Potrivit celor de la Registrul Auto Român (RAR), în legislația din România privind echiparea vehiculelor pentru iarnă, atunci când circulă pe drumuri acoperite cu gheață, polei sau zăpadă, NU s-a modificat nimic.
„NU s-a modificat nimic în legislația din România cu privire la echiparea vehiculelor atunci când circulați pe un drum acoperit cu zăpadă, gheață sau polei, iar denumirea all season este una strict comercială. Pentru a fi considerate anvelope de iarnă, conform legii, cauciucurile trebuie să fie marcate cu literele M și S sub una dintre formele M+S, M.S. sau M&S”, transmit cei de la RAR.
Informarea vine drept replică la toate articolele „fake-news sau clickbait care apar în apropierea sezonului rece și induc în eroare șoferii”.
„Legislația din România nu s-a modificat! TOATE anvelopele, indiferent de denumirea lor comercială, care sunt marcate cu literele M şi S (însemnând noroi și zăpadă), sub forma M+S, M.S. sau M&S, îndeplinesc cerințele de utilizare în condiţiile specifice de iarnă prevăzute în legislaţia națională”, mai spun reprezentanții RAR.
Anvelopele de iarnă sunt obligatorii atunci când autovehiculul circulă pe un drum public acoperit cu gheață, zăpadă sau polei, deși nu există o perioadă stabilită în care acestea trebuie utilizate.
Așadar, așa-ziele anvelope „all season” se folosesc de o denumire comercială, care nu definește cu exactitate tipul de anvelopă omologată pentru utilizarea pe timp de iarnă conform OG nr. 5/2011.
„Singurul criteriu care certifică faptul că anvelopa este omologată în acest sens este inscripţia literelor M şi S, sub una dintre formele menționate. Prin urmare, dacă posesorii de autovehicule respectă legislația în vigoare și folosesc pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, anvelopele marcate cu literele M și S nu se aplică sancțiuni!”, explică RAR.
Totodată, Registrul Auto Român recomandă să nu ignorați importanța anvelopelor de iarnă în sezonul rece, „deoarece acestea sunt concepute ca la o temperatură de sub 7-8 grade Celsius să rămână moi, spre deosebire de cele de vară, pentru a păstra aderența la carosabil”.
„Înainte de a monta anvelopele, vă recomandăm să verificați anul fabricației (DOT) și adâncimea profilului. Dacă anvelopele au o vechime de peste 4-5 ani, solicitați părerea unui specialist, care să observe dacă există urme specifice de uzură. Este important de știut că o anvelopă de iarnă, aflată în condiții optime, crește aderența pe carosabilul acoperit cu zăpadă și scade distanța de frânare”, transmite RAR.
Amenda pentru lipsa anvelopelor de iarnă se încadrează în clasa a IV-a de sancţiuni (9-20 puncte-amendă), echivalentul a 1.822,5 lei și 4.050 de lei în 2025.
Trimite articolul
XRegistrul auto si toate statile inginerilor de la rar sunt spagari de aceaa vedem asemenea autoturisme neconforme pe drumurile publice mai bine sa se abtina si sa si faca treaba cu trebuie
Pai si anvelopele all season au marcajul M+S, vorbim discutii.
-
Nu toate all season au marcajul M+S, asta e problema. Doar cele marcate sunt ok și iarna.
-
Arată-mi una singură care nu are M+S. Mersi
-
Incercat, pot sa confirm: anvelopele de iarna imbunatatesc semnificativ aderenta pe gheata/zapada/noroi si scad distanta de franare, unii zic ca pana la 30%. Sa fie doar 10%, e mare lucru daca opresti cu 1m inainte de masina din fata sau perete, sau cu 1m dupa. Dezavantajul e ca sunt scumpe per kilometru, nu datorita pretului ci pentru ca au durata de viata mai redusa: daca anvelopele de vara sunt bune pana la o uzura de 2mm, cele de iarna nu-si fac treaba daca au sub 4…5mm adancime. Anvelopele de iarna sunt facute dintr-un cauciuc mai flexibil si reduc putin si consumul de combustibil, asta conteaza la drum lung, in oras nu prea. Intr-un an m-a prins primavara cu anvelope de iarna, o zi frig afara, la intoarcerea spre Timisoara 30° in aprilie, asfaltul cald, masina grea, la o frana brusca pentru a evita un cretin care mi-a taiat calea, un cauciuc a explodat.
Asta cu anul de fabricatie e generalizare, depinde de conditiile de depozitare. Pe ale mele le tin in beci, ferite de soare, un pic de umezeala, si bine spalate de noroi, sare, etc. Au 9 ani si arata inca bine.
Drum bun tuturor!
-
dap, ai lipsit la lectia de chimie despre imbatranirea cauciucului. “9 ani si arata bine”😂. Astea sigur n-or sa-ti explodeze in ceva situatie mai dificila, ca probabil le-ai tinut in ceva argon acolo la tine in beci. Producatorii seriosi zic ca dupa 10 ani sa le schimbi indiferent de cum arata (si la ei in tara anvelopele trec totusi prin mult mai putine gropi sau peste guri de canal), sper ca n-ai ceva “no name”, caz in care cum arata pe dinafara egal cu zero barat dupa 9 ani. In ce-ti pui tu increderea si viata e treaba ta, atat ca pe drumurile publice mai sunt si altii.
