Totuși, clasele de început de ciclu, respectiv grupele din învățământul antepreșcolar și preșcolar, clasa pregătitoare, clasa a V-a și clasa a IX-a, sunt excluse de la această regulă.
Astfel, conform noilor prevederi din procedura privind reorganizarea unităților de învățământ pentru anul școlar 2025–2026, formațiunile de studiu vor fi constituite astfel încât pe fiecare filieră, profil sau an de studiu să existe un număr de elevi peste media prevăzută în Legea nr. 198/2023.
Singurele excepții sunt clasele menționate anterior, pentru care nu se aplică obligația de a avea un număr mai mare de elevi.
Această procedură este anexă la Ordinul ministrului educației și cercetării nr. 5197/06.08.2025 și urmează să fie publicată în Monitorul Oficial.
Mai exact, Legea nr. 141/2025 stabilește și numerele maxime și minime de elevi pe clasă, după cum urmează:
- În educația antepreșcolară, grupele mici au între 7 și 11 copii, cele mijlocii între 10 și 17, iar grupele mari între 10 și 22 copii
- La nivel preșcolar, grupele vor avea între 12 și 22 de preșcolari, cu o medie de 17
- Clasele din învățământul primar vor avea între 12 și 24 de elevi, cu o medie de 18
- Clasele de gimnaziu vor avea între 12 și 28 de elevi, media fiind 20
- În învățământul liceal, clasele vor avea între 16 și 30 de elevi, cu o medie de 23
- Pentru învățământul sportiv și de artă, clasele pot fi constituite din maximum patru grupe, fiecare grupă cuprinzând între 4 și 10 elevi
- În învățământul postliceal, clasele vor avea între 20 și 32 de elevi, media fiind 26
- Pentru învățământul special, numărul de elevi în grupe sau clase variază în funcție de nivelul de sprijin necesar, de la minimum 3 până la maximum 12 elevi, în cazul anumitor clase speciale.
Edupedu.ro a semnalat că această modificare va duce inevitabil la reducerea numărului de formațiuni de studiu, deci la mai puține clase și, implicit, la o diminuare a normelor didactice disponibile. Efectul ar putea fi accentuat și de creșterea normei de predare la 20 de ore săptămânal.
În ansamblu, măsurile riscă să afecteze calitatea educației, prin aglomerarea claselor și dificultăți sporite în aplicarea metodelor de predare adaptate nevoilor fiecărui copil.
De altfel, în ciuda obiectivelor stabilite anterior prin proiectul „România educată” sau în recomandările OCDE, care vizau reducerea numărului de elevi în clasă pentru a facilita sprijinul individualizat, Guvernul propune acum contrariul.
Citiți principiile noastre de moderare aici!