Potrivit cercetării, 35% dintre respondenți se tem că tehnologia îi va distrage pe elevi de la învățătură, iar același procent indică riscul dependenței de dispozitive. În plus, unul din trei români menționează lipsa echipamentelor și a internetului în școli și riscul reducerii interacțiunii directe dintre profesori și elevi.

Diferențe între rural și urban
Contextul social influențează puternic percepția asupra digitalizării. În mediul rural, aproape jumătate dintre respondenți spun că absența echipamentelor și a accesului la internet este principala barieră, în timp ce în București doar un sfert consideră acest lucru. În schimb, în urbanul mare și în familiile cu venituri ridicate, temerile se mută către siguranța online: cyberbullying și furtul de date personale, menționate de 40% dintre bucureșteni și 37% dintre gospodăriile cu venituri mari.
Profesorii și părinții, percepuți ca insuficient pregătiți digital
Studiul arată că peste un sfert dintre români cred că profesorii nu au competențele digitale necesare, iar nivelul de exigență este și mai ridicat în rândul elevilor și al tinerilor din Generația Z. În plus, 28% dintre respondenți consideră că părinții nu sunt suficient de pregătiți digital pentru a-și ghida copiii, ceea ce creează o vulnerabilitate suplimentară în procesul de transformare.
Percepții diferite între generații
Generația X se arată mai îngrijorată de alienarea elevilor (34%) și de suprasolicitarea profesorilor (29%) prin noile cerințe digitale. În același timp, părinții trăiesc o contradicție: prezența copiilor le crește interesul pentru digitalizare, dar totodată le accentuează temerile că nu au competențele necesare pentru a-i sprijini.
Digitalizarea școlilor, „la un ritm potrivit”
În ansamblu, 45% dintre români cred că ritmul digitalizării școlilor este „așa cum trebuie”, iar 72% consideră că utilizarea tehnologiei în educație este un lucru bun sau foarte bun. Totuși, Edge Institute concluzionează că există obstacole diferite, în funcție de context: în mediul rural este nevoie de investiții în echipamente și internet, în urbanul mare de măsuri pentru siguranța online, iar la nivelul profesorilor de programe de formare digitală.
Organizația atrage atenția că Ministerul Educației ar trebui să gestioneze așteptările tot mai ridicate și să răspundă nevoilor variate ale societății pentru ca digitalizarea să nu accentueze inegalitățile, ci să creeze șanse reale pentru toți elevii.
Citiți principiile noastre de moderare aici!