Săptămâna trecută, Ministerul Educației și Cercetării a prezentat în sfârșit propunerea de curriculum pentru elevii claselor a IX-a. Însă aceasta nu include autoare, literatură contemporană sau texte relevante pentru viața tinerilor de astăzi – oprindu-se strict la secolul al XIX-lea.
Editura Nemira și-a propus să afle efectele unei programe care predă trecutul, în loc să pregătească tinerii pentru viitor. Ce înseamnă pentru adolescenți să privească lumea doar printr-o perspectivă masculină? Și, mai ales, cum le afectează plăcerea pentru lectură?
„Nemira s-a implicat constant în proiecte care susțin, promovează și cultivă plăcerea lecturii. În fața noii propuneri de programă școlară și în contextul rezultatelor îngrijorătoare ale Barometrului de Consum Cultural 2024 privind lectura, considerăm necesar să punem sub semnul întrebării orice schimbări ale acesteia și să ne asigurăm că înțelegem posibilele consecințe pe termen mediu și lung. Mai mult ca oricând, tinerii trebuie aduși mai aproape de lectură în diversitatea ei, și nu îndepărtați printr-o programă care riscă să le restrângă orizonturile. Experimentul clasei A.I. este modul nostru de a arăta că lectura trebuie protejată, cultivată și menținută vie, pentru că de ea depinde libertatea de a gândi și a fi a generațiilor care vin”, a spus Ana Lotts-Nicolau, director general Nemira.
Prima clasă-experiment generată cu A.I.
Nemira a realizat un experiment cu inteligență artificială pentru a testa impactul noii programe asupra elevilor. Astfel, a fost creată prima „clasă A.I.” cu cinci tipologii de elevi care învață exclusiv textele din lista oficială:
- olimpicul
- sportivul
- sociabilul
- elevul retras, din mediu vulnerabil
- elevul obișnuit
Fiecare are perspective diferite asupra vieții și lecturii. După ce au parcurs integral lista de lecturi, elevii au răspuns unor întrebări într-un mediu controlat, cu ajutorul A.I. Experimenul a analizat impactul asupra plăcerii lecturii, alfabetizării funcționale și gândirii critice.
Rezultatele principale:
- 4 din 5 elevi și-ar putea pierde complet interesul pentru lectură, în special cei din medii defavorizate.
- 2 din 3 elevi ar putea să nu se regăsească în texte și să se simtă alienați.
- Jumătate dintre ei ar înțelege cu dificultate texte actuale și non-literare, crescând riscul de analfabetism funcțional.
- 3 din 5 elevi ar putea crede că literatura nu include femei, consolidând stereotipurile de gen.
Editura Nemira cere Ministerului Educației includerea autoarelor, a literaturii contemporane și a textelor moderne în programa pentru clasa a IX-a și lansează o petiție online pentru sprijinul publicului. Petiția poate fi semnată AICI.
Pe aceeași temă:
Citiți principiile noastre de moderare aici!