Ministerul Transporturilor a propus recent o modificare a normelor privind facilitățile de transport pentru studenți, care prevede înlocuirea gratuității actuale cu o reducere de 90% pentru studenții care au unul sau ambii părinți decedați, precum și pentru cei proveniți din centre de plasament sau aflați în plasament familial.
Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) și-a exprimat dezacordul față de această propunere, considerând-o nejustificată.
ANOSR subliniază că, în anul 2024, costurile subvențiilor pentru studenții care au beneficiat de gratuitate la transportul feroviar au reprezentat doar 0,18% din valoarea totală a compensațiilor și facilităților acordate, conform datelor Autorității pentru Reformă Feroviară.
Totuși, ANOSR a remarcat că unele dintre propunerile sale au fost incluse în proiectul de act normativ al Ministerului Transporturilor.
Acestea includ:
• Posibilitatea studenților a căror reședință nu este localitatea de domiciliu menționată în actele de identitate, precum cei care dispun de viză de flotant, de a beneficia de reducere la transportul feroviar între centrul universitar în care studiază și localitatea de domiciliu sau între centrul universitar în care studiază și localitatea de reședință;
• Posibilitatea studenților de a dispune de variante multiple de localități, aflate în proximitatea localității de domiciliu/reședință sau în care studiază, pentru care să poată opta în ceea ce privește alegerea celei mai convenabile destinații de călătorie, în cazul în care localitatea nu dispune de o stație de cale ferată funcțională;
• Posibilitatea studenților de a beneficia de reducere pe toate rutele care fac legătura între localitatea de domiciliu/reședință și localitatea în care se află instituția de învățământ superior la care studiază, indiferent de operatorul de transport feroviar sau de locul din care se îmbarchează sau din care achiziționează biletul;
• Posibilitatea studenților străini și români de pretutindeni de a beneficia de reducere pentru rutele care le oferă accesul spre o localitate cu punct de trecere a frontierei, inclusiv spre localitățile cu aeroport, în așa fel încât să se poată îndrepta spre localitățile de domiciliu, respectiv pentru rutele înapoi spre localitățile în care studiază.
Cu toate acestea, ANOSR își menține solicitarea de abrogare a prevederilor din Ordonanța de Urgență 156/2024, cunoscută și ca „ordonanța-trenuleț”, care limitează flexibilitatea de deplasare a studenților, aceștia având reducere la transportul feroviar strict pentru ruta domiciliu-facultate.
Trimite articolul
XParte din ei nu termina facultatea ,parte pleaca sa munceasca afara ,iar noi le platim drumurile ,cred ca e bine sa fie limitate si sa aiba un anumit numar de drumuri pe sesiune !! Cum au fost lasati pensionarii care au muncit si au ,,facut,, aceasta tara doar cu jumatate de drumuri asa sa se plimbe mai putin pe gratis studentii nostrii !!
-
Este vorba despre studenti orfani, nu despre studenti care vin la facultate cu Audi/Volvo…unii citesc dar raman analfabeti (functionali)
-
ai dreptate, lasa ca noi mai bine platim pensii speciale si salarii caldute de zeci de mii de euro pe la directorasi din diverse institutii precum ANRE, ah sau prime de pensionare de 100K euro pt directorii Romsilva… dar da, studentii astia nemernici ne uscau de bani 🤡