Mesajul vine după o serie de situații grave raportate în școli din mai multe județe ale țării, unele soldate cu rețineri, arestări, anchete disciplinare sau investigații penale.
„Educația modernă, al cărei rol este de a forma competențe relevante, se co-creează în ecosisteme educaționale complexe, unde la bază avem triada elev-profesor-părinte: aceasta funcționează într-un cadru mai general, care include autoritățile (locale/naționale) și mediul socio-economic.
(…) Deși, în general, relațiile între acești actori sunt bune, observ în spațiul public prea des și comportamente disfuncționale între acești actori. Știu că presiunea socială (conflicte/polarizări/exprimări și manifestări publice inadecvate/atitudini extremiste) este mare, iar aceasta influențează și școala, dar noi trebuie să fim model pentru societate, și nu invers!
Ministerul a creat contextul legal pentru a preveni și pe cât posibil elimina orice formă de violență sau comportament disfuncțional în cadrul școlii – instrumente complementar-corective recente sunt «butonul roșu» și admiterea sesizărilor anonime – și vă încurajez să implementați acest cadru în fiecare școală, astfel încât fiecare actor al educației să se simtă protejat și să vină cu încredere și plăcere în mediul educațional”, a transmit ministrul Educației Daniel David.
Ce este „butonul roșu” și cum ar trebui să îi protejeze pe elevi
Din aprilie 2025, toate școlile din România au obligativitatea de a pune la dispoziția copiilor așa-numitul „buton roșu”, un mecanism prin care elevii pot sesiza anonim cazuri de violență, consum de droguri sau alte abuzuri. În realitate, nu este vorba despre un buton fizic sau o platformă tehnică, ci despre un formular ce poate fi lăsat într-o cutie specială din școală, trimis pe o adresă de e-mail dedicată sau, unde există, completat online pe site-ul unității de învățământ.
Ideea, introdusă de ministrul Daniel David, este de a încuraja elevii să raporteze fără teamă situațiile grave de la școală și de a schimba percepția asupra celor care semnalează abuzuri, din „pârâcioși” în oameni responsabili civic. Sesizările ajung la Comisia pentru prevenirea și combaterea violenței din fiecare unitate, iar în cazurile serioase sunt informate autoritățile, precum poliția sau direcțiile de protecție a copilului.
Cazuri recente și anchete penale
Profesor din Craiova, reținut pentru relații sexuale cu o elevă
Pe 6 noiembrie 2025, procurorii DIICOT Craiova au reținut un profesor de 63 de ani, acuzat că ar fi întreținut relații sexuale cu o elevă minoră în perioada 2018–2019 și ar fi realizat materiale pornografice cu aceasta. S-a propus arestarea preventivă pentru 30 de zile.
Două eleve lovite de învățător la Lugoj
Pe 5 noiembrie 2025, un învățător de 51 de ani din Lugoj a fost reținut după ce doi părinți au reclamat că fetele lor de 10 ani ar fi fost lovite cu palma în timpul orei. Incidentul ar fi avut loc la Școala Generală 2 Lugoj. Școala a declanșat cercetare disciplinară, iar cadrul didactic a fost suspendat din activitate conform procedurilor.
Profesor din Timișoara, acuzat de racolarea unui minor
Pe 4 mai 2025, un profesor de 44 de ani, președinte la o secție de votare, a fost reținut după ce ar fi trimis mesaje cu tentă sexuală unui minor de 15 ani. Ulterior a fost plasat sub control judiciar pentru 60 de zile. Potrivit surselor Tion, acesta ar fi fost profesor de Latină la Liceul Grigore Moisil și preda și la alte școli.
Profesor din Târgoviște, arestat pentru relație cu eleva antrenată de acesta
Pe 15 mai 2025, un profesor de sport de la Școala „Coresi”, Cristian Bratu, a fost arestat preventiv, acuzat că ar fi întreținut relații sexuale timp de luni de zile cu o elevă de 16 ani pe care o antrena pentru echipa de volei.
Profesor din Bihor, reținut pentru agresiune sexuală și viol
Pe 21 august 2025, un profesor din Curtuișeni a fost reținut pentru abuz asupra unei foste eleve de 14 ani în arhiva școlii. Acesta mai fusese condamnat anterior pentru pornografie infantilă. Conform portalului instanțelor, în 2016, profesorul a fost condamnat definitiv la 2 ani de închisoare, a cărei executare a fost suspendată pe o perioadă de 3 ani. Prin hotărârea definitivă pronunțată împotriva lui, nu i-a fost interzis să predea, astfel că a rămas să profeseze la unitatea școală din Curtuișeni.
