Scopul acestor ghiduri este de a sprijini cadrele didactice și familiile să ofere copiilor o educație preventivă solidă, atât în școală, cât și acasă, axată pe bunăstare, responsabilitate și reducerea riscurilor.
Primul ghid se concentrează pe prevenirea consumului de droguri și alcool la școală. Profesorii sunt îndrumați să adapteze intervențiile la nevoile și interesele elevilor, să faciliteze un climat educațional sigur, să implice părinții și să le ofere elevilor posibilitatea de a alege activități în cadrul procesului educațional, pentru a le spori motivația.
Documentul include sugestii de activități practice, cum ar fi realizarea de afișe, eseuri sau prezentări, dar și exerciții pentru dezvoltarea competențelor socio-emoționale precum empatia, comunicarea și luarea deciziilor.
Ghidul recomandă abordări diferite pentru fiecare ciclu de învățământ: la clasele I-IV, copiii pot învăța prin povești și jocuri despre tutun, alcool și inhalanți; la gimnaziu, discuțiile se extind la dependențe comportamentale și substanțe psihoactive precum marijuana și etnobotanice; la liceu, temele includ mai multe tipuri de substanțe, comportamente sexuale și auto-vătămătoare, precum și programe de mentorat și activități sociale.
Cel de-al doilea ghid este destinat părinților, pentru a-i ajuta să identifice semnele consumului sau vulnerabilității adolescenților, cum ar fi izolare, pierderea interesului pentru activități sau schimbări bruște de comportament.
Documentul subliniază importanța comunicării deschise și regulate: „Cercetările arată constant că adolescenții ai căror părinți discută deschis și regulat despre riscuri sunt de două ori mai puțin predispuși să experimenteze cu substanțe. Comunicarea timpurie și sinceră creează o bază solidă pentru deciziile viitoare”.
Ghidurile includ și exerciții practice pentru părinți, precum „Trei întrebări de seară: Ce a fost cel mai plăcut lucru de azi? Ce a fost cel mai greu sau te-a deranjat? Ce ai învățat despre tine sau despre ceilalți?”, menite să dezvolte dialogul și să prevină riscurile asociate consumului de substanțe.
Un studiu realizat în 2025 de D&D Research, în șase licee din Municipiul București, arată că 14% dintre elevi au consumat cel puțin o dată substanțe interzise, iar 22% dintre aceștia au fost oferiți cu astfel de substanțe în ultimul an.
În ceea ce privește alcoolul și tutunul, majoritatea tinerilor intervievați consideră că acestea sunt ușor de procurat, 73% pentru alcool și 71% pentru țigări. Peste jumătate dintre liceeni (54%) au declarat că s-au îmbătat cel puțin o dată, iar 7% au raportat episoade de intoxicație din cauza substanțelor de mai mult de 10 ori.
Conform Studiului privind Calitatea vieții liceenilor din România, realizat tot în acest an, aproximativ unul din șapte liceeni fumează zilnic sau aproape zilnic, aproape jumătate dintre ei consumă alcool frecvent, iar 1% recunosc un consum zilnic de substanțe psihoactive. Aceste date evidențiază importanța educației preventive și a implicării părinților și profesorilor în reducerea riscurilor asociate cu consumul de droguri, alcool și tutun.
Trimite articolul
XPruteanu se învârte în mormânt când vede că am renunțat la “dependențe” in favoarea adicțiilor…