Consiliul Național al Elevilor a lansat un apel, prin care cere Ministerului Educației să introducă în planurile-cadru pentru licee competențe precum educație sexuală, educație pentru sănătate, educație media, gândire critică, educație pentru sustenabilitate și educație civică.
Apelul vine înaintea consultărilor publice privind noile planuri-cadru, despre care CNE afirmă că trebuie să fie „în acord cu schimbările societale și cu progresele tehnologice recente, inclusiv evoluția inteligenței artificiale”.
Un sondaj anterior realizat de CNE arată că 87% dintre elevi doresc o mai mare libertate în alegerea disciplinelor de studiu. În acest context, organizația propune ca noile planuri-cadru să ofere posibilitatea elevilor să învețe despre educația pentru sănătate reproductivă în mod obligatoriu sau, cel puțin, să fie integrată complet în materia de biologie.
Conform Salvați Copiii, aproximativ 45% dintre fetele sub 15 ani devenite mame în statele Uniunii Europene provin din România.
Printre alte propuneri ale CNE se numără adoptarea sistemului de săptămână pară/impară, similar cu cel aplicat la materiile de educație muzicală și educație plastică la profilul real. Acest sistem ar permite includerea atât a disciplinelor din trunchiul comun, mai puțin relevante pentru profilul ales de elev, cât și a curriculumului centrat pe competențele esențiale pentru viață.
Reprezentanții elevilor mai subliniază necesitatea unui proces transparent de actualizare și revizuire a manualelor, implicând experți din diverse domenii și având la bază standarde de calitate educațională, pentru a asigura un proces de învățare obiectiv și holistic.
Organizația atrage atenția și asupra faptului că profesorii nu beneficiază de suficiente oportunități de formare continuă și propune investiții în acest sens pentru a pregăti cadrele didactice să predea noile competențe cerute de curriculumul modernizat.
„Reforma educațională este esențială pentru viitorul României și al elevilor săi. Propunerile noastre vor contribui la crearea unui sistem educațional flexibil, care să răspundă nevoilor elevilor și cerințelor unei societăți în continuă schimbare. Este timpul ca Ministerul Educației și Cercetării să înțeleagă importanța modernizării curriculumului în acord cu planurile-cadru și creării unui mediu educațional centrat pe elevi.
Solicităm Ministerului Educației și Cercetării să adopte aceste propuneri și să înceapă implementarea lor imediat după aprobarea noilor planuri-cadru. Este nevoie de o reformă reală, care să asigure un viitor mai bun pentru toți elevii din România”, transmite Consiliul Național al Elevilor în documentul apelului lansat.
Citiți principiile noastre de moderare aici!