Instalația, concepută ca o transpunere vizuală a atelierului de creație, transformă scena Teatrului Basca, în 15 și 16 noiembrie, într-un spațiu de lucru deschis, în care se dezvăluie traseul construirii unei scenografii inspirate de universul estetic și de conceptele „Teatrului Morții” formulate de Tadeusz Kantor, una dintre figurile esențiale ale teatrului avangardist european.
„Pornind de la textul Revoluția moartă al dramaturgului Andrei Ursu, explorez relația dintre memorie, absență, ruină și obiect – teme centrale în teatrul lui Kantor. Instalația nu expune o scenografie «terminată», ci procesul de formare al acesteia: de la primele schițe și machete, la studii de materialitate, fragmente de decor și costume, texte și note de lucru”, explică Dariana Pau.
Prin acest demers, Dariana Pau investighează „modul în care scenografia poate deveni o formă de arhivare poetică a teatrului – un spațiu în care memoria și materia se întâlnesc pentru a genera sens și prezență. «memorie și materie. în dialog scenografic cu Tadeusz Kantor» este, în esență, un gest de deschidere – o invitație adresată publicului de a privi scenografia nu doar ca pe un rezultat estetic, ci ca pe o formă de gândire artistică”, argumentează organizatorii evenimentului
Evenimentul se desfășoară pe parcursul a două zile. Astfel, în 15 noiembrie, de la ora 18.00 are loc vernisajul urmat de un artist talk cu Dariana Pau, dramaturgul Andrei Ursu și regizoarea Ana-Maria Ursu – o conversație despre moștenirea lui Kantor, relevanța teatrului avangardist și scenografia ca formă de gândire autonomă.
În 16 noiembrie, în intervalul 10.00 – 14.00, publicul este invitat la o serie de tururi ghidate în atelierul deschis al scenografei. Lucrările create în cadrul acestui proiect vor putea fi văzute de public până în 29 noiembrie, în vitrinele Teatrului Basca.
Această creație artistică a fost realizată printr-o finanțare Energie! – Burse de creație 2025, acordată de Municipiul Timișoara, prin Centrul de Proiecte.
Dariana Pau este scenograf și arhitect, interesată de intersecția dintre scenografie, arhitectură, arte performative și noile media. A absolvit Facultatea de Arhitectură și Urbanism din Timișoara, iar în prezent urmează masterul de Scenografie la UNATC București. În ultimul an, a lucrat în cadrul a peste zece producții de teatru și operă ca asistent scenograf și a semnat decorul și costumele pentru patru spectacole în teatre independente din România. Printre proiectele recente se numără scenografia spectacolului „(Dez)rădăcinare” de la Teatrul Basca și asistența de scenografie pentru spectacolul „Carmen” la Opera Națională București, proiect semnat de Helmut Stürmer.
A fost implicată în inițiative precum „Cabinetul de curiozități UPT” Bienala de Arhitectură Timișoreană (BETA), „Orașul Paralel: Party în Elisabetin”, „Heritage of Timișoara”, precum și în colaborări cu Asociația Timișoara Capitală Culturală Europeană.
Citiți principiile noastre de moderare aici!