Daca ar ramane doar cu visele, n-ar fi nimic grav, insa in situatia in care societatea e cu un picior in groapa din cauza datoriilor uriase, vrea sa cheltuiasca peste 50 milioane de euro pe un studiu de fezabilitate privind constructia unei linii pentru trenuri de mare viteza, in genul TGV-urilor frantuzesti. Sumele necesare pentru constructia celor peste 800 km de linii de mare viteza care ar traversa Romania se ridica la cel putin 8 miliarde de euro. Linia de mare viteza ar urma sa faca legatura intre Viena si Constanta.
Desi trenurile din Romania circula cu viteza medie de nici 50 km la ora, CFR Infrastructura se pregateste sa plateasca zeci de milioane de euro pentru un studiu de fezabilitate privind traseul si constructia liniei de mare viteza Budapesta-Bucuresti. Austria, Ungaria si Romania pregatesc un proiect de realizare a unei linii de mare viteza de la Viena pana la Constanta. “Pe linia de mare viteza trebuie sa circule trenuri cu o viteza de minimum 250 km la ora. Cel tarziu anul viitor trebuie organizata licitatia pentru selectarea firmei care va realiza studiul de fezabilitate. Daca proiectul, exproprierile, avizele de mediu si alte studii topografice costa circa 500 milioane de euro, studiul de prefezabilitate ar costa intre 5 si 7 milioane de euro. Studiul de fezabilitate care va stabili pe unde va trece linia de mare viteza ar costa circa 50 milioane de euro”, ne-au explicat reprezentantii CFR Infrastructura. Potrivit acestora, Ministerul Transporturilor trebuie sa depuna o “expresie de interes” privind constructia liniei de mare viteza Viena – Budapesta – Bucuresti pentru a nu pierde finantarea nerambursabila de la Uniunea Europeana pentru constructia liniei. Directorul Directiei Proiecte in cadrul CFR SA, Constantin Onoiu, ne-a declarat ca mai devreme de 10 ani nu se vor demara lucrarile la linia de mare viteza. “Nu putem estima cand vom avea linie de mare viteza. In 10 ani vor demara lucrarile de constructie. Sunt doua sau trei variante pe unde ar putea trece aceasta linie de cale ferata. Trebuie sa treaca pe langa orase mai mari, cum ar fi Arad, Timisoara, Craiova, Sibiu sau Brasov. Urmeaza sa stabilim traseul in perioada urmatoare”, ne-a explicat Onoiu.
1 km de linie costa minimum 10-12 milioane de euro
Oficialii companiei CFR Infrastructura ne-au explicat ca etapele pentru realizarea unei linii de mare viteza sunt planificarea, proiectarea, constructia, punerea in functiune, exploatarea si intretinerea. “Planificarea consta in realizarea studiilor de prefezabilitate, de impact si cele de fezabilitate”, ne-au mai explicat sursele citate. Pentru realizarea proiectului comun intre Budapesta si Bucuresti, CFR SA, impreuna cu administratia ungara MAV, va elabora un studiu care va stabili variantele de traseu si estimarea financiara a fiecarei variante. “Un kilometru de linie de mare viteza costa intre 10 si 12 milioane de euro, daca este un traseu de ses. Daca exista si traseu de munte, un kilometru de linie de cale ferata ajunge pana la 20 milioane de euro. Partea romana ar putea fi lider de proiect, pentru ca are distanta cea mai mare din lucrare. Administratia ungara efectueaza tragerile de fonduri europene”, ne-au mai spus reprezentantii CFR SA.
Executia lucrarilor si punerea in functiune – 7 ani
Potrivit unei fise de proiect pentru linia de mare viteza Budapesta – Bucuresti – Constanta, numai elaborarea studiului de prefezabilitate ar putea dura cel putin noua luni. “Publicarea anuntului de licitatie, desfasurarea licitatiei si adjudecarea studiului de prefezabilitate dureaza circa opt luni. Stabilirea punctului de trecere a frontierei se efectueaza in circa trei luni. Licitatia pentru studiul de fezabilitate si elaborarea acestui studiu dureaza circa doi ani. Proiectul de executie, achizitia terenurilor si alte aprobari se fac in minimum cinci ani. Durata medie de realizare in Romania a unui traseu de linie de mare viteza, in conditiile asigurarii finantarii continue, este de aproximativ 15 ani”, se arata in fisa de proiect pentru linia de mare viteza Budapesta-Bucuresti-Constanta.
Sursă: Gardianul
Citiți principiile noastre de moderare aici!