Aceste 8 cerinte fundamentale ale SA 8000 sunt esenţiale pentru a permite auditorilor să verifice stadiul de conformitate. Toate aceste opt elemente sunt corelate şi, în măsuri diferite, gradul de conformare la unul din acestea depinde de gradul de conformare al altuia. In cele din urma, cerinţele sistemului de management SA 8000 trec de abordarea unei liste de verificare, încurajând conducerea să facă modificări sistematice durabile în managementul activităţii organizaţiei.
Cerinţele SA 8000 tin cont de legislaţia naţională ,iar în toate cazurile în care legislaţia naţională este mai restrictivă decât standardul SA 8000 se specifica : “În cazul în care legislaţia naţională, celelalte legi şi cerinţe aplicabile organizaţiei şi prezentul standard tratează aceeaşi problemă, se aplică cea mai restrictivă reglementare.” (SA 8000 – secţiunea II).
Certificarea SA 8000 este aplicabilă tuturor organizatiilor, furnizorilor şi subcontractantilor. Termenul “organizaţie” este utilizat aici cu sensul de locaţie de producţie, fermă, organizaţie care furnizează servicii sau oricare altă organizaţie care urmareste certificarea (cf. Capitolului Procesul de auditare, secţiunea II. B – definirea domeniului de aplicare).
În general, conformarea cu cerinţele SA 8000 este cerută de comercianţii care cauta să asigure condiţii adecvate de muncă pe întreg fluxul de producţie. Organizaţia supusă auditului poate fi un furnizor direct sau un subfurnizor al unui furnizor direct. Deoarece clauzele 9.6 si 9.8 din SA 8000 au ca temă “auditul la furnizori” se va încuraja certificarea diferitelor niveluri din lanţul furnizorilor. De exemplu, pentru un furnizor, care încearcă să obţină certificarea pentru a putea îndeplini cerinţele unui comerciant, se poate dovedi a fi mai uşor să ceară propriului sau furnizor sau subcontractant să obţină, la rândul lui, certificarea SA 8000, lucru preferat decât să îşi dezvolte propriul sistem de monitorizare şi înregistrare (cf. Capitolului Sistemul de management, secţiunea III. A.7 – Auditul la furnizori; şi capitolul Procesul de auditare, secţiunea III A.2 – controlul înregistrărilor).
Beneficii şi costuri referitoare la adoptarea standardului SA 8000
Beneficii:
Pentru o societate comerciantă sau producătoare, beneficiile derivate din adoptarea standardului SA 8000 sunt semnificative. Îmbunătăţirea condiţiilor de muncă pot aduce avantaje însemnate, incluzând îmbunătăţirea sistemul de motivare a personalului şi relaţiile comerciale cu parteneri de încredere.
Toate acestea pot conduce către o reputaţie mai bună, la creşterea vânzărilor şi la un nivel mai mare de încredere din partea investitorilor cât şi la o calitate mai bună a produselor. O monitorizare atentă a furnizorilor contribuie de asemenea la un management mai bun, la controlul producţiei şi la calitatea produselor.
Şi pentru furnizori există avantaje semnificative: imbunătăţind condiţiile de muncă, furnizorilor certificaţi le creşte competitivitatea şi au posibilitatea de a semna contracte pe durată mai lungă cu organizaţiile, clienţii lor. Îmbunătăţirea condiţiilor de muncă şi a comunicării între lucrători şi conducerea organizaţiei adesea conduce la scăderea ratei absenteismului, a fluctuaţiei de personal (ceea ce solicită în mod costisitor instruirea noilor angajaţi), creşterea implicării angajaţilor, creşterea productivităţii, reducerea numărului de zilele pierdute din pricina îmbolnăvirilor şi poate îmbunătăţi relaţiile cu sindicatele şi cu alte părţi interesate. Printre aceste beneficii se regăsesc şi costurile mici legate de remedierea produselor în urma reclamaţiilor şi de revendicarea salariilor de către angajaţi, oportunitatea de diversificare a ofertei bazată pe condiţiile bune de muncă.
Pentru lucrători, beneficiile oferite de SA 8000 au ca scop fie îmbunătăţirea condiţiilor zilnice de muncă, fie perspective de angajare de lungă durata prin protejarea sănătaţii lor şi a stării de bine, a libertăţii lor şi a oportunităţilor lor de avansare la locul de muncă. Respectarea drepturilor angajaţilor – în special a dreptului de exprimare la locul de muncă prin intermediul libertăţii de asociere şi a dreptului de negociere colectivă – poate îmbunătăţi dialogul social ceea ce duce la o afacere mai competitivă şi mai stabilă.
Costuri
Sunt patru tipuri de principale de costuri asociate standardului SA 8000. Primele trei sunt generate de certificarea intreprinderii sau organizaţiei, însă pot fi împărţite cu alte părţi precum consumatorii care preferă producătorii certificaţi SA 8000 sau întreprinderea care îşi alege partenerii comerciali în baza certificării SA 8000:
a. Primul, de obicei cel mai relevant, este costul asociat implementării acţiunilor corective şi preventive pentru a îndeplini cerinţele; după această etapă organizaţia solicită auditul de conformare a propriului sistem la standard;
b. Al doilea este costul de pregătire al auditului;
c. Al treilea este costul auditului independent care include costul auditului efectuat de un organismul de certificare;
d. În cazul neconformităţilor, cel de-al patrulea cost este acela asociat implementării acţiunilor corective pentru rezolvarea problemelor identificate de auditor. De exemplu, organizaţia poate avea nevoie să instaleze sau să repare echipamente de protecţie pentru sănătate şi securitate, poate să aibă nevoie de o creştere a salariilor sau includerea copiilor muncitori într-un program de reabilitare.
Dupta Pavel Ernest
Auditor Sef – C.I.S.E. Italia; AMG-CERT; ISOROMCERTification
iso@iso.com.ro
Citiți principiile noastre de moderare aici!