O noua atractie turistica la 200 de kilometri de Timisoara, pe Clisura Dunarii

De Marcel Hoster
Reactualizat la:
6Comentarii
O noua atractie turistica la 200 de kilometri de Timisoara, pe Clisura Dunarii
© Foto: Tion
Timişorenii care aleg să facă o croazieră pe Dunăre, la Cazane, au acum o nouă atracţie pe care o pot descoperi în drumul făcut cu vaporaşele tocmite la localnicii de pe Clisură. O placă de şase sute de kilograme, dedicată celui care a realizat primele demersuri pentru o mai bună navigaţie în zonă, a fost amplasată pe peretele muntelui pe unde Dunărea îşi croieşte drum spre hidrocentrala Porţile de Fier 1.

Contele Szechenyi Istvan este cel care a realizat prima linie de navigaţie comercială prin Cazanele Dunării. El este cunoscut mai ales pentru faptul că a demarat primele lucrări pentru a asigura o mai bună navigaţie prin zonă, în anii 1830. În acele vremuri, nivelul apelor era mult mai mic, nu exista hidrocentrala Porţile de Fier şi lacul de acumulare, cel care a dus la creşterea semnificativă, ulterior, a nivelului Dunării pe Clisură.

Totuşi, se apreciază că demersurile gândite de contele maghiar atunci au fost cele care au dus până la urmă la realizarea proiectului hidrotehnic româno-iugoslav.

Sâmbătă după-amiază, la Cazane, acolo unde a fost amplasată pentru prima dată o asemenea placă, a fost organizată o slujbă religioasă de „inaugurare” a unei noi plăci comemorative dedicată Contelui Szechenyi. Evenimentul a fost una dintre primele ocazii în care noul episcop catolic al Timişoarei, József Csaba Pál, a oficiat din noua funcţie.

Placa a fost realizată la iniţiativa Asociaţiei Pro Navigaţia Maghiară şi a Asociaţiei Inginerilor de la Budapesta şi are şase sute de kilograme. Pe ea scrie în trrei limbi: maghiară, română și engleză. Montarea plăcii a fost o operaţiune extrem de dificilă, având în vedere greutatea acesteia.

Szechenyi Istvan a vizitat Cazanele Dunării în 1830 şi a iniţiat construirea unei linii de navigaţie şi a unei staţii de remorcare de coastă. Ideea sa a atras atunci atenţia asupra importanţei navigaţiei pe Dunăre şi a dus la accelerarea procesului de modernizare a albiei fluviului. Lucrările, întrerupte atunci, au fost reluate în 1890. Probabil cea mai importantă lucrare care a fost inspirată din ideile lui Szechenyi a fost construirea hidrocentralei Porţile de Fier. Aceasta a dus la modificarea totală a navigaţiei în zona Cazanelor, a siguranţei acesteia, odată cu creşterea nivelului fluviului.

Noua placă comemorativă este cea de-a treia, prima a rămas sub apă odată cu realizarea lacului de acumulare pentru hidrocentrala Porţile de Fier, în timp ce a doua a dispărut, pur şi simplu, în urmă cu câţiva ani.

Noua placă va fi cu siguranţă o atracţie turistică. Este amplasată în aceeaşi zonă unde se află, pe traseul minicroazierelor de la Cazane, şi capul lui Decebal sculptat în stâncă, mănăstirea Mraconia sau Tabula Traiana, pe partea sârbă a Clisurii.



6Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !

versiunea HTML a comentariilor