Pe lângă lucrări de infrastructură rutieră și de introducere a apei, la Lenauheim fondurile din bugetul local au ajuns și la dispensare, școli și grădinițe. De asemenea, comuna are acum un club sportiv de utilitate publică – CSC BANATUL Lenauheim. Primarul a declarat pentru Tion ce mai urmează să facă pentru comunitate.
Care sunt principalele realizări din mandatele dumneavoastră de până acum?
Sunt la mandatul cu numărul cinci și pot spune că la începutul primului nu aveam în comună decât 20% rețea cu apă, foarte puțin asfalt, spre deloc, trotuare sporadic. Avem acum apă în toate localitățile, pe toate străzile. La capitolul asfalt avem acum toate străzile rezolvate, doar pe margini avem piatră. Am renovat două cămine, urmează și cel de la Bulgăruș, am construit o grădiniță nouă la Bulgăruș, acolo unde școala a fost reabilitată total în primul mandat.
Am reabilitat total Grădinița de la Grabaț, Dispensarul uman de la Lenauheim, am mutat dispensarul de la Bulgăruș în centru, el fiind către gară, am adus un medic nou și competent care are grija comunității. Am construit capele în fiecare cimitir, astfel încât înmormântările să se desfășoare cât se poate de civilizat.
În fiecare localitate am renovat remizele de pompieri, avem trei mașini, dotate aproape complet, avem 21 de pompieri voluntari, le-am cumpărat recent echipament. Am creat spații de joacă pentru copii în fiecare localitate, spații de agrement, câte două terenuri sintetice în fiecare localitate, pentru copii sau adulți.
Iluminatul public a fost modernizat în totalitate, am pus lămpi cu LED, cu sistem de telegestiune, totul pe fonduri europene.
Pentru că suntem între două drumuri naționale, de mai mulți ani asigurăm cu autobuzul propriu transportul elevilor la liceu, în Jimbolia și Lovrin.

Ce proiecte aveți în derulare pentru comunitatea locală?
Sunt câteva foarte importante, cum ar fi reabilitarea totală a Școlii de la Grabaț, un proiect care este aproape finalizat. În lucru este și faza întâi a proiectului de canalizare, aici avem țeava întinsă peste tot, branșamentele executate, refulările sunt îngropate, nu mai este mult de lucru. Trebuie făcute stațiile de epurare, amplasate pompele de nivel, generatoarele aferente și executate câteva subtraversări. Trag speranța ca până la finalul anului să avem totul funcțional.
De asemenea, am avut și faza de extindere a rețelei de canalizare, care este executată, recepționată. La faza întâi am avut probleme cu firma, a dat faliment, a trebuit evaluat restul de executat, altă licitație, alte termene, timp pierdut. Avem acum constructor care sper să ducă la bun sfârșit această lucrare de canalizare, care este foarte păguboasă pentru un primar: se îngroapă, nu se vede, și produce vara praf și iarna noroi în timpul lucrării.
Un alt proiect este Parcul fotovoltaic, tocmai s-a închis licitația, urmează să analizăm ofertele. Vom produce aproape 0,4MW, curent care va conduce la scăderea costurilor cu electricitatea. Acest proiect se poate realiza destul de repede, putând fi funcțional în șase până la opt luni.
Vom demara cât de curând lucrul la trei kilometri de piste de biciclete, câte un kilometru în fiecare sat, proiect finanțat prin PNRR, program prin care derulăm și proiectul de reabilitare a sediului primăriei. Recent am eliberat clădirea primăriei, ne-am mutat la cămin, pentru a putea preda imobilul către constructor. Sper că până în toamnă să o și termine, așa cum a promis.
Un proiect care pot să spun că este tot în derulare se face prin Compania Națională de Investiții și este vorba de reabilitarea drumului Bulgăruș – Uihei, 2,1 kilometri și a două străzi, una în Lenauheim alta în Grabaț, un proiect de peste 1 milion de euro.
Am predat deja amplasamentul către CNI, ei au început licitația, sunt în faza de evaluare, solicită clarificări de la firme, înțeleg că sunt trei care doresc să lucreze. Imediat ce va fi desemnat câștigătorul se va face organizarea de șantier și va începe asfaltarea acestui drum, care înseamnă o mare economie de kilometri pentru locuitorii Bulgărușului care merg la Timișoara.

Care este cea mai mare provocare cu care vă confruntați ca primar și cum intenționați să o depășiți?
Fiind amplasați geografic între două drumuri naționale, cea mai mare problemă este asigurarea unor locuri de muncă în comună. Oamenii lucrează acum la Sânicolau Mare sau la Jimbolia. Pentru această problemă lucrez de doi ani de zile la un proiect pilot în România împreună cu un investitor privat român. Dorim să realizăm la Grabaț aproximativ 25 de hectare de sere verzi. Este o investiție mare, de 50 de milioane de euro în decurs de cinci ani și care va genera în jur de 400 de locuri de muncă.
Ce evenimente cultural-sportive importante au loc anul acesta la Lenauheim și cum le susțineți?
Principalul eveniment sportiv la nivelul comunei îl consider ca fiind înființarea clubului sportiv de utilitate publică, în subordinea consiliului local, CSC BANATUL Lenauheim. Este un club multidisciplinar, va avea buget propriu și se va ocupa, în primă instanță de fotbal de copii și fete. Probabil că în următoarea ședință de consiliu vom vota bugetul și angajarea unui antrenor.
La capitolul cultură, în acest an fondurile sunt foarte puține. Poate vom avea sprijin de la Consiliul Județean prin programul TimCultura și dacă reușim să strângem ceva sponsorizări, atunci poate reușim câte un eveniment în fiecare localitate. Avem foarte puțini bani în acest an, vedem că toată lumea vorbește de recesiune, încă nu știm exact pe ce sume ne bazăm la acest capitol.

