La 35 de ani de la căderea regimului comunist și după numeroase amânări, Ligia Deca, ministra Educației, a aprobat programa pentru disciplina „Istoria comunismului din România”.
„O cunoaștere inadecvată sau chiar lipsa cunoașterii faptelor istorice din perioada regimului comunist lasă loc unor distorsiuni care pot influența inclusiv comportamentul social și, am văzut, electoral”, a declarat Ligia Deca.
Aprobarea a avut loc pe 16 decembrie, chiar data la care, acum 35 de ani, la Timișoara s-a strigat pentru prima dată „Libertate!”. Pentru a comemora cele întâmplate în 1989, la Timișoara și în toată țara, se organizează numeroase evenimente. Dar, când vine vorba de educarea generației tinere cu privire la acest subiect, sistemul educațional din România nu a făcut multe eforturi până acum.
Prima inițiativă a fost introducerea, începând cu acest an școlar, în programa pentru clasa a XII-a, a disciplinei „Istoria Revoluției din 1989 și a schimbării de regim din România”. Doar că această disciplină este opțională, nu obligatorie.
„Avem un set de ritualuri pe care le facem ca să ne aducem aminte de eroi, de jertfa celor care ne-au dat libertatea, dar menținem Revoluția o aniversare de început de decembrie. Vreau să cred că în România, atunci când fiul meu va avea 35 de ani, Revoluția nu va fi doar o jumătate de pagină de carte de istorie, dosarul Revoluției nu va fi tot o traumă, iar cine a tras, cine a dat ordinele și cine sunt criminalii nu vor fi doar întrebări retorice”, a spus Ruben Lațcău, viceprimarul Timișoarei, în cadrul inaugurării Portalului Libertății la Timișoara.
Se pare că Ministerul Educației a decis să ofere un răspuns la aceste întrebări, prin introducerea în programa școlară a unei discipline obligatorii, care îi va ajuta pe tinerii care se află în pragul vârstei de votare să înțeleagă mai multe despre acea perioadă din istoria țării.
Ministerul a transmis că disciplina „Istoria comunismului din România” va fi structurată pe 13 domenii. Elevii din clasa a XII-a vor învăța despre regimurile comuniste, noțiuni referitoare la sistemul politic din România (instituții de stat și de partid, politici represive, forme de opoziție și contestare), relații internaționale, aspecte cu privire la economie, structuri sociale și politici din domeniul educației, sănătății și culturii, dar și despre Revoluția din decembrie 1989 și memoria regimului comunist.
Disciplina va fi predată în școli începând cu anul școlar 2025-2026.
Trimite articolul
X“desteptii”🤪 care au astfel de idei crete ar trebui trimisi ei insisi la scoala, sa invete macar cat sa afle de pe internet in ce cadru trebuie studiat ce propun ei ca materie separata:
“Istoria este știința care studiază evoluția societății umane de la apariția omului până în prezent. Obiectul istoriei nu se limitează doar la evenimentele politice, cum ar fi de exemplu bătăliile sau faptele conducătorilor. El cuprinde și aspectele economice, sociale și culturale (uneltele, ocupațiile și organizarea oamenilor, creațiile artistice și credințele religioase, viața de zi cu zi etc.)”
-
Uite unde era geniul învățământului românesc! Unde era dkfkfkfkk pe vremea mea? Putea și atunci să le explice în stil tiktok cg cât de pr0sti erau toți profii, fiindcă am făcut în liceu și fizică, dar și astronomie in același an. Sau genetică, dar și biologie. Sau în facultă, când putea să le explice că nu se face analiză, algebră și geometrie. Se face doar matematică și atât! Nu contează ramurile, specializările, nimic… totul comasat. Materie unică, nu? 😀 La fel și la medicină. Ce atâtea materii? Să facă biologie și gata, fără atâtea denumiri și materii, că “dak face toată materiea, tot doctori iese”, nu? 😀
Eu as face materia asta in clasa a saptea sau opta. De ce? Fiindca in clasele de scoala generala invata toti, Si aia de nu fac liceu Aceia de au liceu nu prea voteaza psd pentru o punga de malai si un blid de fasole aia de au numai 8 clase, aia deplang pe Ceasca si binefacerile comunismului. .Nu toti, dar foarte multi.
-
dap, stai cam rau cu logica, astfel incat dupa mintea ta copiii de-a saptea deplang ceva ce n-au cunoscut (si mai crezi ca au si capacitatea sa inteleaga ce si cum).
-
Mai bagă o fisă și mai încearcă o dată să înțelegi ce a scris omul ăla. Dacă ți s-a stricat iar translatorul către chirilice, te ajut:
“aia de au numai 8 clase, aia deplang pe Ceasca”
Lecția de azi: subiectul. CINE deplânge? Răspuns: ăia. Deci despre ăia este vorba in propoziție. Din moment ce “ăia” au 8 clase, și fiecare clasă durează câte un an, înseamnă din start că nu pot fi in clasa a șaptea, așa-i? Dacă mai aprofundezi propoziția, o să înțelegi treptat că omul se referea la cei care au TERMINAT 8 clase și atât, și acum sunt habarniști și votează antiUE ca să nu mai avem nanochipuri in suc. Și da, dacă în a 7-a le-ar fi explicat cineva, ar fi înțeles cât de nasol era în comunism. Au capacitatea de a înțelege. Chiar și la grupa mare de la grădiniță poți să întrebi dacă le-ar plăcea să aibă 5 grade în apartament, apă rece la robinet, zero desene animate (nu, 3 minute de Mihaela sau iepure rusesc nu se pun), zero ciocolată, zero carne, o bucățică mică de unt pe lună și beznă pe străzi. O sa vezi că ți-ar spune chiar și cei de 4 ani că nu le-ar placea așa ceva. 😀-
dap, tu nu mai baga nicio fisa, analfabetismul functional nu se trateaza cu fise.