-
Corect. Anvelopele mele de iarna n-au stiut teoria si continua sa fie ok dupa 9 ani. Nici cele de vara n-au cunoscut “lectia de chimie” si au rezistat peste 140.000km. Erau facute de un producator de renume, care are fabrica si in orasul nostru, (nu zic care, sa nu facem reclama), aveau specificatia “120.000km” si au rezistat 12 ani. Asta e, viata (si intretinerea corecta) bate lectia de chimie.
-
dap, nu prea intelegi ce citesti. Multi risca si nu li se intampla nimic. Dar unora li se intampla totusi. Plus ai sarit cu eleganta de caprioara partea cu starea carosabilului la noi vs in tara aia de unde e firma aia. Cat despre intretinut corect stii tu ceva, dar incomplet (pozitia, pe janta sau nu si umflate cu ?, rotite periodic pe perioada depozitarii sau nu) si pe aloc.uri gresit (un pic de umezeala + cauciuc.urile care stau isi pierd din anumiti compusi, ele sunt gandite sa fie folosite, nu depozitate, iar in 10 ani ale tale cam stau 5 ani)
Ai net, verifica. Asta daca nu esti tu vreun userist fudul(asta vine la pachet cu userismul) care ramane la parerea lui orice contraargumente i-ar aduce cineva. Sa ai noroc, ca ai nevoie, eu dupa 5 ani (max 6 de la data fabricatiei) le schimb pe ale mele desi le depozitez “ca la carte” si indiferent de “cat de bine arata” pe exterior. Dar daca vrei, ti le donez tie, evitat pe cat posibil soc.uri mecanice si cu mm ramasi, approx 50k km, sa le mai folosesti tu macar 3 ani😂.-
Nu sunt userist a-m vota-t aur. Am vazut pe tiktok ca anvelopele tine 10 anii lejer
-
-
dap, si inca ceva: anvelopele pe ultima masina condusa de Paul Walker aveau 9 ani si nu prea fusesera folosite. Aratau foarte bine, spre deosebire de imaginile de dupa accident. Cam asa se intampla cand te risti aiurea, dar intr-o situatie mai complicata… faci economie la viata, Doamne fereste.
-
Nu pot sa cred, dar la faza asta sunt de acord cu dap… 😀 Ca să pricepi și tu, hai să îți pun in perspectivă lecția de chimie: o anvelopă NOUĂ din 10.000 are riscul să îți explodeze când îți “taie un cretin calea” (la cum gândești, nu m-ar mira să se fi întâmplat invers). O anvelopă MEDIE (de 4 ani) din 1.000 are riscul aceasta. O anvelopă VECHE (de 10 ani) din 20 are riscul acesta. Faptul că tu și Păcală aveți amândoi anvelope de 10 ani e un lucru PERICULOS, indiferent de producător, chiar dacă lui Păcală i-a explodat iar ție nu! Tot periculos e, și pentru tine și pentru ceilalți!
-
-
Legi tampite menite sa faca vânzări marilor producători. Cu anvelope de iarna sau vara te infigi in stalp exact la fel daca nu adaptezi viteza la conditiille de drum.
Lasati ma cu “testele” pe circuite inchise facute de piloti profesionisti…discutam de semi retarzii de zi cu zi din trafic, astia care cand ninge putin sau ploua se rastoarna in camp, se izbesc de copaci si stalpi sau demoleaza garduri sau sensuri giratorii.
Nu exista anvelope care sa bata prostis.
-
dap, dar exista anvelope care doar nefiind corespunzatoare augmenteaza efectele prostiei.
-
Dacă pui semn de egalitate între cele două tipuri de anvelope, ești la fel ca ei. Problema la tine este că nu crezi in anvelopele de iarnă, deși este absolut evident că frânezi mult mai bine cu ele, chiar și fără studii sau informații de la profesioniști, iar problema la ei este că se cred invincibili la zăpadă odată ce le montează.
Din cate stiu actualmente in UE anvelopele de iarna trebuie sa aiba in semnal ca un fulg de nea sau un munte, inscriptia M+S Nu Mai e actuala…
-
dap, stii gresit, sunt lucruri diferite cele doua marcaje iar legislatia in privinta lor difera de la tara la tara. Plus ca in UE la cele care au doar MS indicele de viteza trebuie sa fie la fel cu cel din certificat, cele cu 3PMSF pot avea indice mai mic, dar si acolo in fct de indice si viteza max a masinii poate fi necesar un abtibilt lipit vizibil pentru sofer, in alte tari daca ai lanturi iara e altfel legislatia…
Cand vorbesti de lege din amintiri si e posibil sa induci in eroare pe altii… nu e bine. Mai bine fiecare sa verifice legislatia din tara unde circula cu masina. -
Wasile @ esti pe arătură cu ‘semnalul’ tau. Mai pune mâna pe carte si studiaza care este diferența intre semn/inscriptie/simbol si semnal! Probabil W de la Vasile provine din aburii alcoolului