Oficialii companiei au anunţat ieri că noua unitate de producţie va fi amplasată în Ungaria, în oraşul Kecskemet, situat la 80 km sud de Budapesta. „Viitoarea uzină oferă cele mai bune perspective de afaceri. Zona îndeplineşte toate cerinţele calitative şi cantitative necesare pentru producţia de automobile Mercedes-Benz”, a declarat directorul operaţional de la divizia Mercedes-Benz Cars, Rainer Schmückle.
La rândul său, premierul Ungariei, Ferenc Gyurcsány, a spus că dintre toate statele luate în calcul pentru amplasamentul fabricii – România, Polonia, Ungaria şi Serbia – ţara sa a oferit nivelul maxim de subvenţii autorizat de Uniunea Europeană. Vicepreşedintele Dacia, Constantin Stroe, persoană care s-a implicat în aducerea Mercedes în România, a spus pentru Gândul că Daimler a ales Ungaria din trei considerente. Primul este legat de calitatea infrastructurii.
“O astfel de investiţie trebuie făcută în apropierea a cel puţin două căi de circulaţie, o autostradă şi o cale ferată”, declară Stroe.
Localitatea Kecskemet este situată în imediată vecinătate cu autostrada M5. Al doilea motiv îl constituie costurile cu transportul. “În condiţiile în care preţul petrolului creşte în continuare, cheltuielile cu logistica devin foarte importante. Contează foarte mult distanţa de la centrul de producţie la consumator. Autovehiculele Mercedes au drept target Europa de Vest şi pentru că Ungaria este mai aproape decât România costurile cu transportul sunt mai mici”, mai susţine Stroe.
Trei locaţii posibile pentru amplasarea fabricii în România
În ţara noastră, spune Stroe, existau trei variante de amplasament pentru fabrica Mercedes, toate situate între Timişoara şi Arad, la o distanţă apreciabilă de autostrada care porneşte de la Szeged, Ungaria. Un ultim aspect care a dus la înclinarea balanţei în favoarea Ungariei îl constituie, în opinia lui Stroe, transformarea Ungariei după 1990 într-o bună bază de producţie auto. Deşi nu dispune de un brand propriu, aşa cum la noi e Dacia, Ungaria găzduieşte deja trei mari producători – Suzuki, Fiat şi Volkswagen.
În situaţia în care Daimler ar fi ales România, investiţia de 800 milioane de euro ar fi fost una din cele mai mari pe care o companie străină ar fi făcut-o la noi într-o afacere începută de la zero. În prezent, pe primul loc se situează investiţia de 500 de milioane de euro a firmelor austriece Egger şi Holzindustrie Schweighofer, în două fabrici, una de cherestea şi alta de pal melaminat, în apropiere de Rădăuţi. Această sumă va fi depăşită de investiţia de aproximativ 900 milioane de euro pe care firmele Enel din Italia şi E.ON din Germnia o vor face într-o termocentrală greenfield (ridicată de la zero) la Brăila. Recordul ar fi serios îmbunătăţit dacă firma Voestalpine din Austria se hotărăşte să ridice în România un combinat siderurgic de 5 miliarde de euro.
Sursă: Gândul
Citiți principiile noastre de moderare aici!