Profesor din Hunedoara, acuzat că și-a violat eleva
Pe 30 mai 2025, un profesor de 44 de ani din Hunedoara a fost reținut pentru viol asupra unei eleve de 16 ani, elevă la clasa la care era diriginte.
Violență între elevi și agresiuni împotriva cadrelor didactice
Elev de 13 ani din Timișoara, bătut repetat de un coleg de 15 ani
Pe 10 octombrie 2025, un elev de 13 ani a ajuns la spital după ce a fost agresat de un coleg mai mare, care era elev la Școala Gimnazială 27, conform surselor Tion. Poliția a deschis un dosar penal.
Dirigintă din Timiș, cercetată după ce a lovit o elevă
Pe 6 iunie 2025, o profesoară de 58 de ani de la Școala Gimnazială din Tomnatic a lovit cu palma o elevă de clasa a VII-a, după un conflict în clasă. Potrivit unor informații transmise de Inspectoratul Școlar Județean Timiș, totul ar fi început după ce eleva a intrat în clasă cu o trotinetă. A fost deschis dosar penal și s-au luat măsuri disciplinare.
Elev de clasa a VI-a din Timișoara, umilit și șantajat de colegi
În aprilie 2025, un elev de clasa a VI-a de la Liceul „Grigore Moisil” din Timișoara a fost victima unui caz grav de bullying și șantaj. Potrivit relatărilor părinților, băiatul ar fi fost convins de doi colegi din aceeași clasă, printr-un apel video pe WhatsApp, să se dezbrace, iar imaginile ar fi fost capturate și distribuite pe mai multe grupuri. Ulterior, doi elevi mai mari, din clasa a VIII-a, l-ar fi atras într-o baie din școală, unde l-au pus din nou să se dezbrace, amenințându-l că doar astfel vor șterge fotografiile și continuând apoi să-l șantajeze, inclusiv cerându-i bani.
Poliția s-a autosesizat pe 4 aprilie 2025. IPJ Timiș a transmis că incidentul a început la domiciliul minorului și a continuat într-un grup sanitar din școală, iar Brigada de Combatere a Criminalității Organizate a fost sesizată „pentru a se clarifica întreaga situație de fapt și dispunerea măsurilor legale ce se impun”.
Profesor de 72 de ani din Târgoviște, bătut de un elev de 15 ani în clasă
Pe 10 octombrie 2025, un elev din clasa a IX-a de la Liceul Tehnologic de Transporturi Auto a agresat un profesor pensionar în timpul orei. Elevul a fost arestat preventiv pentru 30 de zile.
Timișoara lansează prima aplicație anti-bullying din România
În acest context, pe 6 noiembrie, la Timișoara a fost lansată SAFE, prima aplicație mobilă anti-bullying din România, dezvoltată de Societatea pentru Copii și Părinți (SCOP) și Asociația Bastion.
Aplicația include: raportare anonimă, resurse de educație și prevenție, acces la psihologi și specialiști, informații și sprijin pentru elevi, părinți și profesori.
„SAFE este unică pe piața din România pentru că nu se limitează la informare. Ea integrează raportarea anonimă securizată, accesul direct la centre locale de sprijin psihologic și o rețea transfrontalieră de suport între România și Ungaria. Este un instrument digital bazat pe peste 25 de ani de experiență în lucrul cu copiii și părinții, creat pentru a răspunde unei nevoi urgente: prevenirea și gestionarea eficientă a cazurilor de violență în școli”, a declarat Iagos László Endre, președintele SCOP.
Aplicația este disponibilă gratuit în Google Play și App Store.
Pe aceeași temă:
Trimite articolul
Xdap, toata societatea a devenit mai violenta. Iar cauzele sunt sistemice: socio-economice, de educatie, de perspectiva. Doar pedepsind nu se rezolva cauzele. Tara cu cea mai mare rata de incarcerare din lume e o tara in care exista inca si pedeapsa cu moartea. Ma refer la SUA. Si cu toate pedepsele uriase nu se rezolva problemele lor cu mass shootings, alte violente, trafic de droguri etc. Cine crede ca ajunge sa pedepsesti fara sa adresezi cauzele… poate ar fi bine sa se uite in tarile cu rata de incarcerare mica si cu infractionalitate scazuta cum se rezolva problemele. Din pacate cu cat omul stie mai putin, cu atat are pareri mai fixe. Si-s multi si voteaza partide care promoveaza politici publice… pe nivelul lor de intelegere, nivel de la care refuza sa se informeze, sa compare, ca chiar nu e greu sa alegi ce e dovedit ca functioneaza, si nu ce e dovedit ca nu functioneaza, indiferent cat de mult sau putin intelege fiecare de ce.