Party-ul inspirat de „The Great Gatsby”, organizat în Sala Barocă a Muzeului de Artă din Timișoara a generat un adevărat scandal. Vorbim despre o petrecere aniversară, care a avut loc în celebra sală din instituție, la sfârșitul săptămânii trecute. Mai multe filmulețe din cadrul petrecerii, cât și din afara acesteia au ajuns pe internet și au stârnit nemulțumiri în rândul unor timișoreni. În clipuri se putea vedea că muzica era dată foarte tare și că se auzea din stradă, iar în interior s-au fumat țigări electronice.
Evenimentul a fost comentat atât de cetățeni, cât și de critici de artă, artiști și alții. Printre cei care au decis să ofere un punct de vedere se numără și Marcel Tolcea, fostul director al Muzeului de Artă din Timișoara. Acesta a postat pe blogul său un text cu titlul „Marele Gatsby de la Muzeul de Artă”.
„Din start, aș vrea să spun, mai întâi, că nu este nimic ilegal în așa ceva și, în al doilea rând, că sărbătoritul nu are nicio vină în povestea asta. A venit lume bună, nici vorbă de ceva care să se asemene cu vreo reuniune de prost-gust. Faină ideea de a face un party tematic după Marele Gatsby (filmul). Înțeleg că, din decembrie anul trecut, CJT permite închirierea Sălii Baroce și persoanelor private.
Ei bine, de aici încep nuanțele. A organiza evenimente pentru persoanele fizice în Sala Barocă nu înseamnă transformarea Sălii Baroce în discotecă sau club sau, doamne ferește, în club de fițe. Pentru asta există locuri mult mai potrivite, cum ar fi Venue sau Fratelli, de pildă. Unde se poate dansa, se poate asculta muzică la maximum sau la minimum, după educație, după buget. A găzdui însă un asemenea eveniment la Palatul Baroc pur și simplu nu se face”, a scris Tolcea.
Acesta și-a continuat postarea vorbind despre faptul că o astfel de petrecere denotă și o lipsă de respect față de artistul ale cărui lucrări ar fi fost expuse în sală, în momentul evenimentului.
„Într-un alt mediu, într-o altă clădire nimeni nu ar avea ce să spună, dar toate aceste lucruri se petreceau într-o sală în care se află expuse tablouri, adică era un spațiu EXPOZIȚIONAL. E o lipsă de respect elementar – îmi iau din nou îngăduința să observ – și față de o clădire de patrimoniu, și față de ideea de expoziție, și față de artist. La petrecere apar, în film, năluciri cu picturile lui Fikl (n.r. – Gheorghe Fikl). Întreb: dacă ar fi fost Ștefan Câlția pe pereți, ar mai fi fost permisă o asemenea petrecere? Dacă nu, înseamnă că Fikl nu există ca artist. Iar dacă nu există ca artist, ci e un tapet fără valoare, de ce a mai fost invitat?”, a mai transmis fostul manager de la MArT.
Tolcea a continua prin a spune că și-n mandatul său s-au organizat serate în cadrul muzeului, dar nu party-uri.
„Și eu, în mandatul meu, am aprobat serate ale unor instituții, dar niciodată nu am organizat partyuri, aniversări, chefulețe pentru persoane fizice. În mod expres, nimic nu îmi interzicea asta, desigur dacă evenimentul ar fi fost făcut cu discreție, fără mâncare adusă în Sala Barocă, fără atmosferă de crâșmă. Nu am făcut-o dintr-un motiv extrem de simplu: aș fi creat un precedent și cine nu ar fi vrut să își sărbătorească ziua de naștere într-un asemenea loc?! De la Cârpaci, la toți cei care își permit să își aniverseze în Palatul Baroc și prima sosire a Zânei Măseluță. De la party-uri gen Gatsby, doamne ferește, s-ar putea lesne ajunge la party-uri gen „Frații Jderi”, „Ciocoii vechi și noi” sau cine știe ce romane mai ușurele sau, măcar ecranizate, să știe și invitații câteva fărâmituri de cum devine povestea. Așadar, Domnule Neumann, după ce ați transformat Muzeul de Artă în școala Dv. doctorală, după ce ați transformat Muzeul de Artă în muzeu de istorie conceptuală, vă rog, evitați să transformați Muzeul de Artă și în club de fițe. P.S. Schimbați odată prostia aia cu «Sala Baroc» de pe pagina muzeului. E ca și cum ai spune «Sala frumos»”, a încheiat Tolcea.
Puteți citi aici punctul de vedere transmis de conducerea Muzeului de Artă din Timișoara referitor la petrecerea de la sfârșitul săptămânii.
Citiți principiile noastre de moderare aici!