insa incearca sa ceri ajutor ca sa incepi cu inceputul, poate-poate: “Eu as face materia asta in clasa a saptea sau opta. De ce?…”
daca nici cu ajutor nu pricepi, asta e, esti bun si tu la ceva, sunt convins de asta.
-
Autorul spunea că pe cei de clasa a 7-a ar trebui sa îi învățăm despre vremurile acelea, fiindcă cei DE CLASA A 7-A NU deplâng în necunoștință de cauză comunismul (încă), spre deosebire de cei mai mari și pr0sti, cum ar fi unii de pe aici care îi fac analfabeți funcționali pe alții, dar ei înșiși nu sunt în stare să priceapă un text simplu nici măcar cu rezumatul in față! Acum înțelegi? Sau să îți desenez? 😀
-
dap, deseneaza-mi, dar urmareste cu mai mare atentie textul din comentarii. incearca sa scrii pe o foaie doar propozitiile principale in raport cu clasele 5…8. si mai ales intai asigura-te ca intelegi de ce e incorect “analfabeti functionali” si doar analfabetii functional(fara “i”) fac greseala asta. sau mai bine lasa, nu-mi mai desena, esti ok si asa😁
-
-
-
man, efectele educatiei, sau mai bine spus needucatiei se vad de obicei mult in viitor, evident…
PS: ca sa intelegi si tu, daca nu il inveti in Generala pe copil despre comunism, il va deplange cand va fa adult cu drept de vot, nu atunci la 13 ani…
-
Degeaba îi explicăm, degeaba îi desenăm. Omul e dacopat și nu accepta alte opinii, și nici măcar fapte clare, nici dacă i le demonstrezi ca la grădiniță. El știe doar un lucru: “dap”, nu și vreo noțiune elementară de logică… 😀
-
-
Noi nu am avut comunism. Am avut iudeo-bolsevism urmat de dictatura.
Intre noi fie vorba, comunismul este o forma de democratie – una mai puternica si mai cinstita decat asa zisa democratie pe care o traim acum. Dar, revenind, repet: noi nu am avut comunism.
-
nimeni nu a avut comunism, maxim socialism. si nici nu va avea, ‘omul nou’ e o utopie visata de multi chiar si inaintea teoreticienilor marxisti, dar tot utopie ramane.cooperarea insa poate ar fi posibila, fara insa a fi obligatorie si impusa de cineva cu forta.
-
Daaaa, foarte “cinstit”: cel care învață 5 ani sau chiar 7 ani de facultate (să se facă medic), și lucrează din greu, să aibă la fel de mult ca cel care stă în birt in Vaslui și se uită cum pompierii îi deszăpezesc poteca din jurul casei, nu? 😀
Cine-i harnic și muncește, are tot ce vrea.
Cine-i leneș și chiulește, are tot așa. 😀
Băiatule, aici e vorba ca, îndobitocire tehnologica sa și cunoască istoria, ca nu cumva, prin drepturile pe care le are astăzi sa mai gafeze sau, cel puțin sa nu gafeze grav și sa nu mai devina toxica!
2. Ce vrei tu sa spui se refera la istoria artei, a religiilor a etc. Asta e alt subiect și desigur, fiecare domeniu de studiu are o istorie Las o asa!
Da. Istoria este o poveste scrisa se rescrisa in functie de cei platiti sa scrie ce le este comandat. Intoarcem armele ? Pssst !
Prea târziu. Ați avut timp sa musamalizati toată situația după 89. Asta trebuia făcut imediat atunci, sa nu mai voteze pulimea tot cu ei. Sper ca le spuneți și despre Pitești, Gherla, Aiud, adevărul despre Canal, Sighet etc. Cum spune cineva de aici, din clasa a 5, 6, 7 și 8 trebuie predata istoria mizerie noastre.
-
zic sa obligam copiii sa afle de toate monstruozitatile de la o varsta cat mai frageda, ba chiar sa vizioneze multa violenta, facem niste filme cu reconstituiri ale “fenomenului Pitesti”..
vorbiti prostii cu multa siguranta…-
In clasa a 12-a au 18 ani! Sunt adulți, pot să bea, să conducă, să se uite la orice film. Da, pot să afle adevărul despre canal și altele. În următorul an deja pot vota, și trebuie să știe ce votează.
-
tu ai citit si comentariul la care am raspuns eu? si ai si inteles succesiunea de idei?🤪
era vorba de gimnaziu…-
Aici i-ai răspuns lui Pacepa. Mult mai sus i-ai răspuns lui mihaiu. Dar e greu să ții socoteala unui thread cu 2 comentarii când toată ziua bagi atâta postaceală estică pe toate paginile, nu? Și să nu te pierzi iar în prea multe nick-uri, getodapule liber 😀
-
-
-