Proteina din carne si garnitura potrivita?

De Lavinia Bratu Ceuță
Reactualizat la:
Proteina din carne si garnitura potrivita?
© Foto: arhiva personala Lavinia Bratu Ceuta
Cea mai frecventă întrebare, atunci când vorbim despre combinații alimentare: ”Cu ce este corect a combina la masă CARNEA?” Răspunsul meu este direct și simplu, printr-o altă întrebare: ”Cum, încă mai consumi carne?” Glumesc, evident! Revenind…

Alimentele bogate în proteine – cum este carnea – NU se combină niciodată cu legumele care conțin amidon si cerealele! Adică, nu se combină cu:
– cartofi;
– leguminoase – mazăre, fasole, năut, linte, soia;
– orez, de orice fel;
– cereale sau pseudocereale: quinoa, amarath, hrișcă, porumb, secară, orz, ovăz, grâu;
– pâine, fie ea și integrală;
– nici asocierea proteine – grăsime nu este compatibilă, niciodată nu se combină proteine cu uleiuri, mai exact carne prajită (mai ales cea roșie!). Se spune de peste 8 ani că acest produs este carcinogen… În schimb, proteina de origine vegetală cu lipidele nu este devastatoare ca și cea de origine animală, asta pe când veți fi interesați a consuma mai multe proteine vegetale…

O masă ce conține carne poate fi combinată doar cu câteva alimente, spre buna asimilare și digestie. Iată-le:

frunze verzi, ca și salată – salată verde, kale, rucola – sau puțin opărite, cum ar fi frunzele de spanac. Acizii din carne pot fi ușor neutralizați de frunze și legume;
rădăcinoase – morcovi, sfeclă, țelină – sub formă de salate sau fierte/coapte la grătar;
legume fără amidon, sub formă de salate sau făcute pe grătar: roșii, castraveți, ceapă, ardei;
– asocierea carne – apă minerală este compatibilă, deoarece digestia proteinelor se efectuează și prin hidroliză. Condiția este ca apa să fie consumată în cantități mici, ca să nu dilueze prea mult sucurile digestive și să întârzie digestia.

Cu ce merge excelent carnea și, aparte de cele scrise mai sus, ar merge să o ”combinăm”, întotdeauna? Cu o salată mare de crudități formată din frunze verzi și legume! Asta-i tot! Dacă avem o bucată de carne (și, ar fi bine să evitați carnea roșie, mai ales cea din animalele crescute industrial!), să o servim cu o porție de 3 ori mai mare din legume și verdețuri crude. Și, când decideți să renunțați la carne, să-mi scrieți… Am să vin în întâmpinarea dorinței voastre cu tot ce studiez despre ”mâncare” de peste 10 ani!

Pentru digestia legumelor și cerealelor este nevoie de enzime care acționează într-un mediu alcalin și se numesc amilaze. Proteazele sunt enzimele specifice digestiei proteinelor. O secreție din ambele tipuri de enzime va face imposibilă digestia completă, în ambele categorii de alimente. Rezultatul? O digestie mult mai lungă și cu stază dublă ca și timp, la nivelul stomacului – iar stomacul nu este un organ care trebuie să stea plin!!! Ce este cel mai rău – rezultă o digestie nefinalizată. Intestinul va primi un material nedigerat optim care va aduce un tranzit defectuos și poate da reziduri reținute de pliurile intestinale. De ce toate acestea, când ”le putem avea pe toate”, doar un pic să fim cumpătați!

Multă sănătate și mereu alegeri bune, spre buna stare și bucurie!

Foto ext: pixabay.com