Potrivit sefului Directiei Taxe Vamale si Accize din Ministerul Economiei si Finantelor, Mihai Hura, cu cat un autoturism are mai multi kilometri rulati si dotari mai putine, cu atat va fi mai mica valoarea taxei de poluare auto pe care va trebui sa o plateasca proprietarul.
El a explicat ca s-a avut in vedere un autovehicul standard care a parcurs, in medie, 15.000 de kilometri/an, intruneste conditiile de trecere a inspectiei tehnice si are un grad de dotare standard – aer conditionat, airbag, ABS. in functie de aceste elemente pot fi acordate, prin norme, reduceri suplimentare fata de grila din anexa 4 a ordonantei, luandu-se in considerare distanta parcursa, daca este o alta vechime decat cea inscrisa in documente si contribuabilul demonstreaza acest lucru, dar si daca aspectul interior sau exterior este sub standard.
Prin acordarea acestor reduceri suplimentare nu facem decat sa respectam principiul impus de Comisia Europeana, in sensul ca taxa trebuie sa scada in acelasi ritm cu valoarea de piata a autoturismului. Deci, atata timp cat el nu are aer conditionat, nu are ABS, nu are airbag este clar ca valoarea lui este mai mica, iar taxa trebuie sa fie si ea mai mica , a declarat Mihai Hura.
Totodata, normele prevad posibilitatea ca persoana nemultumita de acordarea reducerii prevazute de lege sa poata contesta taxa ca atare, suma pe care a platit-o sau pe care fiscul i-a spus ca o are de platit.
Normele de aplicare prevad si cazuri de restituire a sumelor reprezentand diferente de taxe platite, aici existand doua categorii. Una se refera la diferenta dintre taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule practicata in prezent si prevazuta in Codul Fiscal si taxa rezultata din OUG nr. 50/2008, iar cea de-a doua categorie de restituiri vizeaza sumele provenite din valoarea reziduala a taxei platite.
Asta inseamna ca scoaterea din parcul national a autovehiculelor pentru care s-a platit taxa fie prin export, fie prin livrare, prin transfer in alt stat membru, fie prin distrugeri accidentale, dar pentru care s-a platit fie taxa de inmatriculare, fie taxa de poluare, pot beneficia de restituire pentru valoarea reziduala , a precizat Hura.
Potrivit acestuia, sumele pot fi restituite in termen de 45 de zile prevazute de Codul Fiscal de la depunerea cererii insotite de documentatia prevazuta de normele metodologice, care nu este stufoasa . Banii vor putea fi primiti fie intr-un cont indicat de beneficiar, fie vor fi virati la Trezoreria din raza de resedinta a contribuabilului.
In ceea ce priveste masinile vandute dupa achitarea taxei auto, Hura a explicat ca vanzatorul si-a recuperat practic prin pretul de vanzare si contravaloarea sau bucata de taxa care ramane pana la exploatarea autoturismului respectiv, banii putand fi ceruti de cel care a inmatriculat masina.
Intrebat despre scrisoarea primita in cursul diminetii de la Comisia Europeana, care semnala niste probleme cu privire la aceasta taxa, Mihai Hura a afirmat ca CE a primit normele metodologice in urma cu o luna si s-a pronuntat mai greu, intrucat textul a fost studiat de mai multe directii din cadrul Comisiei.
Potrivit sursei citate, membrii CE au spus ca ar trebui ca reducerea datorata unor elemente de depreciere suplimentare sa nu fie obtinuta pe calea contestarii, ci sa fie acordata de catre organul fiscal.
In aceste conditii, au fost introduse modificari, in sensul ca, daca autoturismul nu are 15.000 de kilometri in medie pe an, ci 25.000 de kilometri pe an, proprietarului i se acorda o cota de reducere printr-o declaratie pe propria raspundere.
Pentru celelalte trei elemente: vechimea, starea generala si dotare el poate merge la Registrul Auto Roman si, contra unei taxe modice de probabil 10 euro pe fiecare element de depreciere (tariful va fi publicat pe site-ul RAR) ii confirma ca nu are ABS, nu are aer conditionat sau aspectul exterior este sub standardul prevazut si atunci i se acorda reduceri suplimentare.
Deci, sa nu fie pe calea contestarii. Iar calea contestarii sa reprezinte totusi o posibilitatea a contribuabilului ca, pe baza unei expertize facute de un expert tehnic din cadrul Corpului Expertilor Tehnici, sa beneficieze de o reducere si mai mare. Dar astea sunt cazuri exceptionale. Acestea erau referirile celor de la UE , a subliniat el.
In ceea ce priveste o estimare a sumelor care ar trebui returnate, Mihai Hura a spus ca nu s-a urmarit aceasta problema .
Sumele pot varia de la 30-40 de euro pana la 2.000-3.000 de euro.
Cert este ca la autoturismele noi inmatriculate in aceasta perioada nu este vorba de restituire pentru ca taxa este putintel mai mare decat cea prevazuta in Codul Fiscal si care se aplica in prezent , a subliniat el.
Reprezentantul MEF a afirmat ca in 2007 s-au incasat din taxa de poluare auto circa 230 de milioane de euro, iar anul asta, pana in prezent circa 70 de milioane de euro.
Deci, este vorba de circa 300 de milioane de euro incasati, dar nu se vor restitui integral, suma fiind mult mai mica. Pentru masinile noi se restituie zero lei. Avand in vedere ca trei sferturi din masinile inmatriculate sunt noi, putem spune ca este vorba de o suma foarte mica , a spus el.
Executivul a aprobat, marti, in sedinta de Guvern, normele de aplicare a OUG nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule. Astfel, incepand cu 1 iulie, va fi instituit un nou sistem de calcul al acestei taxe si o procedura de returnare a unei parti din suma deja platita de cei care au achitat taxa in baza prevederilor legii actuale.
Sursa: Bloombiz
Citiți principiile noastre de moderare aici!