Peste 800 de profesori și bibliotecari care au urmat un program de formare vor primi jocul împreună cu un kit educațional, ce include un ghid pedagogic digital cu texte istorice, lecții de investigație și activități interactive dedicate elevilor. Scopul proiectului este de a combate segregarea școlară pe criterii etnice și de a aduce în prim-plan contribuțiile romilor la cultura și istoria României și a Europei.
Jocul, recomandat pentru vârsta 10+, invită elevii să parcurgă momente esențiale din istoria romilor: de la sclavie și Holocaust până la deportările din cel de-al Doilea Război Mondial și aspecte culturale definitorii. Printre personalitățile prezentate se numără Florica Constantinescu, prima studentă romă din România, Ioana Rudăreasa, femeia care și-a câștigat libertatea în instanță, și Anton Pann, compozitorul imnului României.
Jocul include și figuri internaționale precum Charlie Chaplin, Rita Hayworth sau președintele brazilian Juscelino Kubitschek, pentru a arăta influența globală a comunității rome.
Istoricul Valentin Negoi, autor al volumului „Istoria nespusă a romilor din România”, a contribuit la conținutul istoric al jocului, iar Anca Smărăndache a realizat ilustrațiile celor 120 de cărți de joc.
Profesorii implicați în proiect spun că activitatea are deja impact în școli. Un cadru didactic a povestit:
„Într-o clasă de gimnaziu, am prezentat o lecție despre contribuțiile romilor la cultura românească – muzica lăutărească, meșteșugurile (fierăritul, argintăria și altele), dar și personalități rome cunoscute (actori, muzicieni, scriitori). La un moment dat, un elev rom a ridicat mâna și a spus: «Și bunicul meu a cântat la vioară, dar eu nu știam că asta are legătură cu istoria romilor». Reacția lui a fost plină de mândrie, iar colegii neromi au ascultat cu interes și au pus întrebări”.
„Copiilor romi din clasa mea le era teamă să-și recunoască identitatea etnică, dar după ce am vorbit despre istoria noastră și despre eroi romi, și-au deschis sufletele și au început să fie mândri de ei. O dată pe săptămână povestim despre eroii romi, dar și despre noi”, a transmis un alt profesor care a participat la cursul de formare.
Un focus-grup online organizat de Asociația Cu Alte Cuvinte, la care au participat 100 de profesori din țară, a arătat că:
• 77% cred că istoria și cultura romilor nu sunt suficient abordate în școală
• 85% consideră necesare materiale educaționale dedicate
Date mai vechi confirmă însă persistența prejudecăților. Un studiu din 2018 arăta că 1 din 8 profesori susținea direct segregarea școlară pe criteriu etnic, iar peste 42% nu și-ar fi dorit vecini romi.
Metodologia publicată în ianuarie 2025 de Ministerul Educației definește segregarea ca „o formă gravă de discriminare”, interzisă explicit prin Ordinul nr. 7.701/2024. Printre măsurile recomandate se află aranjarea băncilor în cerc sau semicerc, pentru a evita izolarea elevilor din grupuri vulnerabile.
Jocul și toate resursele pedagogice pot fi descărcate direct de pe site-ul Asociației Cu Alte Cuvinte.
Trimite articolul
XAti facut si cartonas cu Florin Salam?