Din lagarul de la Görlitz, in Timisoara Muzicala: cvartet pentru sfarsitul timpului

De S.P.D.
Din lagarul de la Görlitz, in Timisoara Muzicala: cvartet pentru sfarsitul timpului
Dacă sfârșitul timpului și-ar avea sunetul lui, atunci acela ar fi, probabil și mirabil, cel auzit în sala Capitol marți seara, când violoncelista Alexandra Guțu și ansamblul Atem au interpretat, într-unul dintre cele mai rafinate evenimente ale Festivalului Timișoara Muzicală, o capodoperă a muzicii camerale din secolul XX: Cvartet pentru sfârșitul timpului (Quatuor pour la fin du temps), pe care Olivier Messiaen l-a compus pe când era prizonier de război într-un lagăr din Görlitz.

E aproape incredibilă povestea acestei superbe bucăți muzicale și, dacă ea nu ar exista, dacă autorul ei însuși, care a trăit până în 1992, nu ar relata-o în filmul prezentat chiar înainte recitalului din Timișoara Muzicală, ai putea s-o crezi decupată dintr-un scenariu hollywoodian. Olivier Messiaen era prizonier în lagărul VIII Adin Görlitz, din Polonia, în anul 1941, când a compus monumentala lucrare camerală în opt părţi, fiind inspirat de un vers din Apocalipsa Sfântului Ioan Teologul, Capitolul X (“că timp nu va mai fi”). Un german i-a adus foile pe care compozitorul a putut scrie notele cvartetului compus în minte. I-a mai adus, rememorează Messiaen, câteva bucăți de pâine, să învingă foamea. Cvartetul pentru sfârșitul timpului a avut prima audiție absolută într-un hangar înghețat din lagăr, în fața a mii de oameni, deținuți și gardieni împreună, cântat fiind pe niște biete instrumente chinuite, o pianină cu clapele înțepenite, un violoncel cu doar trei corzi, un clarinet ciuntit. Soliști au fost atunci violonistul Jean Boulaire, clarinetistul Henri Akoka, violoncelistul Etienne Pàsquier şi, la pianină, Olivier Messiaen însuși.

De atunci până astăzi o audiență mai impresionantă nu a avut, pesemne, această lucrare. Însă, chiar rarefiată, audiența timișoreană a serii de marți a avut parte de o adevărată ”volbură de curcubeie” sonore, ca să invocăm unuia dintre secvențele opusului. Expresivitatea și profunzimea interpretării violoncelistei Alexandra Guțu și a colegilor ei din ansamblul cameral Atem, cu toții muzicieni redutabili, au fost copleșitoare. Impresia de ubicuitate a armoniilor, indusă și de repoziționarea instrumentelor în scenă, senzația că timpul pur și simplu se topește în tensiunea sunetelor, alternanța registrelor, cu o predominanță a celui grav, dialogul fluid al instrumentelor, lentoarea apocaliptică a solo-ului violoncelului în a cincea parte, disperarea prizonierului și exaltarea catolică, toate au decupat, în chiar zidul iadului, o poartă a raiului. Dincolo de ea, într-o ”liturgie de cristal”, păsări nepământene al căror tril aproape obsesiv va reveni mereu și mereu în creația lui Messiaen, altminter și un pasionat ornitolog. Cvartetul pentru sfârșitul timpului are, așadar, opt părți. Câte o una pentru fiecare zi a Creației și încă una, dedicată contemplării interioare a perfecțiunii. Care pentru o seară a fost posibilă, inefabilă, în Timișoara Muzicală.

Cea de-a XXXIX-a ediție a Festivalului Timișoara Muzicală continuă luni, 5 mai 2014, la ora 19, cu show-ul ”Bach in ShowBiz”, susținut de percuționistul Zoli Toth. Biletele pentru acest eveniment se găsesc la Agenția Filarmonicii și costă între 10 și 30 de lei.



0Comentarii

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

inca 1000 caractere ramase