce este o prostie. Orice intrerupere de energie in catenara in tarile civilizate nu este mai mare de cateva minute. Acolo tramvaiele sunt cu autonomie de max 20km!