Modificarea este prevăzută în Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a învățământului preuniversitar pedagogic și are la bază faptul că aceste specializări nu mai apar în Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.
Planurile-cadru și programele școlare existente vor rămâne valabile pentru elevii deja înscriși, precizează documentul. În locul specializărilor desființate, liceele vor oferi noi filiere: educație timpurie, pedagogia învățământului primar, pedagogia generală, pedagogia educației nonformale și mediere școlară.
Prin absolvirea acestor specializări, tinerii își vor putea desfășura activitatea în funcții didactice și auxiliare precum educator/educatoare, învățător/învățătoare cu statut de debutant suplinitor, pedagog școlar, instructor de educație extrașcolară sau mediator școlar.
Ce prevede Legea învățământului preuniversitar despre învățători
Conform Legii nr. 198/2023, liceele pedagogice continuă să formeze învățători, dar aceste calificări nu oferă automat titularizarea în învățământul primar. Absolvenții pot fi angajați pe perioadă determinată și pentru a deveni titulari trebuie să urmeze o facultate de profil:
- Educator/educatoare: trebuie absolvit liceul pedagogic, specializarea „Educație timpurie”
- Profesor pentru educație timpurie: se cere diploma de licență în aceeași specializare
- Învățător/învățătoare cu statut de debutant suplinitor: trebuie absolvit liceul pedagogic, specializarea „Pedagogia învățământului primar”
Pentru funcția de profesor în învățământul primar, legea prevede două căi:
- Absolvirea liceului pedagogic cu specializarea „Pedagogia învățământului primar” și a facultății cu aceeași specializare
- Absolvirea facultății „Pedagogia învățământului primar” și a unui program de masterat didactic de un an
De asemenea, legea asigură continuitate pentru elevii și absolvenții actuali ai liceelor pedagogice:
„Elevii care la data intrării în vigoare a prezentei legi sunt înscriși în cadrul liceelor pedagogice, specializarea învățător/învățătoare, sau sunt absolvenți ai acestei specializări, prin excepție de la prevederile art. 176 alin. (1) lit. c), pot fi încadrați pe postul de învățător/învățătoare în învățământul primar”.
Mai mult, persoanele care finalizează până în anul 2027 studiile liceale pedagogice, specializarea educator-învățător sau învățător, li se consideră îndeplinită condiția de studiu pentru ocuparea postului de învățător/învățătoare.
Reacțiile după modificările din 2023
La începutul lunii februarie 2023, Asociaţia Naţională a Colegiilor şi Liceelor Pedagogice a solicitat ca liceele să poată forma învățători, însă aceștia să nu se poată titulariza fără facultate. Inițial, proiectul de lege Deca prevedea că liceele pedagogice nu vor mai avea specializarea educator-învățător, ci doar educator-puericultor.
Această decizie a generat mai multe reacții, în urma căreia 29 de licee pedagogice au trimis o scrisoare deschisă către Președinte, Parlament și Ministerul Educației, solicitând menținerea specializării de învățător, în plus a fost inițiată o petiție prin care liceele cereau ca elevii să fie formați pentru a deveni învățători.
Decizia a fost criticată de mai multe organizații și licee pedagogice, care susțin că studiile liceale pregătesc mai eficient elevii pentru catedra învățământului primar decât facultățile de trei ani, printr-un număr mai mare de ore de practică:
„Considerăm că cei 4 ani de studiu din cadrul profilului pedagogic pregătesc elevii pentru catedra învățământului primar într-un mod mult mai eficient spre deosebire de studiile universitare, care au o durată de 3 ani și de-a lungul cărora numărul orelor de practică de specialitate este cu mult mai mic față de cel prevăzut de profilul liceal.”
Secretarul de stat Sorin Ion, într-o conferință la Timișoara, citat de Edupedu.ro, a justificat decizia.
„E o certitudine că România este, cu siguranță, singura țară din Uniunea Europeană care formează învățători doar cu studii medii. Eu nu spun că e bine, că e rău, că asta ne face mai puțin grozavi în Europa, dar asta este realitatea.”
De asemenea, Asociația Română de Cercetare în Educație (ARCE), condusă de Lucian Ciolan, consideră că absolvirea studiilor universitare se impune pentru o carieră didactică, „indiferent de nivelul educațional la care este practicată”, a spus Sorin Ion.
Citiți principiile noastre de moderare aici!