Aveți planuri pentru îmbunătățirea infrastructurii rutiere?
Am planuri și le-am pus în practică prin proiectul de modernizare a drumului comunal Bulgăruș – Uihei, 2,1 kilometri și a două străzi, una din Grabaț și alta în Lenauheim, proiect care este în procedură de evaluare a licitației la CNI.
Pentru celelalte străzi neasfaltate suntem în căutare de linii de finanțare, atât prin fonduri europene și prin fonduri naționale. Nu mai este mult, cam 8-10 kilometri și ne-am închide cu problema asfaltului. Problema cea mare este reprezentată de trotuare, avem aici o nevoie de aproximativ 50 de kilometri de trotuare la nivelul comunei, iar bani europeni pentru așa ceva nu prea am văzut.
Noi am realizat anual între 3.000 și 3.500 de metri pătrați de trotuare, în funcție de buget. Nu știm anul acesta ce vom putea face deoarece bugetul este mai mic cu trei milioane de lei.

Probleme cu deșeurile și colectarea acestora există?
Da, există de ani de zile și nu îmi dau seama de ce autoritățile competente, respectiv ADI Deșeuri Timiș, nu le rezolvă. Cred că sunt 7-8 ani de când în Zona 2 de colectare mergem pe „situație de urgență”, pentru că ADI Deșeuri Timiș nu este capabilă să desemneze un operator. De ce ne afectează? Cade în sarcina noastră, a primăriilor, să rezolvăm problema de „urgență”, care trenează de opt ani.
Așa că am închiriat mașini de gunoi cu servanți care să ridice gunoiul. Problema este costul enorm de mare și în continuă creștere pe care trebuie să îl acoperim noi ca primărie pentru gunoi. Practic, este 1 leu pe kilogramul de gunoi, atât vine colectarea și depozitarea pe care tot noi o plătim. Ideea este că nu recuperăm banii cheltuiți pe gunoi de la cetățeni și trebuie să completăm de la bugetul local, iar Curtea de Conturi vine și ne spune că este subvenție și nu avem voie.
În mod normal, ADI Deșeuri Timiș trebuie să desemneze un operator privat care să încheie contract de colectare cu fiecare gospodărie și primăria să iasă din această schemă. Dar de ce nu face ADI Deșeuri Timiș asta de opt ani de zile? Nu vreau să îmi fac păcate acuzând intrerese meschine, dar până la urmă nu putem ajunge decât la această concluzie, că cineva are interes ca situația să rămână pe spatele primăriilor.

Cum comunicați cu cetățenii și cum luați în considerare opiniile lor?
Avem șapte consilieri locali, opt cu domnul viceprimar în coaliția majoritară, care aduc către mine, către primărie, problemele oamenilor. Nu am închis ochii niciodată nici la problemele semnalate de cei din opoziție, mereu le-am dat curs. Eu am ușa deschisă pentru toată lumea, oamenii știu că mă găsesc oricând la primărie, dacă nu sunt plecat cu alte probleme, dar cel puțin 2-3 zile pe săptămână le petrec și pe străzi printre oameni.
La nivelul de comunicare prin internet avem o platformă generoasă în acest sens, se poate solicita orice document online, suntem pe ghișeul.ro, avem un sistem de sesizări interactiv, cu hartă, unde se pot semnala problemele. Am avut în anii trecuți și un ziar tipărit, pentru cei care nu se descurcă cu internetul, dar în acest an, lipsa de bani a facut să oprim tipărirea lui.
Lucrurile importante le mai comunicăm și prin intermediul rețelelor sociale, avem și o comunitate creată pe WhatsApp, care sperăm să crească, are canal de știri, grup de discuții libere, anunțuri urgente.
De-a lungul anilor am mai realizat și câteva sondaje la nivelul comunei care ne-au confirmat că marile probleme ale cetățenilor nu țin de administrația locală. Poate cea mai mare problemă este transportul către Timișoara, mai exact lipsa lui.
Noi asigurăm curse către Jimbolia și Lovrin când ducem copiii la liceu, iar oamenii care vor pot călători cu acestea, dar legătura directă cu Timișoara nu există și aici e o mare durere. Odată cu asfaltarea drumului Bulgăruș – limită comuna Șandra, am gândit un grafic de transport între Grabaț, Lenauheim, Bulgăruș – Șandra în funcție de orarul cursei metropolitane. Deocamdată, din lipsă de bani am pus în așteptare acest proiect, dar ne gândim foarte serios să găsim banii necesari să îl realizăm.

Citiți principiile noastre de moderare aici!