România continuă să se situeze printre țările cu cele mai mici rate de participare a copiilor la învățământul preșcolar din Europa, atât în creșe, cât și în grădinițe, potrivit unui raport recent al Comisiei Europene. Această situație plasează țara noastră departe de țintele stabilite de Uniunea Europeană pentru anul 2030.
Participarea copiilor cu vârste de până la 3 ani
La nivel european, obiectivul pentru 2030 este ca cel puțin 45% dintre copiii cu vârste de până la 3 ani să fie înscriși în forme de educație timpurie. În prezent, media UE este de 37,5%, față de 27% în 2013.
În schimb, în România, doar 12,3% dintre copiii de până la 3 ani merg la creșă, o creștere modestă față de 7,4% în 2013. Doar Cehia, Slovacia și Turcia au rate mai mici. Țări precum Olanda și Danemarca au depășit deja obiectivul european, cu participări de peste 70%.
Participarea copiilor între 3 ani și începerea școlii primare
Pentru copiii între 3 ani și vârsta de începere a învățământului primar, UE își propune ca până în 2030, 96% dintre aceștia să fie înscriși la grădiniță. Media europeană în 2022 era de 93%, însă România se află sub acest nivel și a înregistrat o scădere față de acum un deceniu, coborând de la 84,1% în 2013 la 74,8% în 2022. Între timp, țări precum Franța, Belgia, Norvegia, Danemarca, Spania, Letonia, Portugalia, Islanda și Suedia au atins sau depășit deja pragul de 96%.
Timpul petrecut de copii la creșă sau grădiniță
Raportul subliniază că timpul petrecut de copii la creșă sau grădiniță este un indicator important al calității educației timpurii. În România, copiii petrec în medie 29 de ore pe săptămână în aceste instituții, sub media UE de 32 de ore. În țări precum Franța și Danemarca, timpul săptămânal depășește 40 de ore.
Numărul copiilor scade la nivel european
Raportul atrage atenția asupra scăderii numărului de copii la nivel european, inclusiv în România, ceea ce va afecta necesitatea de a investi mai mult în educația timpurie. În România, proporția copiilor între 0 și 6 ani a scăzut cu aproape 20% în ultimul deceniu.
Deși numărul copiilor este în scădere, raportul indică faptul că investițiile trebuie să crească. În prezent, România alocă doar 0,35% din PIB pentru educația timpurie, mult sub media europeană de 0,7%. Țările nordice, precum Suedia și Danemarca, investesc de peste 1% din PIB în acest sector.
Potențiali factori
Raportul subliniază că în multe dintre țările cu rate mici, părinții beneficiază de perioade extinse de concediu pentru îngrijirea copilului, care pot ajunge până la 2 ani în România și 18 luni în Polonia.
Trimite articolul
XAu ele de crescut caini si pisici, nu pierd timpul cu cresterea copiilor!
-
Exact, ai dreptate. Avem un caine, il iubim ca pe fiul nostru, nu vrem copii.:) care e problema?
-
Problema e cand o sa fi matur si ai sa realizezi cum ti-ai irosit viata. Sper sa nu realizezi niciodata ca durerea va fi insuportabila
-
e alegerea ta; si in niciun caz nu sunt sustinatorul celor cu “valori crestine” care vor sa facem copii pe banda rulanta. Dar da, e trist ca te lauzi cu chestia asta – sper ca la pensionare sa nu te astepti ca noi, ceilalti, sa-ti platim pensia. Considerand drama demografica, cel mai probabil se vor face legi pe tema aceasta – cei care nu si-au dorit sa faca copii, fiindca viata e prea comoda fara ei, vor avea pensii reduse. Si pe buna dreptate..
-
Sunt pline grădinițele particulare la stat nu e loc sau tb să iei pruncul la 4 cel tarziu si dc iesi de la lucru la 17/18 ori plates to bona ori il dai la gradinita particulara
-
Asta in bula ta.
-
Da, ai dreptate, noi cei din bula cu Alina, astia care trebuie sa mai si lucreze, cu asta ne confruntam.
-
-
Subscriu. Gradinitele de stat zici ca sunt facute pentru parinti care nu lucreaza. Majoritatea cer sa iei copilul pana in ora 17. Ori, la toate job-urile oamenii atunci termina programul. Nici traficul din oras nu te ajuta sa ajungi in timp util.