Băncile au devenit în ultimul an clienţi favoriţi ai pieţei de publicitate. Consumul de spaţii publicitare pe tv, presă şi radio (calculat la tarifele- listă) pentru serviciile bancare a atins în primele opt luni ale acestui an suma-record de 123,8 milioane de euro.
În perioada ianuarie – august 2007, băncile noastre au bombardat publicul cu 73.775 inserţii publicitare (spoturi tv, clipuri radio şi machete de presă), cu 38% mai mult decât în 2006.
De asemenea, volumul brut de publicitate, conform monitorizărilor Alfa Cont, a atins 123,8 milioane de euro, cu 119% mai mare decât în urmă cu un an. Este cea mai spectaculoasă creştere a volumului brut dintre toate categoriile de produse şi servicii care „joacă” pe piaţa publicităţii.
Băncile au fost zgârcite cu radiourile
Televiziunile au difuzat 47.901 clipuri tv, în valoare brută de 108,6 milioane de euro. Cifra reprezintă o creştere cu 145% faţă de valoarea înregistrată în primele opt luni ale anului trecut. Radioul, ca suport de promovare a băncilor, a cunoscut un recul, atât ca număr de clipuri difuzate (mai puţine cu 3.917), cât şi ca volum brut (mai mic cu 66.000 de euro). Volumul brut de reclame atras de presă (ziare şi reviste) a atins 12,1 milioane de euro, cu 11% mai mare decât intervalul analizat din 2006.
Carmen Lixandru, General Manager al agenţiei Mediacom România, punctează motivele creşterii investiţiilor publicitare ale băncilor, în acest an: „Băncile deja existente şi-au intensificat activitatea şi noi jucători au intrat pe această piaţă.” Lixandru semnalează bugetul foarte mare de comunicare alocat de Banca Comercială Română (BCR) în 2007 faţă de anul precedent şi poziţia băncii Unicredit care, după ce a preluat HVB şi Ţiriac, a devenit foarte activă în domeniul comunicării.
Monitorizările Alfa Cont arată că BCR este liderul detaşat al promovării pe televiziune, presă şi radio, cu un volum brut total de 28,8 milioane de euro (calculat la rate card) şi 16.096 inserţii publicitare. La mare distanţă se află Raiffeisen Bank (9,8 milioane de euro) şi ING (9,6 milioane de euro). Luat la „bani mărunţi”, BCR „a tras o salvă” de 10.744 de spoturi tv, în primele opt luni ale anului, reprezentând 21% din totalul clipurilor difuzate de întreaga piaţă bancară pe televiziune. Mai mult, cele 1.147 de machete publicitare apărute în presă reprezintă 8% din totalul inserţiilor bancare apărute în paginile ziarelor şi revistelor.
Piaţa bancară este foarte competitivă
Carmen Chipuc, Managing Director al agenţiei de media Starcom România, spune că piaţa bancară se află în prezent „într-un moment de hipercompetiţie”. Băncile se extind, încercând să acumuleze cote dintr-o piaţă în plină dezvoltare. „Unul din indicatorii relevanţi este gradul scăzut de bancarizare al României – de aproximativ 40%, faţă de o medie europeană de 200%. Conform modelelor din ţările emergente, gradul de bancarizare se va dubla în următorii ani.
Faptul că România este o ţară sub-bancarizată se vede şi în cea mai mică cifră a creditelor – doar 11% din PIB în 2006, cifră care se va dubla însă, conform estimărilor, în 2008″, afirmă Carmen Chipuc. Ea observă că investiţiile băncilor sunt concentrate în retail, „persoanele fizice” fiind ţintele lor principale. „ţinând cont şi de gradul scăzut de «cultură bancară» al românilor, comunicarea cu acest client potenţial este vitală”, precizează Carmen Chipuc.
Se va domoli „bombardamentul publicitar” al băncilor în 2008? Carmen Lixandru crede că „vom avea o creştere, însă nu la acelaşi nivel cu cea din 2007 faţă de 2006. Şi asta pentru că BCR va încheia ciclul de rebranding, intrând într-o perioadă de menţinere a poziţiei pe care o are.” Lixandru semnalează un posibil jucător pe piaţa publicităţii pentru anul viitor: Millennium Bank, companie portugheză care „a început deja să investească un buget important în publicitate încă din acest an”.
La rândul său, Carmen Chipuc crede că „tendinţa de creştere va continua cu siguranţă, pentru că sectorul bancar va rămâne în topul celor mai dinamice domenii economice din România”. Partea de retail va reprezenta în continuare segmentul cu cel mai mare potenţial, iar clientului fizic i se vor adăuga micile afaceri, a căror finanţare este vizată tot mai mult de bănci.
Carmen Lixandru estimează că totalul cheltuielilor nete pentru promovarea băncilor, în acest an, va fi de aproximativ 25 milioane de euro, din care televiziunile vor deţine 55%. Restul “tortului bancar” va fi împărţit de presa cotidiană (15%), reviste (10%), radio (10%) şi outdoor (10%). Estimările lui Carmen Chipuc se apropie de un volum net total de 35 de milioane de euro, din care televiziunile vor atrage 60%.
Citiți principiile noastre de moderare aici!