Partidele politice din Romania se afla in cea mai dificila situatie financiara a ultimilor ani

De T. Ex.
4Comentarii
Partidele politice din Romania se afla in cea mai dificila situatie financiara a ultimilor ani
© TION - Partidele politice din Romania se afla in cea mai dificila situatie financiara a ultimilor ani
În urma campaniei pentru alegerile prezidențiale, partidele politice din România se află aproape de colaps financiar. Formațiunile au acumulat datorii enorme, după ce au cheltuit în campanie mai mult decât veniturile pe care le-ar fi putut obţine, se arată într-o analiză Mediafax.

Potrivit analizei realizate de Mediafax, datoriile acumulate de partide de-a lungul anilor scot, însă, la iveală sistemul legislativ precar în materia finanţării partidelor politice. Acesta permite cheltuieli în campaniile electorale cu mult mai mari decât veniturile realizate în mod tradiţional de formaţiunile politice, dar fără un control riguros din partea autorităţilor. Scrutinul prezidenţial a fost dovada mobilizării ”pe datorie” a instrumentelor de partid, în scopul câştigării celei mai râvnite funcţii în statul român: poziţia de preşedinte.

Astfel, alegerile au adus toate partidele şi candidaţii independenţi în situaţia de a cheltui aproximativ 7,2 milioane de euro, adică 32.230.686 de lei, conform cifrelor raportate în mod oficial.

Primii șase candidați au încheiat campania prezidențială cu datorii de aproape 4 milioane de euro (17,7 milioane de lei), în fruntea acestora fiind alianța PSD-UNPR-PC. Mai mult, PSD a cheltuit de trei ori mai mult decât veniturile pe care le-au realizat înainte şi în timpul campaniei.

Alianţa PSD-UNPR-PC a intrat în alegeri cu 6.457.861 de lei venituri, conform bilanţului contabil realizat după alegeri, însă a avut cheltuieli de 20.136.729 de lei. Această cifră reprezintă mai mult de jumătate din totalul cheltuielilor realizate de toate partidele şi candidaţii la prezidenţiale. Social-democraţii au beneficiat de donaţii în timpul campaniei în cuantum de 3.729.969 de lei, iar alţii 2.727.892 au reprezentat venituri din transfer de la partid realizate înaintea campaniei.

Cele mai mari cheltuieli realizate pentru Victor Ponta, candidatul susţinut de PSD-UNPR-PC, au fost cu ”tipăriturile şi materialele promoţionale” (10.002.943 de lei), cu publicitatea stradală (6.566.454 de lei), urmate de cheltuielile cu publicitatea în presă, radio şi TV (2.396.203 de lei) şi cheltuielile cu servicii (483.488 de lei).

La finalul alegerilor prezidenţiale PSD-UNPR-PC mai avea de achitat facturi de 13.835.961 de lei.

De asemenea, Alianţa Creştin Liberală, dintre PNL şi PDL, a cheltuit 7.291.221 de lei, faţă de cei 5.029.548 de lei venituri realizate înaintea şi în timpul campaniei. 1.374.309 de lei au fost venituri transferate de la cele două partide, în timp ce 3.655.239 de lei au fost donaţii din timpul campaniei electorale. La aproape toate categoriile de cheltuieli, PNL-PDL au înregistrat cifre mai mici decât PSD-UNPR-PC, cu excepţia cheltuielilor cu servicii (801.903 de lei), care au fost duble faţă de social-democraţi.

Partidul Mişcarea Populară a cheltuit pentru campania Elenei Udrea de la prezidenţiale 1.828.028 de lei, în condiţiile în care veniturile PMP s-au ridicat la 1.275.510 de lei: 458.000 din transfer de la partid, iar 817.510 de lei donaţii obţinute în perioada campaniei.

UDMR a cheltuit la prezidenţiale 661.654 de lei, în condiţiile în care a înregistrat venituri de 612.031 de lei.

Potrivit analizei Mediafax, o situaţie aparte au avut-o la alegerile prezidenţiale candidaţii independenţi, în special Călin Popescu Tăriceanu şi Monica Macovei. Tăriceanu a înregistrat la finalul campaniei datorii neachitate de 492.106 de lei, iar la Macovei acestea au ajuns la 3.087 de lei. Călin Popescu Tăriceanu a înregistrat venituri de 861.259 de lei şi cheltuieli de campanie de 1.353.365 de lei, în timp ce Monica Macovei a avut venituri de 656.042 de lei şi cheltuieli de 642.674 de lei.

De asemenea, analiza Mediafax relevă și faptul că eficienţa electorală nu depinde în primul rând de sumele de bani investite în timpul campaniei electorale. Cu aproape de trei ori mai mulţi bani cheltuiţi în campania electorală de PSD-UNPR-PC, Victor Ponta a obţinut în cele din urmă cu peste un milion de voturi mai puţin decât contracandidatul său, Klaus Iohannis.

Numărul de voturi obţinut în turul doi raportat la cheltuielile de campanie electorală arată faptul că un singur vot pentru Victor Ponta i-a ”costat” pe social-democraţi 3,8 lei, calculat conform cifrelor oficiale. La polul opus, un vot pentru Klaus Iohannis a ”costat” Alianţa Creştin Liberală 1,15 lei, raportând cheltuielile de campanie la numărul de voturi din turul doi.



4Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !

versiunea HTML a comentariilor