Investiția totală pentru laborator, inclusiv renovarea și dotarea cu echipamente, se ridică la aproximativ 18.000 de euro, din finanțare privată și sprijin al autorităților locale. De laborator vor beneficia elevii de gimnaziu, care vor studia biologia și chimia aici, iar liceenii și cei de la Centrul Județean de Excelență Timiș au posibilitatea de a folosi spațiul în pregătirea pentru concursuri, olimpiade și chiar admiterea la universități.
„În locul laboratoarelor unidisciplinare punem accent pe multidisciplinaritate și pluridisciplinaritate. Practic, aici suntem într-un laborator care va fi folosit în comun de biologie și de chimie, considerând că, în fond și la urma urmei, științele viitorului vor fi bazate pe colaborarea dintre specialiștii din diferite domenii.
Pe de altă parte, o bună colaborare între noi, ca școală, autoritatea locală, care ne-a sprijinit în refacerea spațiului, dar și mediul nonguvernamental și firmele private, care ne sprijină în special în achiziționarea de echipamente, astfel încât copiii să aibă acces la cea mai nouă tehnologie”, a declarat Sorin Ionescu, directorul de la CNB, în cadrul evenimentului de inaugurare.
Profesoara de biologie Rodica Beicu a evidențiat cât de important este pentru elevi să beneficieze de un astfel de spațiu de învățare.
„Este o școală mare, cu multe nevoi, și ne bucurăm că, încă o dată, mai avem un spațiu în care putem să ne bucurăm de ceea ce e greu de predat într-o sală de clasă obișnuită. Mă refer la experimente, mă refer la microscopie; lumea microscopică în biologie e mai fascinantă decât lumea macroscopică, pe care o putem vedea peste tot. Și ne bucurăm că avem această opțiune.
Acest laborator aduce, în primul rând, un spațiu dedicat, în care accentul se pune pe învățarea prin descoperire și nu prin învățarea cu carioca la tablă. Și de asta este destul de mare satisfacția câștigată. E provocator, dar foarte mulțumitor.
Pot să vă spun ce mi-au declarat foștii noștri elevi, care sunt acum studenți la Medicină. Ei spun că sunt primiți cu uimire de profesorii de la facultate, pentru că știu să folosească inclusiv echipamente de laborator. Îi întreabă cum le-au învățat, și le spun că la liceu. Deci ei sunt cei care se duc la facultate cu abilitățile de laborator deja dezvoltate”, a spus aceasta.
Profesoara de chimie Florina Ianculescu a explicat cum laboratorul facilitează învățarea practică și interdisciplinară.
„Din păcate, laboratoarele de chimie nu sunt foarte numeroase în liceele din Timișoara, dar noi suntem printre liceele norocoase care mai au laboratoare și pe care le putem dota și utiliza așa cum ne dorim, pentru a contribui la pregătirea elevilor și mai departe.
La acest laborator apreciez interdisciplinaritatea. Foarte multe din dotările pe care le-am ales aici sunt interdisciplinare. Ele combină foarte mult biologia și chimia, uneori și fizica și, de cele mai multe ori, matematica. Și acest lucru ne-am dorit, să se vadă că disciplinele nu au granițe. Disciplinele se pot extinde și pot să aibă puncte comune și, dacă ești pasionat de biologie, poți să înveți cu ușurință și chimie, pentru că există o legătură între ele”, a transmis profesoara.
În cadrul evenimentului de inaugurare, elevii Colegiului Național Bănățean au prezentat mai multe experimente științifice, pe care au reușit să le pregătească de când beneficiază de laboratorul de biochimie.
Prima grupă de elevi a analizat apa de ploaie, verificând duritatea și alcalinitatea acesteia. Au folosit kit-uri speciale și au descoperit că apa de ploaie are o duritate carbonată scăzută și o alcalinitate de aproximativ 7,5, prin intermediul metodei colorimetrice. Următorul grup de elevi a testat aciditatea unor băuturi din comerț. Rezultatele au arătat diferențele de aciditate și efectele posibile asupra sănătății orale și digestive.
Un alt grup a arătat cum clorofila din frunze absoarbe lumina și o reemite o parte sub formă de lumină roșie. Fenomenul este folosit și ca metodă de studiu pentru a observa eficiența fotosintezei și starea de sănătate a plantelor. Au folosit frunze de spanac, arțar, mentă și ferigă, pe care le-au zdrobit și tratat cu alcool, iar apoi le-au expus la lumină verde pentru a observa fluorescența.
Ultimul experiment a fost prezentat de un elev olimpic la chimie, care a prezentat cum se separă culorile unui marker pe hârtie de filtru. Hârtia, pe care se află punctul făcut cu markerul, este introdusă într-o soluție din etanol și apă. Elevul a arătat cum compușii markerului se despart pe hârtie. Aceasta este o tehnică folosită și în industria farmaceutică pentru a analiza substanțele și a vedea dacă au rezultat compușii doriți în medicamente.
Trimite articolul
XFelicitări si la cat mai multr scoli dotate corespunzător!