Lansare de carte ”Roland Barthes. Mitologii romanesti” de Alexandru Matei, la Timisoara

De A. M. A.
Lansare de carte ”Roland Barthes. Mitologii romanesti” de Alexandru Matei, la Timisoara
© Foto: Institutul Francez Timișoara
În cadrul lunii francofoniei, la Institutul Francez din Timișoara va avea loc lansarea unei cărți interesante și surprinzătoare, „Roland Barthes. Mitologii românești” de Alexandru Matei.

Publicul timișorean este invitat să descopere cum autorul reușește să traseze în eseul său puncte de legătură între două spații culturale, prin prisma receptării lui Roland Barthes în cultura română, în perioada comunistă. Lansarea va avea loc joi, 1 martie, de la ora 18.30. Invitați să prezinte vor fi criticii literari Adriana Babeți și Basil Popovici, iar moderator va fi jurnalistul și scriitorul Robert Șerban.

Cartea s-a bucurat de o recenzie pozitivă din partea celei mai importante specialiste contemporane a operei barthesiene, Tiphaine Samoyault, „cartea lui Alexandru Matei relatează un episod pasionant al relațiilor dintre Franța și România și oferă, în același timp, un eseu remarcabil despre Roland Barthes.”

”Într-o țară mereu amenințată de canicule, inundații și cutremure, nu e de mirare că nici măcar elegant „fântână barthesiană“ nu funcționează cum trebuie: ea nu doar că refulează, dar din scurgerile ei indecente Alexandru Matei conturează una dintre cele mai convingătoare hidrografii ale vieții intelectuale românești din a doua jumătate a secolului trecut”; apreciază Andrei Terian.

Introducerea cărții vine cu răspunsuri la întrebarea ”De ce interesul în acest subiect?”:

„DE CE ROLAND BARTHES?

Pentru că primul lui text este despre Nietzsche și tragedia greacă, deși era un tip de stânga.
Pentru că era minoritar din toate punctele de vedere – deși occidental.
Pentru că a oscilat între detergent și filosofie zen, fără să se hotărască niciodată.
Pentru că, dacă-l citim în oglinda scrierilor intelectualilor români, găsim explicații.
Pentru că, deşi a făcut psihanaliză cu Lacan și a ajuns repede la concluzia că era un șarlatan, a continuat să citeze din Lacan.
Pentru că a reinventat structuralismul și a înnobilat utopia, după care le-a părăsit.
Pentru că a putut să-şi scrie majoritatea stărilor, fără să se lase afectat de ele într-atât încât să renunţe.
Pentru că e hiperreflexiv în umori. (….) (OC IV, 737)”



0Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase

Citiți principiile noastre de moderare aici !