STPT, in prapastie. Noul sef cere control de la Curtea de Conturi, dupa ce a gasit achizitii suspecte si datorii de aproape 14 milioane de euro

Reactualizat la:
26Comentarii
STPT, in prapastie. Noul sef cere control de la Curtea de Conturi, dupa ce a gasit achizitii suspecte si datorii de aproape 14 milioane de euro
© Foto: Tion
Diurne uriașe, achiziții și sponsorizări suspecte, acte lipsă, sechestru pe toate bunurile, condiții inumane de lucru și mulți șefi. Asta a găsit noua stăpânire a Societății de Transport Public Timișoara la instituție. Sorin Supuran și Nicu Bitea au preluat conducerea societății în ultima zi din mai. Supuran a decis să înceapă cu un audit, pe care îl va prezenta Curții de Conturi, căreia îi va cere să facă un control amănunțit. El spune că cei responsabili trebuie trași la răspundere, mai ales că fosta RATT se află într-o prăpastie cu datorii de aproape 14 milioane de euro.

Este dezastru la STPT, spune Sorin Supuran, noul director al societății, numit în funcție la sfârșitul lunii mai de Consiliul interimar de administrație. Liberalul are alături de el un alt liberal, pe Nicu Bitea, care este și consilier județean din partea PNL. Cei doi spun că au fost surprinși când au văzut în ce condiții lucrează cei aproape 1.000 de angajați ai STPT, dar și când au văzut groapa financiară în care se află societatea care asigură transportul public în Timișoara.

„Am început un audit, pe care îl fac personal, ajutat de o parte din colegi cu o foarte mare experiență în domeniul contabil, financiar și economic. M-am angajat ca la finalul a 30 de zile, există prevederi legale care obligă un manager, atunci când constată neconformități și presupuse abateri de la respectarea unor proceduri interne, achiziții și altfel de decizii, să facă cunoscute predecesorilor, consiliului de administrație, autorității tutelare și altor instituții îndreptățite să execute efectiv verificări. Auditul va sta la baza adresei pe care o voi depune Camerei de Conturi Timiș, prin care voi arăta neconformitățile pe care eu le-am găsit, voi solicita un control, pentru că situația este dezastruoasă financiar. Pe de altă parte, am găsit sechestru pe tot ce înseamnă patrimoniu, bunuri, conturi și chiar mijloace mobile și imobile”, ne-a declarat Sorin Supuran.

Se verifică anvelopă cu anvelopă

Noua stăpânire de la STPT a decis să ia fiecare lucru la puricat. De la acte la anvelope, totul este verificat la sânge. De ce? Un raport al Curții de Conturi, efectuat pe perioada 2012-2014, arata o sumedenie de nereguli la fosta RATT, cu prejudicii și sponsorizări ilegale. Și IPJ a făcut o anchetă cu privire la sponsorizările fostei RATT, care, deși era falimentară, arunca cu banii în stânga și dreapta. În perioada 2012-2014 fosta RATT investea în biserici, într-o asociație din Cluj și în două sindicate mai mult decât în mijloacele de transport în comun care îi transportau pe timișoreni prin oraș.

Mai mult, fosta RATT ar fi decontat diurne de 150 de lei la deplasările prin țară, ar fi cumpărat calculatoare de bord care nu se potrivesc la mijloacele auto deținute șamd.

„Au fost diurne decontate ilegal, 150 de lei în țară, pentru care nu există acte normative, donații și sponsorizări, care sunt prejudicii, la asociații sportive, biserici, fundații, toate sunt în raportul Curții de Conturi, trebuiesc imputate fostului director Ioan Goia și directoarei economice. Sunt oameni care mă ajută, fac pro bono totul și verificăm fiecare piesă… vorbim de calculatoare de bord, anvelope vară-iarnă, acumulatori… fiecare anvelopă va fi verificată, dacă corespunde cu seria de factură, contract. Am blocat orice achiziție care prejudicia banul public”, ne-a mai spus Supuran.

Mai mult, noua conducere spune că încă nu înțelege de ce a fost mutată activitatea STPT la depoul din Bd. Dâmbovița, unde se lucrează în condiții mizere, când societatea avea o clădire decentă pe Take Ionescu.

