Putin peste 100 de agentii imobiliare activeaza pe piata din Timisoara

De Marcel Hoster
4Comentarii
Putin peste 100 de agentii imobiliare activeaza pe piata din Timisoara
Deşi pare să deţină cea mai importantă piaţă imobiliară din afara zonei Bucureştiului, Timişoara nu se poate lăuda cu un număr prea mare de societăţi care se ocupă cu intermedierea în acest domeniu. În ultimul an au avut loc creşteri ale numărului de agenţii imobiliare active pe piaţă, Timişoara nu excelează la acest capitol, în plus rămâne şi problema calităţii profesionale a celor din piaţă.

Timişoara este depăşită de Cluj şi Constanţa, pe lângă zona Bucureştiului, atunci când vine vorba despre numărul de agenţii imobiliare aflate la dispoziţia clienţilor. Pe primul loc se află, la mare distanţă, Bucureştiul, cu 1.030 de firme, urmează Clujul, cu 323 de agenţii, respectiv Constanţa, cu 192 de agenţii.

Timişoara e doar pe patru, cu 122 de firme de specialitate, potrivit datelor centralizate de Clubul Profesioniștilor în Imobiliare (CPI). Comunitatea brokerilor și profesioniștilor imobiliari arată că numărul agențiilor imobiliare active în România (s-au luat în calcul firmele cu cel puțin 10 oferte valabile în piață, promovate pe orice canal existent, în cursul unei luni) s-a majorat cu 28% în decursul ultimelor 12 luni, din iunie 2016 până în iunie 2017. Astfel, în orașele din România activează în prezent 3.508 agenții imobiliare. Piața din Constanța a crescut cel mai mult (ca pondere), aici, numărul firmelor de profil este cu 70% mai mare decât în urmă cu un an; pe locul al doilea în clasament se situează Brașovul, cu un avans de 37%, urmat de Cluj-Napoca (+30%), Iași (+26%), București (+12%) și Timișoara (+10%).

Chiar dacă numeric nu stă chiar atât de rău, rămâne problema calităţi agenţilor şi a agenţiilor funcţionale. Mulţi dintre cei de pe piaţă au lacune atunci când vine vorba despre profesionism.

„Am constatat apariția multor jucători noi în piață, mulți agenți și agenții noi, care încearcă să își facă loc în această efervescență. Rămâne însă acută problema profesionalizării pieței, a breslei de agenți imobiliari – aceasta fiind printre ultimele profesii liberale fără o asociație (oficială) care să coaguleze practicanții și care să contribuie la o normare a practicilor de lucru, precum și la educarea profesioniștilor afiliați. Acesta este de altfel motivul pentru care noi am investit semnificativ în ultimii ani, dezvoltând un program de formare pe trei nivele care a totalizat peste 200 de ore de training specializat”, a declarat Răzvan Cuc, şef al uneia dintre cele mai importante agenţii de specialitate de pe piaţă.

Un semn al intensificării apetitului pentru imobiliare este, desigur, și evoluția prețurilor. Suma medie solicitată pentru apartamentele (noi și vechi) scoase la vânzare în toată România a consemnat un avans de 6,7% în prima jumătate din 2017, până la 1.120 de euro pe metru pătrat util (față de 1.050 de euro pe metru pătrat util la sfârșitul lui decembrie 2016). Cea mai mare creștere, de 10%, a avut loc în Cluj-Napoca, la mică distanță situându-se Iașiul, cu un avans de 9,6%. Următoarele poziții în topul marilor orașe ale țării sunt ocupate de Timișoara (+8,2%), Constanța (+7,3%), Brașov (+6,2%) și București (+5,4%).

„Vedem o creștere accelerată în ceea ce privește segmentul nou. Din datele monitorizate de noi, aproape jumătate dintre cumpărători urmăresc să achiziționeze un apartament nou în mod explicit. În București și marile orașe asistăm la dezvoltarea unei generații noi de proiecte imobiliare, de multe ori multifuncționale. Este vorba de dezvoltatori cu viziune, pe care o transpun într-un concept viabil pe piață. Oferta răspunde așadar pe măsura cererii, iar valoarea adăugată justifică niște prețuri cu 5-10% mai mari decât cele practicate în urmă cu un an. Totuși, dacă e să comparăm această perioadă cu cea de dinaintea crizei, prețurile sunt considerabil mai jos, ceea ce ne indică o creștere sustenabilă, acoperită de cerere solvabilă”, apreciază Andreea Comșa, de asemenea membră a Clubului Profesioniştilor în Imobiliare.

Şi clienţii sunt mai interesaţi de piaţa de specialitate. Numărul contactelor per anunț a crescut cu 68% în primele cinci luni ale acestui an față de perioada similară din 2016; în același răstimp. O dovadă a intensificării interesului pentru achiziții imobiliare este și reducerea duratei de încheiere a unei tranzacții: în perioada ianuarie-mai 2017, un apartament cu două camere s-a vândut, în medie, în două luni și jumătate – față de o perioadă de trei luni în același interval al anului precedent, arată datele unuia dintre principalele portaluri imobiliare de pe piaţă.



4Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !

versiunea HTML a comentariilor