Disciplina „Istoria comunismului din România” va fi studiată în clasele a XII-a și a XIII-a (seral), începând cu anul școlar 2025-2026. Programa școlară publicată oficial conține mai multe sugestii de activități și materiale didactice, care urmăresc dezvoltarea abilităților de gândire critică ale elevilor.
Printre activități se numără investigații realizate de elevi împărțiți pe grupe, în care vor aborda, alături de profesori, mai multe teme din perioada comunismului, cum ar fi învățământul ideologizat, supravegherea populației, decretul antiavort, lipsa alimentelor și copiii instituționalizați forțat. Pentru a se documenta, elevii vor consulta biblioteci online, articole de presă, filme și alte resurse.
Metodele interactive de învățare menționate în programă sunt: „dezbaterea, jocul de rol, învățarea prin descoperire, brainstormingul, portofoliul, proiectul, jurnalul cu dublă intrare, turul galeriei, investigația, diagrama Venn, pălăriile gânditoare, metoda Chatt, biblioteca vie, dar și aplicații de e-learning”.
Programa disciplinei sugerează și diverse activități extrașcolare, cum ar fi vizite la muzee și memoriale ale victimelor comunismului.
„Strategiile didactice pot include vizionarea unor filme documentare și artistice, sincron sau asincron, analizarea unor reportaje și articole apărute în presa scrisă, materiale de propagandă specifice epocii sau creații literar-artistice.
Studiul disciplinei Istoria comunismului din România poate include și activități extracurriculare (vizite la muzee, case memoriale, expoziții tematice, dezbateri, ateliere deschise etc.), invitații adresate unor persoane care au activat în perioada comunistă în diverse domenii (cultură, economie, învățământ, nomenclatură etc.) sau inițierea unor proiecte atractive (realizarea unui film, reportaj, unei piese de teatru etc.) care să contribuie la înțelegerea și aprofundarea perioadei regimului totalitar comunist din România”, conform programei.
Ministerul a transmis că disciplina „Istoria comunismului din România” va fi structurată pe 13 domenii. Elevii din clasa a XII-a vor învăța despre regimurile comuniste, noțiuni referitoare la sistemul politic din România (instituții de stat și de partid, politici represive, forme de opoziție și contestare), relații internaționale, aspecte cu privire la economie, structuri sociale și politici din domeniul educației, sănătății și culturii, dar și despre Revoluția din decembrie 1989 și memoria regimului comunist.
În urma studierii acestei discipline, elevii ar trebui să cunoască limbajul de specialitate și să îl utilizeze corect în analizarea faptelor istorice, să aibă abilitatea de a examina critic toate sursele de informare despre acea perioadă și să își formeze o atitudine proactivă față de schimbările din societate, fără a da la o parte experiențele trecutului.
Disciplina va fi predată în școli începând cu anul școlar 2025-2026.
Trimite articolul
XPe langa ce le va scrie in manuale trebuie sa li se spuna despre dezvoltarea fara precedent a Romania, despre sporul demografic nemaintalnit, despre performantele din toate domeniile de activitate, despre faptul ca omul avea o slujba sigura, primea de multe ori o lucuinta gratuit de la guvern, despre faptul ca nomenclatura administra responsabil finantele tarii, despre faptul ca sub Ceausescu am fi avut 40 000 000 de locuitori in 2030, despre faptul ca desi masluite, se exercita dreptul la vot…
Despre toate acestea le vom spune noi copiilor.
Si despre faptul ca eram mai suverani atunci decat acum cand strainii detin aproape toate resursele acestei tari.
Desigur, trebuie sa le spunem si toate partile rele, aferente unui sistem esuat dar nu trebuie sa creem impresia ca acum suntem in cea mai buna forma de guvernare pentru ca asta este doar o minciuna si doar propaganda demna de colonia Romania.
-
pai din punct de vedere al acestor dereglati, nu exista “parti rele” in sistemul de acum
ii invatati si ce e ala socialism si ce este uie?
sa-i invatati si cum vor plati ei taxe de “pensie” si “sanatate” si sa le aratati si ce “beneficii” vor avea, da?