Noul director al societății spune că se fac investiții în clădiri care nu vor fi folosite de STPT, cum ar fi fostul sediu de pe Take Ionescu, care se vrea a fi o casă memorială a lui Corneliu Milklosi, pentru Timișoara Capitală Culturală Europeană.

img_9039

„Am stopat toate investițiile care, din punctul meu de vedere, nu își aveau rostul într-un moment de dificultate ca acesta în care se află societatea. Mă refer la construcții, investiții în alte clădiri, imobile care nu au legătură cu activitatea societății de transport, am pus un control imediat pe achiziția de piese, pentru că valorile sunt foarte mari, consumul de carburanți e mare. Reverificăm toate contractele cu furnizorii, contracte care dezavantajează societatea, din punctul meu de vedere. Vă dau un exemplu: echipamentele de protecție pentru oameni le închiriem cu 19.000 lei pe lună. Mi se pare o aberație. Suntem singura societate de transport din țară care procedează așa. Normativele folosite pentru normarea consumului de carburanți sunt din 1968, demult abrogate”, ne-a mai explicat directorul executiv al STPT.

Supuran spune că cerut să fie urmărite fluxurile de încasări, pentru că a găsit facturi neîncasate de la clienți de mai bine de șase luni. Sunt multe lucruri, spune șeful STPT, care au dăunat și au condus societatea într-o prăpastie.

„Sunt studii făcute pentru construirea unor obiective care nu au nicio legătură cu societatea și cu domeniul de activitate, cum ar fi pentru construirea de blocuri. Pe Take Ionescu avem o clădire dărâmată, în care s-au investit foarte mulți bani, avem un muzeu care stă închis din cauza erorilor grave, de la partea de certificare de urbanism, autorizație de construire, aviz de rezistență, lipsa avizului ISU pentru a putea fi deschis publicului, deși are o dotare foarte bună, ar putea arăta ceva copiilor noștri, vizitatorilor orașului”, a completat Sorin Supuran.

Datorii de aproape 14 milioane de lei

STPT a pierdut un proces cu ANAF, cu privire la TVA, așa că trebuia să plătească ANAF-ului 70 de milioane de lei. Mai sunt de plătit cam 50 de milioane de lei, iar societatea a reușit o eșalonare și plătește lunar 1,3 milioane de lei, timp de cinci ani. Din păcate însă, ANAF tot a pus sechestru pe toate bunurile STPT, inclusiv pe aproximativ 70 de tramvaie vechi scoase din circulație.

„Datoria la ANAF era de 70 de milioane de lei, acum sunt 50. Atunci când Corpul de Control al ANAF a constatat aceste nereguli, managerul societății avea obligația legală să anticipeze riscul, să păstreze provizioane. Când societatea a fost obligată să achite această sumă, ea nu a fost prevăzută. A fost o primă eroare de management pe care nu a putut să mi-o expice nici doamna director financiar, nici domnul ex-director Ioan Goia. Sunt o grămadă de nereguli contractuale, am reziliat deja contracte și continuăm”, a mai spus directorul STPT.

Supuran susține că a mai găsit și contracte comerciale nesemnate de legalitate, deși STPT avea un contract pentru asistență juridică, neavând consilier juridic.

„În prima zi când am avut drept de semnătură mi s-au dat peste 200 de documente la semnat, fără aviz de legalitate. Nu ni s-a predat situația dosarelor, cu termene. Oricine poate să ne ceară insolvența, avem datorii către penitenciare de 500.000 de lei”, a precizat Sorin Supuran.

În momentul de față, Societatea de Transport Public Timișoara are datorii în valoare de 64 de milioane de lei, din care 14 milioane către furnizori și 50 de milioane către ANAF. De vină pentru situația creată, crede Supuran, sunt fosta conducere și inclusiv Consiliul de administrație al STPT.

„Am o sumedenie de întrebări la care nu poate să-mi răspundă nimeni. Orice s-ar întâmpla, dacă nu voi mai fi director, din postura de membru al CA, pe un contract definitiv, nimeni, cât voi fi eu acolo, nu mai poate să facă altceva decât bine. Voi veghea ca lucrurile să meargă într-o altă direcție, asta e misiunea mea, datoria mea față de toți colegii mei”, a conchis directorul societății, care a promis că va face publică analiza începută, de îndată ce o va trimite către Curtea de Conturi, Adunarea Generală a Acționarilor STPT, Primăria Timișoara.

STPT are 972 de angajați, din care vreo 90 de posturi sunt de conducere. Organigrama este ilegală, mai spune șeful societății, așa că va fi pusă la punct o organigramă nouă.

Rămâneți pe tion.ro! Vom reveni cu reacția fostului șef al STPT, Ioan Goia, cel care timp de zece ani s-a ocupat de transportul public din Timișoara.

Articole pe aceeași temă

Ioan Goia rupe tacerea, dupa 6 ani in care a fost in cardasie cu Robu: A mintit in permanenta



26Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !

versiunea HTML a comentariilor

Regulament de plasare a anunturilor